Fiscaal

Bijtelling van de auto: moeilijker kunnen we het niet maken

Vanaf 2017 wijzigen de autobelastingen weer op een aantal punten. En het wordt wéér niet eenvoudiger.

Anja Zandee-Dingemanse

Voor wat betreft de forfaitaire bijtelling voor het privégebruik van een leaseauto heeft de wetgever in 2005 besloten om met behulp van 'groene faciliteiten' milieuvriendelijk gedrag te stimuleren. Hierdoor is anno 2016 artikel 3.20 Wet IB 2001 betreffende de bijtelling voor het 'privégebruik auto' uitgegroeid tot een wetsartikel met twintig leden!

Er zijn diverse bijtellingspercentages met als doel de zakelijk rijder te stimuleren om te kiezen voor een auto met een lage CO2-uitstoot. Getuige de grote populariteit die de zuinige auto’s genieten, is die missie geslaagd. Of de door de wetgever gewenste reductie van CO2-uitstoot wordt bereikt kan echter worden betwijfeld.

Wijzingen 2017

Ingaande 2017 wijzigen de autobelastingen dus weer. Volgens het kabinet wordt daarmee het stelsel van autobelastingen eenvoudiger, onder meer door het aantal bijtellingspercentages te verminderen van vier naar twee. Daarnaast wordt de aanschafbelasting personenauto's en motorrijwielen (bpm) voor 2020 met in totaal 14,7 procent verlaagd en wordt het algemene bijtellingspercentage verlaagd van 25 naar 22 procent. De veranderingen moeten ook zorgen voor stabiele belastinginkomsten en een efficiëntere bijdrage aan een gezonder milieu.  

Bijtelling

Voor auto's die in 2017 op kenteken worden gezet, geldt met ingang van 2017 het algemene bijtellingspercentage van 22 procent. De verlaagde bijtelling voor zuinige auto's en semi-elektrische auto’s verdwijnt in 2017. Alleen voor volledig elektrische auto’s wordt het bijtellingspercentage 4 procent.

Twee bijtellingspercentages dus. Heel overzichtelijk, maar het duurt even voor we zover zijn. Door het overgangsrecht hebben we tot het jaar 2020 met diverse bijtellingspercentages te maken, afhankelijk van wanneer de auto voor het eerst op kenteken is gezet. Heeft u nu (2016) een auto in de 25 procent-categorie? Dan valt deze auto vanaf 2017 helaas niet in de 22 procent-categorie, maar blijft de bijtelling van 25 procent behouden.

En heeft u nu (2016) een (zeer) zuinige auto dan houdt u gedurende zestig maanden het verlaagde bijtellingspercentage van 4, 7, 14, 15, 20 of 21 procent. De zestig maanden is te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister. Voor auto's van vijftien jaar en ouder blijft de Youngtimer regeling gelden. Voor deze auto’s geldt een algemeen bijtellingspercentage van 35 procent van de dagwaarde van de auto.

Alternatieven

Er zijn inmiddels wat alternatieven voor het huidige systeem geopperd. Zo wil autobranchevereniging Bovag dat de bijtelling per kilometer wordt berekend. Een berekening per kilometer is eerlijker dan een vast bedrag. Wie veel privé rijdt, betaalt dan meer bijtelling en wie weinig rijdt juist minder. En het is ook goed voor de bereikbaarheid en het milieu, aldus Bovag.

Een ander alternatief is de gestaffelde bijtelling gebaseerd op het daadwerkelijke gebruik. Hoe minder men rijdt, hoe lager de bijtelling. Dit zou gecombineerd kunnen worden met gedifferentieerde tarieven voor auto’s met een aantoonbaar lagere CO2-uitstoot. Maar eenvoudiger wordt het hiermee niet.

Het te belasten voordeel voor privégebruik auto kan ook worden bepaald op basis van een evenredig deel van de totale werkelijke kosten. Dat evenredig deel zou dan het aantal privékilometers gedeeld door het totaalaantal kilometers zijn.

Ingewikkeld

Voorlopig zitten we dus tot 2020 met meerdere bijtellingspercentages en diverse overgangsregels, waardoor de bijtellingsregels onnodig ingewikkeld zijn geworden.

De vraag naar plug-in hybride auto's zal door de stijging van de bijtelling naar 22 procent in 2017 vermoedelijk fors afnemen. De vraag naar volledig elektrische auto's zal daarentegen naar verwachting fors toenemen.

We moeten nog afwachten wat de beleidsvoornemens van een nieuw kabinet na de verkiezing voor de Tweede Kamer van maart 2017 zijn, maar we mogen aannemen dat het milieubeleid daarin een belangrijk element zal zijn.

Anja Zandee-Dingemanse is fiscaal jurist bij DRV Accountants & Adviseurs te Middelburg.

Gerelateerd

3 reacties

Joost Niederer

Mee eens, maar daartegenover staat ook dat de controlemogelijkheden van de Belastingdienst ook maar beperkt zijn. Recent is de Belastingdienst niet voor niets ook teruggefloten door de Hoge Raad. Hierover is een interessant stuk geschreven op: http://www.joostniederer.nl/belastingdienst-teruggefloten-door-hoge-raad/

Toine Goossens

Uitdagend en boeiend die gedachte van de Bovag! Ik neem ten minste aan dat het de bedoeling is dit te bereiken door inbouw van een kastje in de auto.

Met die inbouw kan worden gestart op basis van vrijwilligheid. Wie laat inbouwen hoeft geen administratie meer bij te houden en de bijtelling wordt gebaseerd op het daadwerkelijke aantal privé kilometers. De lagere belastingheffing die dit oplevert wordt gecompenseerd door het algemene bijtellingstarief naar rato te verhogen. Zo wordt het elk jaar voor meer autorijders zinvol om een kastje te laten inbouwen. Het sluitstuk van de hele operatie wordt een verplichting voor alle zakelijke rijders. Uiteindelijk rest er een volledig autonoom functionerend systeem dat iedereen van die vervelende administratieve lasten bevrijd.

De volgende stap is om ook de MRB variabel te maken. Wie bereid is om een kastje te laten installeren mag er voor kiezen om ook de motorrijtuigenbelasting op basis van het daadwerkelijke aantal kilometers af te rekenen. De lagere belastingheffing wordt, zoals voor de bijtelling, gecompenseerd door de MRB naar rato te verhogen. Vervolgens wordt het systeem afgerond met een wettelijke verplichting voor de laatste volhouders.

Met het omzetten van de BPM in een tarief per gereden kilometer wordt de omslag naar een systeem waarbij ´De gebruiker betaalt´ afgerond.

Duitsland zal het systeem dankbaar omarmen en overnemen. Het is gegarandeerd EU proof.

Gert Timmerman

De oplossing: In de volgende papieren editie van de dikke van Dale zetten we als uitleg bij het woordje "EENVOUD" dit is
een voornamelijk politiek gewenste situatie die zich laat beleven als complex.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.