Opinie

PE voor dummies?

Per 14 april 2014 heeft de Raad voor de Praktijkopleidingen de training ‘Zeg wat je ziet' voor trainees verplicht gesteld. Is de theoretische opleiding tegenwoordig van zo'n slechte kwaliteit dat de bijscholing al begint voordat deze volledig is afgerond?

Jeroen van den Berg

De ontwikkelingen in accountancyonderwijsland volgen elkaar snel op. Eind 2012 presenteerden de Onderwijscommissie Fusie van de NBA en de Adviescommissie Herziening Eindtermen van de CEA hun rapporten met aanbevelingen voor vernieuwing van de accountantsopleidingen. 

Dit resulteerde in januari 2014 in publicatie van de contourennota ‘Een marktgericht opleidingsmodel' van de NBA en CEA. Hierin wordt een nieuw opleidingsmodel ter consultatie voorgelegd aan de stakeholders. Het primaire doel van de contourennota is om een betere aansluiting te verkrijgen tussen de theoretische opleiding en de beroepspraktijk. 

Na het ontvangen van zo'n honderd reacties dan een merendeel van de stakeholders zich kan vinden in een verhoogde integratie tussen de theoretische opleiding en de praktijkopleiding. 

Is het niet vreemd dat als je nog colleges aan het volgen bent, of deze net hebt afgerond, je al moet beginnen met het volgen van extra cursussen om het (gebrek aan) opleidingsniveau op het niveau te brengen van een (beginnend) beroepsbeoefenaar? 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor het bestaan van een PE-verplichting binnen de accountancy. Op deze manier is het mogelijk om een algemeen kwaliteitsniveau te hanteren voor alle accountants. Maar moeten accountants die net uit de studieboeken komen dit niveau niet reeds bezitten? Of is dit een typisch onderdeel van de kloof tussen de theoretische opleiding en de praktijk die de NBA en de CEA willen dichten? 

Het hoofddoel van een universiteit is de leerlingen zowel theoretisch als praktijkgericht opleiden tot toekomstig beroepsbeoefenaars. Ligt het dan niet in lijn voor universiteiten om deze nieuwste ontwikkelingen op te pakken en op te nemen in de reeds aanwezige lesprogramma's? Zo zouden ook het verschil kunnen laten zien tussen universiteiten die alleen theoretisch georiënteerd zijn en universiteiten die een echt beginnend beroepsbeoefenaar opleiden. 

Ik stel voor dat de Raad voor de Praktijkopleidingen in het vervolg universiteiten kan verplichten om dit soort ontwikkelingen op te nemen in de lesprogramma's. Uiteraard kan de raad daarbij niet vooraf aangeven om welke (toekomstige) ontwikkelingen het gaat. Dit zou kunnen worden opgelost door in het lesprogramma vooraf een aantal uren op te nemen die op een later moment zullen worden ingevuld, over een nader te bepalen onderwerp. 

Op die manier ondervangen we twee punten in één keer. We kunnen het onderwijsmodel flexibeler maken door het te laten inspelen op recente ontwikkelingen. En ten tweede, als we een praktijkonderwerp opnemen (zoals het geval is bij de training 'Zeg wat je ziet') hebben we tegelijk de theoretische opleiding een stapje dichter naar de praktijk gebracht.

Jeroen van den Berg is assistent-registeraccountant, werkt bij DVE accountants & adviseurs en is lid van de werkgroep Educatie van de NBA Young Profs. Hij schrijft op persoonlijke titel.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.