NBA

Doet de NBA genoeg voor de mkb-praktijk?

Zo'n vraag stellen is als een schot voor open doel. Wat we ook doen, het is ongetwijfeld nooit genoeg.

De NBA is recent stevig aangevallen op haar rol voor de mkb-praktijk: kies maar voor de oob-markt en laat het bedienen van de kleinere marktpartijen aan andere organisaties over, want al jullie aandacht gaat toch naar die grote spelers. Dat is de kern van de kritiek.

Ik heb eerder verduidelijkt wat de rol van de NBA is: het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van accountants. We zijn vertegenwoordiger en spreekbuis van het gehele accountantsberoep in Nederland. We maken regels en we bewaken de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Andere marktpartijen richten zich nadrukkelijker op individuele belangenbehartiging en dienstverlening.

Maar wat doen we dan aan die gemeenschappelijke belangen, als het om de mkb-praktijk gaat? Aan het eind van 2014 heb ik eens de stand opgemaakt van ons project Dichter bij de leden. Even terughalen: dat project gaat over intensivering van de contacten met mkb-kantoren, service op maat, toegankelijke publicaties, honorering van ledeninzet en nadenken over ons eigen bestuursmodel. 

Als LOA-bestuur (ledengroep openbaar accountants) hebben we een flink aantal kantoren bezocht. Dat levert veel waardevolle input op over de verwachtingen van leden richting hun beroepsorganisatie.

We hebben informatie gebundeld voor nieuw startende accountantskantoren en er zijn twee nieuwe modules voor de Gids Praktijkbeheer uitgebracht: over het opzetten en uitbouwen van de praktijk en over praktijkmodellen en netwerken. Beide zijn honderden keren gedownload.

We hebben nieuw informatiemateriaal uitgebracht dat door mkb-kantoren aan klanten kan worden verstrekt: over de Wet werk en zekerheid, fiscale eindejaarstips en een update van het bekende ZakenZakboekje. De campagne Daarom een accountant is ingezet tijdens de zes regionale edities van de Week van de Ondernemer, inclusief sessies over financiering. 

We hebben regionale bijeenkomsten gehouden over IT-audit in het mkb. Plus natuurlijk de reguliere afdelingen en kringen.

Met de grote banken wordt momenteel overleg gevoerd over kredietaanvragen via SBR. En tegelijk participeert de NBA in de oprichting van een ondernemerskredietdesk (samen met NVB, SRA en MKB Nederland) en een financieringsdesk (samen met de KvK). Beide zijn nog in oprichting, maar komen er aan.

In een recente reactie op Accountant.nl hebben Hugo van Campen en Gerard van IJzendoorn, binnen de NBA belast met de mkb-praktijk, ook een opsomming van activiteiten gegeven. Zij zijn ook het aanspreekpunt voor de vaktechnische helpdesk. Meer dan 1200 telefonische vragen per jaar, dat  betekent dat je in een behoefte voorziet. En daar komen de schriftelijke vragen nog bij.

Kortom: het kan zeker nog beter, maar we doen toch echt het nodige (en we staan open voor suggesties). De NBA is er ook voor de accountant in het mkb. Als er suggesties zijn voor onderwerpen, kunt u die bij mij melden (d.terharmsel@nba.nl).

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Dirk ter Harmsel is directeur van het Bureau Vaktechniek Accountancy van Alfa Accountants en Adviseurs. Van januari 2013 tot juni 2015 was hij plaatsvervangend voorzitter van de NBA.

Gerelateerd

4 reacties

Jan Wietsma

AT:Glenn De NBA dat zijn inderdaad alle leden zelf. Dus als je opmerkt dat de NBA het niet goed dan zegt dat ook iets over jou. Als bestuur van de AIB hebben we besloten om in 2015 aan de slag te gaan met de onderlinge samenwerking tussen accountants in verschillende rollen die zij innemen in de keten van financiële verantwoording. De onderlingen samenhang en afhankelijkheid is veel groter dan men denkt. In plaats van op elkaar af te geven, zouden we er beter aan doen om te werken aan het versterken van elkaar.

