Statistical auditing (47)

Data analyse als heilige graal - dacht het niet

Kan data-analyse de steekproef vervangen? Wij deden een klein onderzoek op basis van een SVB-rapport. Het resultaat was verbluffend.

Ferry Geertman en Hein Kloosterman

Op het Limperg symposium van 20 mei 2015 hebben we weer naar zeer interessante voordrachten geluisterd en gediscussieerd over steekproeven en data-analyse waarin iedere spreker duidelijk vanuit zijn eigen competentie, interesse of misschien wel commercieel belang sprak. Dat geeft niet zolang de discussie fair gevoerd wordt en daar waar mogelijk op feiten is gebaseerd.

Een van de discussies die ook in deze reeks columns gevoerd wordt is de vergelijking van data-analyse met steekproeven en de vraag of data-analyse een vervanger kan zijn van steekproeven.

We doen een klein feitenonderzoek op basis van het rapport van de SVB inzake de doorlooptijd van betalingen aan zorgverleners in relatie tot Persoonsgebonden Budgetten (PGB). De essentie van het rapport is dat de auditdienst van de SVB de betalingen aan zorgverleners heeft onderzocht op de tijdigheid ervan. De auditdienst heeft daarvoor een steekproef gehanteerd. Naast allerlei evaluaties van de steekproef heeft de auditdienst ook gekeken naar foutoorzaken die vooraf als bekend werden aangemerkt.

Het rapport geeft op pagina 5 een lijst van mogelijke foutoorzaken. Het is een lange lijst: 39 mogelijke fouten maar liefst! Zo'n lange lijst biedt natuurlijk prachtige handvatten voor het definiëren van queries (en als die wat al te ingewikkeld worden maken we er scripts van) om de gehele populatie te onderzoeken op al die foutsoorten.

De auditdienst had dus met data-analyse de gehele populatie kunnen onderzoeken op deze foutsoorten en ze op een uitzonderingslijst voor nader onderzoek kunnen zetten. De rest van de populatie mag dan verondersteld vrij te zijn van fouten,...  of niet?

Het antwoord op deze vraag kunnen we geven omdat de auditdienst ervoor heeft gekozen om een steekproef uit te voeren. In het rapport, om precies te zijn op pagina 14, heeft de auditdienst van 295 betalingen die een doorlooptijd van meer dan tien dagen hadden, beschreven wat de foutoorzaak is. Van zestig procent (179) van deze - te late - betalingen  geeft de dienst aan dat de foutoorzaak niet op de lijst van (39) mogelijke foutoorzaken voorkomt.

Dat is nog niet alles: in bijlage V (pagina 22) staat dat van de te laat betaalde declaraties die na 1 april zijn ingediend tachtig procent (!) een andere foutoorzaak heeft dan gedefinieerd op de lijst van 39. En van de te laat betaalde declaraties die na 15 april zijn binnengekomen heeft zelfs negentig procent (!!) een andere foutoorzaak  dan gedefinieerd op de lijst van 39.

Wij zijn benieuwd wat de gepresenteerde feiten zouden zijn geweest als alleen data-analyse was uitgevoerd  op de mogelijke foutoorzaken. Had de ontvanger van het rapport dan wel een conclusie kunnen trekken?

Gelukkig dat de auditdienst zich niet heeft laten verleiden tot (alleen) geautomatiseerd zoeken naar mogelijke fouten ('geauzomofo' zoals Van Batenburg dat noemt)! Zo'n steekproef biedt uitkomst(en).

Ir. Ferry Geertman RE CISA is managing director bij de KEY Group.

Hein Kloosterman RE RA, gepensioneerd adviseur IT-audit en Statistical Audit. Lid van de Stuurgroep Statistical Auditing.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.