Zin en onzin van de nieuwe privacyregels
Vrijwel iedereen is het er over eens: het is een goede zaak dat met privacy en persoonsgegevens zorgvuldig wordt omgegaan. De wijze waarop is een ander verhaal.
Ruud Boerman
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waarin de nieuwe privacynormen zijn vervat en die per 25 mei 2018 van kracht wordt, is omvangrijk en gedetailleerd. Bovendien is er slechts een beperkte schriftelijke toelichting voorhanden. Op veel punten is er (nog) onduidelijkheid over de precieze invulling die gegeven moet worden aan in de verordening opgenomen begrippen en bepalingen. Die nadere invulling is aan de respectievelijke toezichthouders in de Europese landen en aan de Europese rechters.
Dat wordt terecht ook gesteld in de Handleiding Algemene verordening gegevensbescherming, die een aantal weken geleden is verschenen. Het is een dynamisch geheel, dat aan veranderingen onderhevig is en ook periodiek herzien zal worden, aan de hand van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de toepassing en uitleg van de verordening.
Veel berichtgeving zorgt voor verwarring
Weliswaar begrijpelijk, maar bepaald storend is de algemene en commerciële berichtgeving over de invoering en implementatie van de verordening. Deze kenmerkt zich door slechts het wijzen op de complexiteit van de regelgeving, de bovenmatige en kostbare ook financiële inspanningen die moeten worden verricht om privacyproof te worden en door bangmakerij voor torenhoge boetes, zonder duidelijke handvatten. Dat helpt niet echt.
'De nadere invulling is aan de toezichthouders in de Europese landen en de Europese rechters.'
In de algemene berichtgeving wordt ook teveel uitgegaan van hoe meer maatregelen hoe beter, onder het mom van "je weet maar nooit"; zonder duidelijke basis en vereiste vanuit de AVG. Dat leidt tot allerlei onnodige acties en werkzaamheden. Ook beroepsorganisaties maken zich daaraan schuldig en creëren op die manier een diffuus beeld, waardoor organisaties niet weten waar ze aan toe zijn of wat ze moeten doen.
Ook de NBA maakt zich hier aan schuldig door - in zijn algemeenheid - maatregelen te suggereren die voor het gros van de mkb-accountantskantoren niet vereist worden door de AVG. Dat veroorzaakt veel onrust en kan en mag niet de bedoeling zijn. We gaan graag hierover met de NBA in gesprek.
Praktische aanpak
In de kern komt het erop neer dat een organisatie aantoonbaar beschikt over een beleid bescherming persoonsgegevens (ook wel privacybeleid), een register van verwerkingsactiviteiten, waar nodig gebruik maakt van verwerkersovereenkomsten en een protocol datalekken.
'De overvloedige publiciteit draagt niet bij aan het doel van de AVG.'
Verder ziet de verantwoordingplicht op het controleren en het nemen van passende technische en organisatorische maatregelen voor de beveiliging. In bepaalde meer specifieke gevallen kan een Privacy Impact Assessment (PIA) vereist zijn of een privacy officer (functionaris gegevensbescherming).
De overvloedige publiciteit draagt niet bij aan het doel van de AVG, het dient de privacybescherming niet en moet absoluut worden vermeden.
Gerelateerd

LinkedIn aangeklaagd om delen privéberichten voor AI-training
LinkedIn, het zakelijke netwerkplatform van Microsoft, is aangeklaagd in de Verenigde Staten. Gebruikers met een Premium-abonnement op het platform stellen dat LinkedIn...

Autoriteit Persoonsgegevens kritisch over wetsvoorstel financieel toezicht
Het kabinet kan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) niet zomaar de bevoegdheid geven om meer financiële informatie over mensen te verzamelen. Volgens de Autoriteit...

Accountants van platforms als TikTok en Google kritisch over veiligheid en transparantie
Grote onlineplatforms als Meta, Google en TikTok voldoen niet aan de EU-regels voor veiligheid en transparantie. Dat blijkt uit een eerste onafhankelijke beoordeling...

AP geeft hoge boete aan Ierse multinational
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de Ierse multinational Experian eind 2023 een hoge boete en sancties opgelegd vanwege het overtreden van de privacywet.

Nemen we al afscheid van de oude kopie ID?
De witwas- en privacywetgeving zitten elkaar soms in de weg, aldus John Weerdenburg. Daardoor belanden accountants in de praktijk mogelijk in een spagaat.