Nieuws

E&Y: '5 adviescontracten beëindigen, 31 tekstueel aanscherpen'

Van de 74 adviescontracten die Ernst & Young eind 2012 heeft gesloten bij oob-controleklanten, zal het kantoor er 5 beëindigen en bij 31 zullen tekstuele specificeringen worden doorgevoerd. Met deze bekendmaking reageert het kantoor vandaag als eerste van de big four op het NBA-verzoek om meer openheid over de door de AFM bekritiseerde contracten.

Ernst & Young geeft in een vandaag gepubliceerde brief aan de Autoriteit Financiële Markten nadere informatie over de 74 niet-controle opdrachten die het kantoor in november en december 2012 heeft afgesloten met oob-controlecliënten (organisaties van openbaar belang) en daarmee verbonden derde partijen. De accountantsorganisatie wil daarmee "meer duidelijkheid verschaffen" in de door de AFM gestarte discussie over die door de big four gesloten adviesopdrachten en hoopt hiermee ook "enkele misverstanden uit de weg te ruimen".

Met de brief geeft Ernst & Young als eerste van de big four gehoor aan het verzoek van NBA-voorzitter Huub Wieleman om meer openheid te geven over de aard van deze dossiers: "om welk soort dossiers gaat het, hoeveel zijn er betwist, hoeveel zijn er geredresseerd?".

Volgens de AFM hebben de big four met het sluiten van deze late en vaak weinig gespecificeerde contracten in een aantal gevallen de tweejarige overgangstermijn voor het per 2013 geldende verbod op de combinatie van controle en advies bij oob-cliënten misbruikt. Die overgangstermijn maakte het mogelijk om lopende advieswerkzaamheden af te ronden tot uiterlijk eind 2014.

In de brief van vandaag schrijft Ernst & Young dat het op 31 januari aan de AFM heeft gemeld dat het in de periode 1 november - 31 december 2012 in totaal 74 opdrachten heeft gesloten met oob-controlecliënten en hun verbonden derden, "de meerderheid voor fiscale aangifte- en advieswerkzaamheden". Voor 19 van deze 74 opdrachten heeft de AFM vervolgens de opdrachtbrief opgevraagd.

Op 19 maart 2013 ontving Ernst & Young een brief waarin de AFM stelde dat 16 van de 19 nader bestudeerde opdrachten "gezien de lange looptijd en de grotendeels algemene omschrijving van de werkzaamheden niet uitsluitend leken te zien op ‘nog af te ronden werkzaamheden'."

Ernst & Young schrijft vandaag dat de AFM daarmee een interpretatie van de overgangsregeling gaf "die wij niet delen, noch konden voorzien", maar dit "betekent geenszins dat wij de standpunten die de AFM innam gedurende onze dialoog over dit onderwerp niet serieus hebben genomen, integendeel".

Ernst & Young schrijft de contracten destijds te hebben gesloten met inachtneming van vier criteria: de opdracht moet zijn aanvaard door de cliënt voor 1 januari 2013, moet schriftelijk zijn vastgelegd, moet betrekking hebben op concreet overeengekomen werkzaamheden en de werkzaamheden moeten eindigen of beëindigd kunnen worden voor 31 december 2014.

Mede naar aanleiding van de discussie met de AFM schrijft het kantoor vandaag dat het de toepassing van deze criteria op de volgende wijze heeft aangescherpt:

  • voor opdrachten waarvoor tot op heden nog geen werkzaamheden zijn verricht en die ook niet op heel korte termijn starten, zullen wij in overleg met de desbetreffende cliënt treden en deze opdrachten waar mogelijk beëindigen;
  • voor de door de AFM als ‘open' contracten aangeduide overeenkomsten, zullen wij eveneens in overleg treden met onze cliënten om de afbouw van onze werkzaamheden te bespreken. Wij zijn echter van mening dat naar aard compliance werkzaamheden en compliance-gerelateerde werkzaamheden, mits voldoende concreet overeengekomen, kunnen worden uitgevoerd tot aan het einde van de overgangsperiode. In het bijzonder zijn wij van mening dat fiscale compliance werkzaamheden (het opstellen van, c.q. adviseren over belastingaangiften) over het aangifte jaar 2013 ook onder de overgangsregeling kunnen worden begrepen;
  • voor alle reeds uitgevoerde of nog uit te voeren 74 opdrachten zullen wij herbevestigen dat onze onafhankelijkheid niet in het geding is gekomen of mogelijk zou kunnen komen.

Op basis hiervan komt Ernst & Young voor de 74 opdrachten tot de volgende conclusies:

  • voor 5 opdrachten: in overleg treden met de cliënt om te kijken of de opdracht beëindigd kan worden aangezien de werkzaamheden nog niet zijn gestart;
  • voor 31 opdrachten, die op zich voldoen aan onze aangescherpte criteria, tekstuele wijzigingen doorvoeren om ervoor te zorgen dat de aangeboden diensten beter worden gespecificeerd en dat ook duidelijk blijkt uit de tekst dat wij:
    - de werkzaamheden stoppen voor of op 31 december 2014 en
    - geen aanvullende diensten zullen aanbieden indien dit wordt verzocht.

Van de 5 opdrachten die waarschijnlijk worden beëindigd maken er, aldus de brief van Ernst & Young, 3 deel uit van de 19 door de AFM bekeken opdrachten. Voor 4 van de 31 opdrachten waar tekstuele wijzigingen zullen worden aangebracht, geldt hetzelfde.

Ernst & Young schrijft dat het op basis van deze aangescherpte criteria ook alle vóór 1 november 2012 afgesloten adviescontracten bij oob-controlecliënten nog zal herbeoordelen.

De overige drie grote kantoren hebben vooralsnog niet publiekelijk gereageerd op het NBA-verzoek om openheid te verschaffen over de contracten.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.