Utopia? Opleidingsdebat!
Vergeet wetten, regelgeving en machtsverhoudingen, neem een onbebouwd stuk grond, breng een gemêleerde groep mensen samen en geef ze een jaar om uit het niets een nieuwe gemeenschap te scheppen.
In het kort is dat het model waarmee het programma 'Utopia' sinds vorige week ruim een miljoen televisiekijkers trekt.
Een jaar geleden vergaten TUACC en NBA Young Profs opleidingswetten en -regels, huurden een zaal bij de NBA, brachten een gemêleerde, gepassioneerde groep accountants (in spe) samen en gaven hen een avond de tijd om uit het niets een opleidingsvisie te scheppen.
Zijn accountants in opleiding slaafse volgelingen? Dat wij als jonge accountants wel degelijk een mening hebben is onder andere gebleken uit de vele reacties op Tom Ooms' blog 'Rijp voor de slacht'. Reacties die met name zagen op cultuuraspecten, maar waarin ook onderwijsaspecten zijn te onderkennen.
De mening van young profs over onderwijs blijkt eveneens uit de resultaten van onze enquête over opleiding, cultuur en innovatie. Respondenten zijn duidelijk tegen een verlenging van de praktijkopleiding. Hoog in het vaandel staan de kwaliteit van onze opleiding en de eisen die wij aan onszelf stellen.
Minimaal vereist volgens young profs: Een hbo-plus opleiding voor de basisaccountant en een masteropleiding voor de wettelijk controleur. Daarnaast zijn respondenten van mening dat je als accountant nooit klaar bent met studeren. Dus ook niet als basisaccountant. Een permanente educatieplicht voor de basisaccountant vinden young profs dan ook niet meer dan normaal.
Als verplicht onderwerp willen respondenten voorschrijven: IT, IT en nog eens IT. Onze opleiding heeft hierin tot op heden te kort geschoten.
Wat schilderen young profs op het lege doek getiteld 'praktijkopleiding'? Laat het aan anderen over en voor we het weten verschijnen zaken als simulatie-opdrachten en meer regie vanuit theoretische opleidingsinstituten. Utopia of dystopia?
Young profs moeten zelf de regie houden in de praktijkopleiding. Daarom organiseren wij op 22 januari 2014 een opleidingsdebat dat ingaat op de hierboven genoemde enquêteresultaten en de ontwikkelingen rondom de praktijkopleiding.
Welke spelers hebben nu eigenlijk welke rol binnen de praktijkopleiding en geven zij daaraan voldoende invulling? Door het duiden van deze rolverdeling worden handschoenen hopelijk opgepakt door degenen aan wie deze toebehoren.
Heb je - prof of young prof - een mening over de praktijkopleiding dan is het debat jouw kans om die te ventileren. Onderga je jouw lot of bepaal je zelf het te volgen pad?
Aafke Boomsma, Bas Herrijgers en Marisa Noronha zijn allen lid van NBA Young Prof-werkgroep Opleiding.
Gerelateerd
Gebruik het DNA van een certificeringsbevoegde accountant als basis voor het beroepsprofiel
In het mkb moeten we de toegevoegde waarde van de accountant voor het maatschappelijk verkeer behouden. Iedere accountant moet na afronding van de opleiding een...
Team beroepsprofiel start gesprekken met stakeholders
Het kernteam van de NBA dat een nieuw beroepsprofiel zal opstellen, heeft uitnodigingen aan de beroepsgroep en stakeholders gestuurd. Betrokkenen kunnen hun wensen...
Wetenschappelijk onderzoek moet natuurlijk centraal staan in de universitaire accountantsopleiding
De accountants van de toekomst moeten niet alleen uitvoerders zijn, maar ook innovatieve denkers en leiders op hun vakgebied. Daarom moet wetenschappelijk onderzoek...
'Als je een beter mens wordt, word je vanzelf een betere professional'
In samenwerking met de VU bouwden enkele jonge accountants een opleiding die ze zelf graag zouden volgen. Dit voorjaar leverde de nest accountants academie een tweede...
Je kunt niet tegen je zin in slim zijn
Werken aan de verbetering van de opleiding is prima, maar we moeten ook het echte probleem onder ogen zien. Hoe motiveer je mensen om te studeren en als accountant...