Glenn Mungra

Moeilijke vraag: 'Maar wat doen we dan aan die gemeenschappelijke belangen, als het om de mkb-praktijk gaat?' Die vraag gaat vooral nader in op de MKB sector. De gezaghebbende kritiek van AFM, ARK, werkgroep en anderen, was o.a. ook gericht op het (on)vermogen van NBA om te laten zien dat zij in staat is om vertrouwenscheppend de kwaliteitsproblematiek op te lossen. Ik vond het wat matig en wat kort door de bocht om dus maar het NBA de schuld te geven. Waarom zeg ik dat? Een eerste argument is het volgende. Niets te min over het NBA, maar we praten over een organisatie van het beroep, waarvan het NBA slechts de formele vertegenwoordiging is. We zijn in feite een netwerk in onderlinge afhankelijkheid van andere sociale netwerken. Dat betekent dat we met z'n allen 'in dezelfde boot' zitten. Wanneer het netwerk op kritieke punten instort zal dat belangrijke gevolgen hebben voor de andere takken in hetwerk (LOA, MKB, stakeholders etc.). Een tweede punt is dat niet slechts één cluster binnen de beroepsgroep van accountants de ontwikkelingen als belangrijk of relevant ervaart. Het gaat hier om een kritieke ontwikkeling binnen het onderling afhankelijk accountantsnetwerk als geheel. De kritikasters reppen met geen woord over de rol van het beroepsnetwerk van accountants of hoe dat werkt. Maar mijn standpunt is dat vooral bij kenniswerkers een sociaal netwerk een belangrijke rol speelt. Sociologische diffusie van nieuwe ideen in een netwerk is iets wat kenmerkend door de eigenschappen van juist dat netwerk zelf bepaald wordt. Voor een diffusie van innovatie in een sociale groep haalt men in de literatuur een aantal fasen aan. Robinson, Les. "A Summary of Diffusion of Innovations", noemt een aantal vereiste stappen voor diffusie: Knowledge - An individual first becomes aware of the new innovation, but lacks information and inspiration Persuasion - The individual's interest in the innovation spikes, and he or she begins research Decision - The individual weighs the positive and negative results of changing to the new idea Implementation - The individual adds the innovation into the system. At this stage, he or she also begins to determine the innovation's usefulness. Confirmation - The individual decides to continue with the new innovation. (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Sociological_theory_of_diffusion#cite_note-Robinson-5) De beslissing, waarin de individuele afweging gemaakt wordt (voor of tegen), speelt daarin een kritieke rol. Studies hebben uitgewezen dat diffusie, onderlinge beïnvloeding en conformiteit eerder zal optreden binnen gelijkgestemde clusters in een netwerk of organisatie. In dat verband vind ik het daarom geen slechte oplossing dat het NBA gekozen heeft voor een sturingsmodel waarin de heterogeniteit van de verschillende 'homogene bloedgroepen' beter tot zijn recht komt. Het is logisch dat de banden nou eenmaal hechter en de drempels voor kennisoverdracht lager zijn binnen homogene groepen. Uit studies met wiskindige modellen is ook gebleken dat de adoptiebariere voor verschuivingen via 'peer-to-peer' beïnvloeding lager is als de organisatie niet al te rigide is georganiseerd. En het bovenstaande is mijn voornaamste reden van kritiek op het ongenuanceerde standpunt van de ARK op de organisatie van het NBA. Uit dat standpunt blijkt namelijk wel dat er voldoende rekening is gehouden met de behoefte aan verandering, maar dan zonder genoeg recht te doen aan de logische weg die daarvoor bewandeld moet worden, namelijk de huidige organisatorische weg. Belangrijk punten van kritiek op mijn eigen standpunt zijn nog wel de volgende: - Binnen de beroepsgroep is peer review belangrijk en in principe kwaliteitsverhogend, maar de neiging zal bestaan om de status quo en concensus te handhaven. - Hoewel de beslissingen in een peer review proces integer genomen worden is het gebaseerd op professional judgement en dat weer gebaseerd op subjectieve gronden. (http://phys.org/news/2013-04-decision-scientific-peer-unravelled-mathematical.html#nRlv). - Binnen een sociaal netwerk kunnen preferentiele mechanismen een rol spelen en een cumulatieve cascade van soortgelijke beslissingen (bijv. gehechtheid aan vertrouwde patronen en denkwijzen). (http://epubs.siam.org/doi/abs/10.1137/130936580) Maar deze problemen kun je bijv. ook ondervangen door meer zwakke (externe) verbanden in je netwerk te hebben (meer ruimte voor beïnvloeding door nieuwe ideen en andersdenkenden). Een voorbeeld daarvan is een niet homogene 'scale-free network' (http://www.nature.com/nature/journal/v406/n6794/full/406378a0.html). Het nadeel van zo'n scale-free netwerk, waarin sommige meest verbonden knooppunten deel uitmaken van een onderling afhankelijke cluster en daardoor een kritieke betekenis hebben, is het gevaar van ineenstorting van het netwerk bij het wegvallen van zo'n kritiek knooppunt. Dat laatste zou ook kunnen gebeuren als bijv. het vertrouwen wegvalt voor de groep openbare accountants!

Jan Wietsma

De sessie verleden week met NEMACC was zeker goed te noemen. En er zit meer in het vat als het gaat om concrete ondersteuning naar MKB-accountants. Tot slot de gecertificeerde leergang MKB-kredietcoach waar accountants op eigentijdse wijze leren omgaan met ondernemerscoaching, gedragsbeïnvloeding en financieringsvraagstukken wordt door de deelnemers met een goed tot zeer goed beoordeelt. Mede omdat men na elke lesdag het geleerde meteen in de praktijk kan brengen en merkt dat een andere aanpak werkt. - Tot zover dit reclameblokje :)

Erik-Jan Kreuze

Dirk, Ik zou dan beginnen met het nemacc-congres van vorige week woensdag en dan doel ik niet op de bakken met kroketten, maar op de inhoud. Daarnaast moet je je afvragen of je iets wilt doen aan de opleidingen van MKB-accountants of je niet eens een goed gesprek moet hebben met het SRA, de Novak en wellicht de heren en dames van Kluwer. Is de markt wel zo groot? Ieder jaar doe ik een cursusje bij NBA maar kom er niet bemoedigd vandaan.....

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.