Nieuws

Visser & Visser richt coachingpraktijk op

Visser & Visser Accountants heeft haar dienstverlening uitgebreid met een coachingpraktijk. Proactieve begeleiding van de ondernemer staat daarin centraal, gebaseerd op een volledig geautomatiseerde boekhouding.

De coachingpraktijk van Visser & Visser, met als merknaam MKB-Coach, is gebaseerd op managementinformatie die beschikbaar komt uit volledig geautomatiseerde administratie. Deze informatie is online permanent beschikbaar voor ondernemers, die er  hun bedrijfsvoering op kunnen afstemmen. Daarbij kunnen zij kiezen hoe veel coaching zij daarbij willen. 

Zeven coaches, een per regio, zijn hiervoor beschikbaar. Klanten betalen voor de dienstverlening een vast tarief per jaar, afhankelijk van de vooraf gekozen intensiteit van de begeleiding. Dat is inclusief het verzorgen van de administratie en het opmaken van de jaarrekening. 

"Door een persoonlijke coach te verbinden aan een ondernemer kan de ondernemer deze beslissingen nemen met behulp van deskundig advies", aldus een toelichting op de website van Visser & Visser. "Niet alleen periodieke gesprekken over de cijfers, maar ook vragen stellen via telefoon, e-mail, videobellen en zelfs via het dashboard." 

Visser & Visser volgt hiermee soortgelijke initiatieven van andere accountantskantoren, die ook kozen gekozen voor een accent op advies in plaats van op accountancy. 

"Voordat wij begonnen hebben we eerst een marktonderzoek uitgevoerd", aldus Jasper Visser, accountmanager van MKB-Coach. "Daaruit kwam naar voren dat klanten geen tijd wilden besteden aan boekhouden. Wel wilden zij altijd actueel inzicht in hun cijfers, plus een accountant die meedenkt over hun bedrijven." 

In het concept van MKB-Coach proberen coaches proactief te adviseren, aldus Visser. "Elke week checken wij de cijfers van een bedrijf. Zodra we mogelijkheden zien voor verbeteringen in de bedrijfsvoering, nemen we contact op met de ondernemer." 

Deze dienstverlening is alleen mogelijk voor klanten die een administratieve discipline in acht nemen, vervolgt Visser. "We hebben een scherp ingerichte backoffice, daarvoor moeten klanten hun administratie op de juiste manier aanleveren. Daardoor is ook een scherpere prijs mogelijk voor de dienstverlening." 

Maar prijs is niet het voordeel waar klanten in eerste instantie naar zoeken, weet Visser. "Want er zijn echt wel goedkopere oplossingen. Door het online beschikbaar stellen van de actuele stand van zaken, helpen we de ondernemer om vooruit te kijken. Dit verklaart de helft van ons succes." 

Dat succes bestaat voorlopig uit 55 nieuwe en een aantal bestaande klanten die gebruik maken van de nieuwe dienstverlening. "Die zijn het gevolg van de nodige publiciteit die we hebben gezocht. Ik doe niets anders dan presentaties geven voor ondernemers. De vraag naar deze andere vorm van dienstverlening is er."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.