Eén jaar Klachtencommissie NIVRA-NOvAA: 66 klachten, vier uitspraken
In het eerste jaar van haar bestaan heeft de Klachtencommissie NIVRA-NOvAA 66 klachten tegen accountants ontvangen. In vijf gevallen bereikten de partijen overeenstemming, vier klachten zijn afgedaan met een beslissing van de klachtencommissie en per 1 mei 2010 waren negentien klachten in behandeling.
Dat blijkt uit een beknopt overzicht over de werkzaamheden in het afgelopen jaar.
In 26 gevallen kon de klachtencommissie het dossier weer sluiten, omdat zij niet bevoegd bleek te zijn de klacht te behandelen, de klacht werd ingetrokken of de klacht om andere reden niet werd doorgezet.
In negentiengevallen gaven klagers uiteindelijk de voorkeur aan behandeling door de Accountantskamer.
Een relatief groot aantal van de gemelde klachten bleek dus uiteindelijk niet bestemd voor behandeling door de klachtencommissie. De commissie vermoedt dat de herziening van het klacht- en tuchtrecht daaraan heeft bijgedragen. Het lijkt even tijd te kosten voordat klagers hun weg naar de juiste instantie weten te vinden.
De aard van de ontvangen klachten is divers. De betrokken accountants werd onder meer gebrek aan onafhankelijkheid verweten, onheuse bejegening en het schenden van afspraken rondom declaraties.
Het grootste deel van de klachten betreft echter het tekortschieten in de dienstverlening, bijvoorbeeld door fouten die gemaakt zouden zijn, onjuiste advisering of het achterwege blijven van advisering.
De commissie heeft twee klachten ongegrond verklaard en twee andere klachten deels gegrond en deels ongegrond.
De klachtencommissie komt binnenkort met een uitgebreider verslag van haar werkzaamheden.
Gerelateerd

'Als in de eis een euroteken staat, moet je bij ons zijn'
Na acht jaar neemt rechter Hans Vetter afscheid als voorzitter van de Raad voor Geschillen. Wat heeft die periode hem geleerd? "Als partijen elkaar de hand reiken,...
De maat genomen
Wie niet tevreden is met het werk van een accountant, de wijze van behandelen of de hoogte van de declaratie, kan een klacht of geschil voorleggen aan één of meer...

Klachtencommissie NBA publiceert jaaroverzicht 2021
De Klachtencommissie NBA heeft het afgelopen jaar 201 dossiers afgewikkeld. Van de 56 klachtprocedures heeft de commissie er uiteindelijk 24 in behandeling genomen,...
'Het ergste is als de accountant niet integer is geweest'
Dirk van der Bij is sinds medio 2021 voorzitter van de Klachtencommissie van de NBA. Hij volgde Ebo Roek op, die acht jaar lang voorzitter van de commissie was....

NBA Klachtencommissie: 'Zacht op de relatie, maar hard op de inhoud'
Na acht jaar nam Ebo Roek, verbonden aan De Jong & Laan, afscheid als voorzitter van de Klachtencommissie. Dirk van der Bij, auditor bij Miedema Accountants & Adviseurs,...