Doet de NBA genoeg voor de mkb-praktijk?
Zo'n vraag stellen is als een schot voor open doel. Wat we ook doen, het is ongetwijfeld nooit genoeg.
De NBA is recent stevig aangevallen op haar rol voor de mkb-praktijk: kies maar voor de oob-markt en laat het bedienen van de kleinere marktpartijen aan andere organisaties over, want al jullie aandacht gaat toch naar die grote spelers. Dat is de kern van de kritiek.
Ik heb eerder verduidelijkt wat de rol van de NBA is: het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van accountants. We zijn vertegenwoordiger en spreekbuis van het gehele accountantsberoep in Nederland. We maken regels en we bewaken de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Andere marktpartijen richten zich nadrukkelijker op individuele belangenbehartiging en dienstverlening.
Maar wat doen we dan aan die gemeenschappelijke belangen, als het om de mkb-praktijk gaat? Aan het eind van 2014 heb ik eens de stand opgemaakt van ons project Dichter bij de leden. Even terughalen: dat project gaat over intensivering van de contacten met mkb-kantoren, service op maat, toegankelijke publicaties, honorering van ledeninzet en nadenken over ons eigen bestuursmodel.
Als LOA-bestuur (ledengroep openbaar accountants) hebben we een flink aantal kantoren bezocht. Dat levert veel waardevolle input op over de verwachtingen van leden richting hun beroepsorganisatie.
We hebben informatie gebundeld voor nieuw startende accountantskantoren en er zijn twee nieuwe modules voor de Gids Praktijkbeheer uitgebracht: over het opzetten en uitbouwen van de praktijk en over praktijkmodellen en netwerken. Beide zijn honderden keren gedownload.
We hebben nieuw informatiemateriaal uitgebracht dat door mkb-kantoren aan klanten kan worden verstrekt: over de Wet werk en zekerheid, fiscale eindejaarstips en een update van het bekende ZakenZakboekje. De campagne Daarom een accountant is ingezet tijdens de zes regionale edities van de Week van de Ondernemer, inclusief sessies over financiering.
We hebben regionale bijeenkomsten gehouden over IT-audit in het mkb. Plus natuurlijk de reguliere afdelingen en kringen.
Met de grote banken wordt momenteel overleg gevoerd over kredietaanvragen via SBR. En tegelijk participeert de NBA in de oprichting van een ondernemerskredietdesk (samen met NVB, SRA en MKB Nederland) en een financieringsdesk (samen met de KvK). Beide zijn nog in oprichting, maar komen er aan.
In een recente reactie op Accountant.nl hebben Hugo van Campen en Gerard van IJzendoorn, binnen de NBA belast met de mkb-praktijk, ook een opsomming van activiteiten gegeven. Zij zijn ook het aanspreekpunt voor de vaktechnische helpdesk. Meer dan 1200 telefonische vragen per jaar, dat betekent dat je in een behoefte voorziet. En daar komen de schriftelijke vragen nog bij.
Kortom: het kan zeker nog beter, maar we doen toch echt het nodige (en we staan open voor suggesties). De NBA is er ook voor de accountant in het mkb. Als er suggesties zijn voor onderwerpen, kunt u die bij mij melden (d.terharmsel@nba.nl).
Gerelateerd
Novak sluit convenant met ONL tijdens dag voor mkb-accountant
Novak, de belangenclub voor mkb-accountants, wil samenwerken met ondernemersorganisatie ONL. Op 14 december tekenden beide organisaties een convenant.
Novak publiceert video over manifest
Het Novak-manifest, dat de visie van Novak op de mkb-accountant presenteert, is er nu ook in videovorm.
Keurmerk
De nadruk waarmee wij vanuit de Novak voortdurend hameren op de eigen positie van de mkb-accountant in de markt en de noodzaak van gerichte ondersteuning, valt niet...
Novak presenteert eigen 'troonrede'
Ter gelegenheid van Prinsjesdag presenteert Novak-voorzitter Marco Moling een eigen 'troonrede', gericht op mkb-ondernemers en hun accountants.
Maurice Buijs: federatief model NBA 'geen gekke gedachte'
NBA-bestuurslid Maurice Buijs vindt een keuze voor een federatief besturingsmodel van de NBA "geen gekke gedachte". Wel stelt hij dat er tegelijk moet worden gezocht...