Meer balans tussen werk, studie en privé?
Vorig jaar gaf ik werkcolleges 'Ethical behaviour & professional skills' aan derdejaars accountancystudenten. Daar gebeurde iets opmerkelijks.
Ik stelde een vraag in de trant van 'Hoe zien jullie dat?', ‘Wat vinden jullie hiervan?'. Wat er volgde laat zich het beste samenvatten als een oorverdovende stilte. En voor ik het wist hoorde ik mijzelf dan ook zeggen, met heus een vrolijke toon want mijn intentie is altijd om te helpen: 'Het is nu de bedoeling dat jullie gaan praten, liefst in relatie tot het onderwerp en enigszins coherent.' De groep grinnikte gelukkig.
Gaandeweg de colleges kwam er steeds meer weerwoord en aan het einde van de reeks, durf ik bijna te zeggen, sprak een aanzienlijk aantal met meer vertrouwen en meer onderbouwing over wat zij zelf vonden over bepaalde kwesties. Uiteenlopende meningen natuurlijk, en zo hoort het te zijn.
Dat er meningen leven onder (werkende) studenten, dat lijkt mij evident en lees anders Tom Ooms' opinie nog even na. En dat die meningen tot nu toe maar mondjesmaat goed bij elkaar komen of, een stapje verder, serieus worden genomen en van aantoonbare invloed zijn op het debat, is een waar gemis.
Als je met elkaar wilt dat meningen van invloed zijn in een sectorbreed debat dat uiteindelijk altijd de jongere, aankomende generatie treft, dan moeten jullie, young ones, slimmer en met meer vereende krachten gaan opereren.
Dus hoe goed dat er op 21 januari een debat plaatsvindt waarbij young profs en hun 'work-life balance' centraal staat.
Daar kun je mooi als aankomende generatie professionals een interessante boom gaan opzetten, en - belangrijker - tot concrete, door jullie zelf geformuleerde voorstellen komen hoe de balans tussen werk, studie en privé te verbeteren en nadenken hoe je die voorstellen ook geaccepteerd gaat krijgen.
Dit alles op basis van een recent gehouden onderzoek onder jonge vakgenoten (500 ingevulde enquêtes retour) en uitgevoerd door NBA Young Profs en de VAS, mogelijk gemaakt door Nyenrode. Daarin lees je onder andere een aantal stevige uitkomsten over hoe een groot deel van jullie zo goed als hobbyloos door het leven gaan omdat werk en studie alle tijd opslokt die beschikbaar is.
Zorg er voor dat je meepraat als dit een belangrijk onderwerp voor je is, en laat je stem horen, want opgeteld kunnen jullie als collectief wel degelijk een rol van betekenis gaan spelen.
Gerelateerd

Kernteam publiceert eerste concept herijking beroepsprofiel
Het Kernteam Herijking Beroepsprofiel heeft het eerste concept van de herijkte verordening gepubliceerd, inclusief een uitgebreide toelichting. Titel is 'In balans...

Kernteam Herijking Beroepsprofiel: duidelijker onderscheid tussen AA- en RA-titel
Het Kernteam Herijking Beroepsprofiel heeft het eerste concept van het nieuwe beroepsprofiel gepubliceerd, met als titel 'In balans met de toekomst'. Een Q&A met...

TNO en RIVM: gebruik AI door werknemers kan voor stress zorgen
Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) op de werkvloer heeft ook risico's, naast dat het veel kansen biedt en taken uit handen kan nemen. Werk wordt moeilijker...

Studenten laten accountancy terecht links liggen
Om het accountantsberoep aantrekkelijk te houden moet niet alleen door kantoren worden geïnvesteerd in technologie, maar moet de opleiding ook technischer worden,...

CEA consulteert raamwerk voor herziening eindtermen accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) werkt aan herziening van de eindtermen van de accountantsopleiding. Het 'raamwerk' voor die nieuwe eindtermen...