Utopia? Opleidingsdebat!
Vergeet wetten, regelgeving en machtsverhoudingen, neem een onbebouwd stuk grond, breng een gemêleerde groep mensen samen en geef ze een jaar om uit het niets een nieuwe gemeenschap te scheppen.
In het kort is dat het model waarmee het programma 'Utopia' sinds vorige week ruim een miljoen televisiekijkers trekt.
Een jaar geleden vergaten TUACC en NBA Young Profs opleidingswetten en -regels, huurden een zaal bij de NBA, brachten een gemêleerde, gepassioneerde groep accountants (in spe) samen en gaven hen een avond de tijd om uit het niets een opleidingsvisie te scheppen.
Zijn accountants in opleiding slaafse volgelingen? Dat wij als jonge accountants wel degelijk een mening hebben is onder andere gebleken uit de vele reacties op Tom Ooms' blog 'Rijp voor de slacht'. Reacties die met name zagen op cultuuraspecten, maar waarin ook onderwijsaspecten zijn te onderkennen.
De mening van young profs over onderwijs blijkt eveneens uit de resultaten van onze enquête over opleiding, cultuur en innovatie. Respondenten zijn duidelijk tegen een verlenging van de praktijkopleiding. Hoog in het vaandel staan de kwaliteit van onze opleiding en de eisen die wij aan onszelf stellen.
Minimaal vereist volgens young profs: Een hbo-plus opleiding voor de basisaccountant en een masteropleiding voor de wettelijk controleur. Daarnaast zijn respondenten van mening dat je als accountant nooit klaar bent met studeren. Dus ook niet als basisaccountant. Een permanente educatieplicht voor de basisaccountant vinden young profs dan ook niet meer dan normaal.
Als verplicht onderwerp willen respondenten voorschrijven: IT, IT en nog eens IT. Onze opleiding heeft hierin tot op heden te kort geschoten.
Wat schilderen young profs op het lege doek getiteld 'praktijkopleiding'? Laat het aan anderen over en voor we het weten verschijnen zaken als simulatie-opdrachten en meer regie vanuit theoretische opleidingsinstituten. Utopia of dystopia?
Young profs moeten zelf de regie houden in de praktijkopleiding. Daarom organiseren wij op 22 januari 2014 een opleidingsdebat dat ingaat op de hierboven genoemde enquêteresultaten en de ontwikkelingen rondom de praktijkopleiding.
Welke spelers hebben nu eigenlijk welke rol binnen de praktijkopleiding en geven zij daaraan voldoende invulling? Door het duiden van deze rolverdeling worden handschoenen hopelijk opgepakt door degenen aan wie deze toebehoren.
Heb je - prof of young prof - een mening over de praktijkopleiding dan is het debat jouw kans om die te ventileren. Onderga je jouw lot of bepaal je zelf het te volgen pad?
Aafke Boomsma, Bas Herrijgers en Marisa Noronha zijn allen lid van NBA Young Prof-werkgroep Opleiding.
Gerelateerd
Studenten laten accountancy terecht links liggen
Om het accountantsberoep aantrekkelijk te houden moet niet alleen door kantoren worden geïnvesteerd in technologie, maar moet de opleiding ook technischer worden,...
CEA consulteert raamwerk voor herziening eindtermen accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) werkt aan herziening van de eindtermen van de accountantsopleiding. Het 'raamwerk' voor die nieuwe eindtermen...
NBA organiseert discussiebijeenkomsten over beroepsprofiel
In aanloop naar de ledenvergadering van de NBA, medio 2025, organiseert de beroepsorganisatie een aantal discussiebijeenkomsten over het nieuwe beroepsprofiel.
Twee studenten krijgen als eerste 'duurzaamheidsaantekening' bij slotexamen
Op 23 december hebben twee accountancystudenten als eerste bij de NBA met succes het slotexamen afgelegd inclusief een zogenoemde 'duurzaamheidsaantekening'.
Accountancystand druk bezocht tijdens Studiekeuzebeurs
In het laatste weekend van november nam de NBA deel aan de grote landelijke Studiekeuzebeurs in Utrecht. Een interactieve dilemmawand droeg bij aan het bezoek aan...