Regeldruk

Voorbeeld uit ledenenquête Regeldruk: cliëntacceptatie

"Ook last van regeldruk? Help mee!" Met die oproep werden alle NBA-leden begin dit jaar uitgenodigd om mee te doen aan een enquête over dit onderwerp. De uitkomsten hiervan leveren bruikbare input op én ruim 430 voorbeelden. Het onderwerp cliëntacceptatie kwam meerdere keren terug; in dit artikel enkele reacties.

Zowel uit het NBA-cultuuronderzoek als uit het recente ledenonderzoek en de rondetafels van vorig jaar 'Visie op kleinere mkb-praktijken' blijkt dat veel leden nogal wat regelgeving als onnodig belastend ervaren. Ook de faculties vragen aandacht voor het onderwerp. Het NBA-bestuur heeft daarom voor 2024 het thema 'Regelverbetering' toegevoegd aan de strategische programma's.

Het streven van het programma Regelverbetering is om te bepalen op welke manier zaken handiger of logischer kunnen. Dat kan bijvoorbeeld binnen het eigen regelgevend proces van de NBA worden vormgegeven, maar kan ook worden opgepakt door betere of andere communicatie of door bijvoorbeeld aspecten van overheidsregelgeving te agenderen in overleggen met externe partijen (zoals gemeenten of ministeries).

Tijdens de eerste NBA-verenigingsconferentie op 10 juni, voorafgaand aan de ledenvergadering, gaan leden live met elkaar in gesprek over concrete voorbeelden van regelgeving die voor verbetering vatbaar zijn. In de aanloop naar deze sessie kan de gedachtewisseling hier al starten, via reacties op dit artikel.

Reacties over cliëntacceptatie

Door meerdere respondenten is het onderwerp cliëntacceptatie en -continuering aangekaart. In de enquête werd ook gevraagd: "Kun je kort aangeven waarom je die als onnodig belastend ervaart?" Enkele reacties op die vraag worden hieronder weergegeven

"Onnodig veel vastleggingen"

"Het kost veel tijd en geld om al je opdrachtgevers te screenen. Zodra je besluit dit in eigen beheer te doen, lijkt het al snel onvoldoende. Veelal komt men niet verder dan de organisatie en persoon te 'googlen'. Wij hebben besloten dit extern te laten uitvoeren om aan de eisen te voldoen. Dit kost ons ongeveer € 12.500. Hier geldt hetzelfde als hetgeen opgemerkt is bij het opstellen van een SIRA (Systematische Integriteitsrisico Analyse). Veel opdrachtgevers zijn al jaren een relatie van kantoor en zijn bekend. Het lijkt dan erg zwaar om deze organisaties/personen te onderwerpen aan een dergelijke screening."

"We dienen uitgebreide lijsten in te vullen die voor 999 van de 1000 personen allemaal tot hetzelfde resultaat leiden."

"We zijn met meer partijen allemaal hetzelfde aan het doen (banken, notarissen, advocaten). Waarom allemaal hetzelfde doen? (…) Op deze manier boet 99,98% voor de wandaden van 0,02% en wordt op die manier opgezadeld met enorme kosten."

"In onze mkb-praktijk is het aantal klanten beperkt en zijn de klanten veelal al jaren klant. Men kent de klanten en dan lijkt het overdadig om een SIRA op te stellen. Het opstellen kost erg veel tijd en is over het algemeen een document dat niet echt leeft binnen de organisaties. Het wordt opgesteld omdat het verplicht is. Bovendien denk ik dat een weldenkend accountant alert genoeg is om integriteitsrisico's op te merken en dergelijke signalen te herkennen en dit over te brengen op collega's en assistenten."

Voorstellen voor verbetering cliëntacceptatie

De vervolgvraag luidde: "Wat zou er aan de bepaling/regeling moeten veranderen (wijziging, afschaffen, beter toelichten) en hoe kan dit (praktisch uitvoerbaar) concreet vorm worden gegeven in jouw visie?" Enkele suggesties die werden gedaan:

"Beperken/afschaffen voor mkb kantoren."

"De meeste PEP's zijn al bekend en toezicht hierop zou uit de overheid moeten komen."

"De toets versimpelen."

"Het zou beter zijn om een verplichte cursus te laten volgen op dit aspect (SIRA) en dan kantoorbreed. Daarin zou dit onderdeel meegenomen kunnen worden."

"Eén partij aanwijzen. In dit geval zouden dit m.i. de banken moeten zijn."

Praat mee

Leden die zich kunnen vinden in de reacties en suggesties voor regelverbetering op dit onderwerp, of andere ideeën hebben, kunnen reageren op dit artikel.

Ook kunnen zij hun ervaringen delen tijdens de NBA-verenigingsconferentie op maandag 10 juni aanstaande.

NBA-verenigingsconferentie

De NBA-verenigingsconferentie maakt onderdeel uit van het programma Levendige beroepsorganisatie. Met dit programma wil de NBA meer ruimte bieden voor eigen initiatief vanuit leden, inzetten op een grotere betrokkenheid bij bestuur en beleid en investeren in meer ontmoeting en debat.

Meer informatie en aanmelden: NBA-verenigingsconferentie (NBA-site).

