Adviescommissie Herziening Eindtermen: duidelijke uitspraken
Recent was ik deel van een degelijk gezelschap dat de opdracht had tegen en met programmamanagers en docenten van accountantsopleidingen te praten over hoe XBRL en SBR in het opleidingscurriculum zou passen.
Een deelnemer vond de meegekomen trainers zwaar geschut. Ik vond dat ook wel, maar om heel andere redenen. Een zaal vol ervaren docenten is reden genoeg om goed voorbereid en ook een beetje zenuwachtig aan te treden.
Opleidingen moeten komende tijd gaan veranderen, maar in welke richting is niet duidelijk. Het discussierapport 'Op de toekomst voorbereid' van de Commissie Onderwijs Fusie NBA pleit voor een nieuw soort mkb-accountant.
De Adviescommissie Herziening Eindtermen doet dat gelukkig niet. Haar rapport over de herziening van de theoretische eindtermen van de accountantsopleidingen is deze week aangeboden aan de Commissie Eindtermen Accountantsopleiding.
De Adviescommissie pleit voor behoud van de huidige titels, maar wil wel meer differentiatie tussen de opleidingen. Maar de maatschappelijke rol van accountants, ICT en corporate governance moeten als een rode draad door de opleiding gaan lopen. Ik vind dit een heel goed idee. Zowel de onderwerpen als de rode-draadaanpak. We kunnen in de krant lezen dat het nodig is.
Een accountant dient zich rekenschap te geven van de maatschappelijke relevantie van zijn optreden. En dat is iets anders dan je klein maken zodra het niet gaat om het versturen van een factuur.
De Adviescommissie noemt wel twintig keer ICT in haar rapport. En niet alleen in een rijtje van andere ook heel belangrijke onderwerpen. Ik zie dat er duidelijke uitspraken worden gedaan, waar de opleidingen wat aan hebben: "Wel mag zeker bij Audit & Assurance meer aandacht uitgaan naar de effectieve inzet van Computer Assisted Audit Techniques (CAATs), naar innovatieve objecten van assurance (bijvoorbeeld rondom risico's) en naar de wijze van rapportering door de accountant."
ICT is uiteraard object van onderzoek. Maar ICT is nog veel meer een middel waarmee accountants hun werk beter kunnen doen. En dan bedoel ik niet met de nieuwste versie van een rapportgenerator.
Met wel heel veel genoegen las ik deze passage: "Er bestaat alom consensus dat er in de accountantsopleidingen meer aandacht moet uitgaan naar ICT. Accountants, in welk marktsegment zij ook actief zijn, kunnen niet (meer) om ICT heen, omdat ICT is doorgedrongen tot in de haarvaten van onze maatschappij. Daarbij doet de vraag zich voor of ICT in de opleiding (ook) als afzonderlijk vak moet worden opgenomen, of dat ICT geïntegreerd met andere vakgebieden behandeld moet worden. De meningen hierover bij opleiders zijn en blijven verdeeld. De Commissie heeft ervoor gekozen om ICT niet zelfstandig als basisvak op te nemen en benadrukt het belang van een geïntegreerde benadering van ICT in het programma."
Dit was precies de boodschap die wij de docenten ook hebben gegeven.
Gerelateerd
Gebruik het DNA van een certificeringsbevoegde accountant als basis voor het beroepsprofiel
In het mkb moeten we de toegevoegde waarde van de accountant voor het maatschappelijk verkeer behouden. Iedere accountant moet na afronding van de opleiding een...
Team beroepsprofiel start gesprekken met stakeholders
Het kernteam van de NBA dat een nieuw beroepsprofiel zal opstellen, heeft uitnodigingen aan de beroepsgroep en stakeholders gestuurd. Betrokkenen kunnen hun wensen...
Wetenschappelijk onderzoek moet natuurlijk centraal staan in de universitaire accountantsopleiding
De accountants van de toekomst moeten niet alleen uitvoerders zijn, maar ook innovatieve denkers en leiders op hun vakgebied. Daarom moet wetenschappelijk onderzoek...
'Als je een beter mens wordt, word je vanzelf een betere professional'
In samenwerking met de VU bouwden enkele jonge accountants een opleiding die ze zelf graag zouden volgen. Dit voorjaar leverde de nest accountants academie een tweede...
Je kunt niet tegen je zin in slim zijn
Werken aan de verbetering van de opleiding is prima, maar we moeten ook het echte probleem onder ogen zien. Hoe motiveer je mensen om te studeren en als accountant...