Nieuwe concurrent rekent vast percentage omzet klant
Een pas opgericht kantoor voor financiële diensten en advies brengt geen geleverde diensten in rekening, maar factureert een vast percentage van de omzet van de klant. Daarvoor mag deze zoveel advies vragen als hij wil.
"Veel ondernemers ervaren accountant als dure adviseurs die maar weinig toevoegen. Ik heb hier de achterliggende jaren veel over geroepen maar geen verandering gezien in de accountancy. Toen dacht ik, dan doen we het zelf", zegt Jasper Visser, die afgelopen zomer AccountAnders oprichtte met twee partners.
AccountAnders is geen accountantskantoor maar positioneert zich tussen een accountantskantoor en een organisatieadviesbureau in. Visser werkte eerder bij accountantskantoor Visser & Visser (geen familie), waar hij de coachingspraktijk voor mkb-ondernemers heeft opgezet.
De partners zijn geen accountants, net zo min als de overige medewerkers. Visser stelt dat hij zich in zijn advisering niet wil laten beperken door regelgeving die van toepassing is op AA's en RA's.Voor boekhouden en samenstellen van financiële rapportages werkt het kantoor met mensen met de hbo-opleiding accountancy.
Net als veel andere financieel dienstverleners werkt het bedrijf met een volledig geautomatiseerde backoffice voor financiële administratie en het opstellen van financiële rapportages. De managementinformatie die daaruit komt, wordt getoetst aan kpi's (kritische prestatie-indicatoren) en gerapporteerd via dashboards.
Aan de voorkant zijn er de 'business facilitators' die op uiteenlopende gebieden onbeperkt adviseren, van strategie en financiën tot human resources en marketing. De oprichters zijn ervan overtuigd dat deze dienstverlening leidt tot groei van de klant. "Wij geloven daar zo in dat we ons verdienmodel hierop hebben gebaseerd", zegt Visser.
In plaats van te factureren voor geleverde diensten, rekent het kantoor een vast percentage van de omzet van de klant. Groeit het bedrijf, dan profiteert AccountAnders.
"Wij gaan niet op de stoel van de ondernemer zitten, maar geloven dat we door te adviseren wel invloed kunnen uitoefenen op het succes van de ondernemers. We gaan per klant na wat de accountant kost, en herleiden dat bedrag naar een percentage van de omzet. Dat is het percentage over de omzet dat een bedrijf voor onze dienstverlening betaalt."
"Daalt de omzet, dan gaat onze rekening ook omlaag. Stijgt de omzet, dan nemen onze inkomsten ook toe. Voor de klant is dat niet duurder. Bij een accountantskantoor zou de rekening ook omhoog gaan als er meer werk is."
"Nee, we willen geen aandeel in de winst. Het resultaat van strategie zie je eerder terug in de omzet dan in de winst. Winst geeft niet altijd een getrouw beeld van de resultaten. Bijvoorbeeld door aan het eind van het jaar nog even te investeren, kun je de winst bescheiden houden. Als advieskantoor heb je daar geen invloed op."
Het kantoor bedient inmiddels twintig klanten en heeft zeven mensen in dienst. "Natuurlijk lopen we een risico met deze aanpak", zegt Visser. "Als bedrijven niet goed draaien, merken we dat ook. Als een klant onze adviezen in de wind slaat, kunnen we weinig doen om de verbeteringen aan te brengen."
"Natuurlijk zijn er ook ondernemers met minder ambitie of bedrijven die liever op gevoel beslissen, maar die passen minder bij ons concept. We zoeken vooral ambitieuze klanten die willen groeien."
Gerelateerd

Kleinere accountantskantoren in de VS richten zich vaker op adviesdiensten
Met inzet van moderne technologie en een eigentijdse aanpak kiezen kleinere accountantskantoren in de VS vaker voor het aanbieden van regelmatige adviesdiensten....
Van de aktetas naar de cloud?
Zijn mkb-accountantskantoren al zo ver dat digitalisering en automatisering volledig worden omarmd? Kunnen ordners en aktetas worden vervangen door de cloud? Verkennend...

Een luie en zinloze discussie
Als we het over advies hebben, laten we dan beginnen met duidelijk te maken over welk onderwerp we het hebben, meent Joris Joppe.

Een goede relatie levert geld op. Voor beide partijen
Joris Joppe over internationaal onderzoek naar de relatie tussen accountant en ondernemer en het financiële succes van mkb-ondernemingen.

Woensdag, adviesdag
Als je ruimte in je agenda maakt voor advies pluk je daar ook de vruchten van, meent John Weerdenburg.