Gerelateerd

5 reacties

Lucas Geusebroek

Beste Roy,
Bedankt voor je reactie en terechte opmerkingen. We zijn er op dit moment mee bezig om alle antwoorden uit de enquête te analyseren en op een inzichtelijke manier te ordenen, zodat deze uitkomsten vervolgens in hun geheel gedeeld kunnen worden.

Wat alvast meer informatie biedt over de meest genoemde onderwerpen is de zojuist gepubliceerde gespreksnotitie die dient ter voorbereiding op de sessie over Regelverbetering tijdens de Verenigingsconferentie op 10 juni a.s.: https://www.nba.nl/siteassets/over-de-nba/ledenvergadering/2024--juni/gespreksnotitie-regelverbetering.pdf

Deze sessie maakt deel uit van het programma Regelverbetering en helpt bij het prioriteren. Om zoals je aanraadt goed te kijken naar zogeheten laaghangend fruit en aanpassingen die de NBA zelf kan realiseren, staat vanzelfsprekend bovenaan de agenda binnen dit programma.

Vriendelijke groet, Lucas Geusebroek
(afdeling Beroep & Maatschappij NBA)

Roy Gorter

Beste NBA,

Goed dat hiermee voorbeelden worden gegeven, tegelijkertijd ook jammer dat er een voorbeeld wordt gebruikt waarbij geen échte oplossingen worden gegeven.

Zou het NBA kunnen aangeven wat zij nu met de gegeven voorbeelden gaan doen, wat het Plan van Aanpak is? Bijvoorbeeld iets als voorbeelden indelen naar laaghangend fruit (volgende maand opgelost) , eigen regelgeving (volgend jaar opgelost) en wetgeving (lange termijn / niet haalbaar)?

En in het kader van transparantie: kan (of vooral: wil?) de NBA de lijst met voorbeelden en oplossingen openbaar maken, om de leden ook enig inzicht te geven in de voortvarendheid waarmee de regeldrtuk wordt aangepakt?

Alexander Vissers

Beste Alle, ik begrijp dat je ook kunt nadenken over het nut van regels die je niet zelf in het leven hebt geroepen. Dan blijf je echter aan de gang. De ledenenquête van de NBA gaat het anti-witwasbeleid van de EU echt niet veranderen, dus besteed die tijd liever nuttig. De cliëntacceptatie is niet aan het "accountantsberoep" gebonden, administratiekantoren hebben dezelfde verplichting. De stelling dat het anti-witwasbeleid tot "de banken" beperkt zou kunnen worden is onjuist: ook transacties waarbij banken uit de EU niet betrokken zijn kunnen verdacht zijn.
Daarentegen is het heel eenvoudig regelverbetering te realiseren en de regeldruk te verminderen bij de beroepsreglementering van de NBA door de volgende Verordeningen en Nadere voorschriften en besluiten in te trekken: Verordening op beroepsprofielen, Verordening op de kwaliteitsbeoordelingen, , Verordening op de kennistoets, Nadere voorschriften permanente educatie, Nadere voorschriften kwaliteitssystemen Verordening op de organen voor de beroepsreglementering, en, Nadere voorschriften NOCLAR, Beginselen goed NBA bestuur. Deze besluiten zijn onbevoegd genomen dan wel doorkruisen hoger recht zijn niet deugdelijk gemotiveerd en of dusdanig slecht en onbegrijpelijk dat ze alleen al daarom nietig zijn. Andere regels zoals de NVCOS zijn te herzien om ze in lijn te brengen met het EU recht en ander hoger recht.
Er is geen marginale cosmetische verbetering wenselijk maar een harde wetswijziging tot herstel van de legaliteit dringend vereist.

Alle Bergsma

Beste Alexander, ik snap wel dat je zegt dat dit niet zomaar afgeschaft kan worden. Het kan echter wel geagendeerd worden om de effectiviteit van de huidige regelgeving te evalueren. Zo te lezen zijn er veel professionals die de regelgeving als niet-effectief en zeer frustrerend 'moetje' ervaren.

De vraag is of we het doen omdat het moet, of omdat het iets toevoegt? Als het alleen het eerste is, dan is de uitvoerbaarheid van de regel niet conform het bedachte doel.

Persoonlijk vind ik deze wetgeving erg op wantrouwen gebaseerd. Er wordt een grote groep geconfronteerd met deze regelgeving, terwijl de meerderheid goedwillende mensen zijn. Hetzelfde geldt voor het UBO-register.

Ik pleit voor wat minder wantrouwen in de regels en wat met GBV*. Volgens mij wordt de wereld er niet minder van als we (de wetgevers dus) deze regels gewoon zouden afschaffen. Punt.

Groeten Alle

*GBV = Gezond Boeren Verstand

Alexander Vissers

Cliëntacceptatie is geen onderwerp waar Nederland laat staan de NBA-ledenvergadering laat staan de "verenigingsconferentie"over gaat, dus waarom er over praten? Het is een uitvloeisel van (nu) Richtlijn (EU) 2015/849 (en Verordening (EU) nr. 648/2012). Het zou helpen als de NBA zich zou concentreren op haar wettelijke taken en niet in het vaarwater van andere regelgevers zou varen. "Afschaffen voor kleine kantoren" daar gaat Nederland ook niet over. "Toezicht zou van de overheid moeten komen" ? Toezicht komt van de overheid, het Bft houdt toezicht op naleving van de Wwft. Verder horen onderwerpen die de Ledenvergadering aangaan in de Ledenvergadering besproken te worden.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.