Van de Helpdesk

Wijziging grensbedragen wettelijke controle

Is het toegestaan dat een rechtspersoon de nieuwe groottecriteria reeds toepast over boekjaar 2015?

Categorie: Externe verslaggeving
Onderwerp: Ingangsdatum verhoging grensbedragen en wettelijke controle
Regelgeving: BW2

Vraag...

Is het toegestaan dat een rechtspersoon de nieuwe groottecriteria reeds toepast over boekjaar 2015?

Antwoord...

Ja, de nieuwe groottecriteria kunnen reeds over boekjaar 2015 worden toegepast zodra deze in de wet zijn aangepast. Dit kan ook gevolgen hebben voor de wettelijke controleplicht over boekjaar 2015.

Als gevolg van de in juni 2013 aangenomen Europese richtlijn 2013/34/EU dient Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek te worden aangepast. Een voorstel hiertoe ligt op dit moment bij de Tweede Kamer ter behandeling. Na goedkeuring dient ook de Eerste Kamer nog haar goedkeuring te verlenen. Naar verwachting zal de wet vóór het einde van dit jaar in werking treden.

Volgens de voorgestelde wijzigingen worden ook de groottecriteria aangepast van artikel 2:396 lid 1 BW. De grensbedragen voor kleine rechtspersonen worden volgens het wetsvoorstel als volgt gewijzigd:

  • waarde activa wordt € 6 miljoen (nu € 4,4 miljoen);
  • netto-omzet wordt € 12 miljoen (nu € 8,8 miljoen);
  • het aantal werknemers blijft vijftig (ongewijzigd).

Volgens het wetsvoorstel kunnen de voorschriften van deze wet worden toegepast op jaarrekeningen, bestuursverslagen en verslagen als bedoeld in artikel 392a die worden opgesteld over boekjaren die zijn aangevangen voor 1 januari 2016. De Memorie van Toelichting stelt expliciet dat wordt toegestaan dat de nieuwe voorschriften over het boekjaar 2015 worden toegepast. Dat betekent dat bij eerdere toepassing van de nieuwe voorschriften over het boekjaar 2015 ook de nieuwe grensbedragen van toepassing zijn op boekjaar 2015.

Tweejaarstermijn

De vraag doet zich vervolgens voor welke grensbedragen kunnen worden gehanteerd bij het toepassen van de tweejaarstermijn in het eerste boekjaar van toepassing. Stel dat een rechtspersoon ervoor kiest de nieuwe voorschriften vervroegd toe te passen over boekjaar 2015. Welke grensbedragen gelden dan voor het vergelijkende boekjaar: de (lagere) grensbedragen van de huidige wet, of de nieuwe (hogere) grensbedragen? Op grond van de tekst van de Memorie van Toelichting lijkt het verdedigbaar dat de aangepaste (hogere) grensbedragen reeds worden gehanteerd bij het toepassen van de tweejaarstermijn.

De wetgever stelt namelijk dat door toe te staan dat de nieuwe voorschriften over het boekjaar 2015 worden toegepast, het mogelijk wordt gemaakt dat rechtspersonen eerder gebruik kunnen maken van de vrijstellingen voor kleine en middelgrote rechtspersonen.

Als een rechtspersoon over het boekjaar 2015 en over het voorafgaande boekjaar 2014 onder twee van de nieuwe (verhoogde) grensbedragen voor kleine rechtspersonen blijft, classificeert hij als kleine rechtspersoon en is hij over boekjaar 2015 vrijgesteld van de wettelijke controleplicht op grond van artikel 2:396 BW. Ook de vrijstellingen en overige bepalingen voor kleine rechtspersonen zijn dan van toepassing.

Van de Helpdesk

Accountant.nl behandelt in de rubriek Van de Helpdesk vaktechnische vragen. Een deel van de vragen kwam binnen bij de digitale helpdesk van de NBA en is beantwoord door de NBA Helpdesk zelf. Andere vragen zijn aangeleverd en beantwoord door Auxilium, in samenspraak met de NBA Helpdesk.

Heeft u een vraag op vaktechnisch gebied? Meld deze bij de Helpdesk.

 

Gerelateerd

20 reacties

Harry Mock RA

Als Mw Jorritsma in de Eerste Kamer over dit wetsontwerp gaat stemmen wordt haar dubbele pet zichtbaar : immers de Big4 waar zij nu toe behoort zien deze wet niet zitten, omdat ze hierdoor klanten kunnen kwijtraken,maar aan de andere kant kunnen de leden van haar Participatiemaatschappij-club kosten besparen als ze voor deze wet stemt.

Gerard van IJzendoorn

Het wetsvoorstel is op 3 september jl. als hamerstuk aangenomen door de tweede kamer. Het voorstel ligt nu ter behandeling bij de eerste kamer.

Piet Knops

Als dat uw conclusie is, dan is deze niet gerechtvaardigd en ook niet door u onderbouwd.
Daarom stel ik voor dat de NBA een enquete organiseert onder MKB-bedrijven om te kunnen achterhalen, hoeveel directeuren van deze bedrijven de huidige wettelijke controles nuttig vinden. Pas, dan kun je dit soort simpele conclusies trekken. De uitkomst staat voor mij nu al vast omdat ik inmiddels al de nodige jaren midden in de praktijk van deze ondernemers sta en hierdoor als geen ander weet, hoe ondernemers tegen deze verplichting aankijken. Vooral gezien de grote schandalen die bijna elke week weer opnieuw te lezen zijn over de grote accountantskantoren die worden opgescheept met miljoenen claims. Het lijkt mij goed dat eerst wordt gezorgd dat deze schandalen eindelijk afgelopen zijn en dat de bestuurders van deze kantoren van onbesproken gedrag worden. Het imago van de accountant heeft sinds een aantal jaren een flinke knak opgelopen en dat houdt nog steeds niet op. Dus zorg eerst dat je kwaliteit levert bij het product [ wettelijke controle ] en pas dan kun je dit soort producten/diensten met de kwalificatie "nuttig en zinvol" aanbieden.

Gert-Jan Jordaan

Geacht heer Knops,
in het register van het AFM zie ik dat u geen vergunning heeft aangevraagd om wettelijke controles te mogen uitvoeren. Uw goed recht. Ik snap nu wel meer dat u wettelijke controles overbodig en duur vindt.

Piet Knops

Vanaf de oprichting van Novak is mijn kantoor lid van deze organisatie. Het bestuur en leden pleiten al jaren voor het ontwikkelen van deelverklaringen waarmee de accountant in het MKB zich kan onderscheiden van de boekhouders en administrateurs met het primaire doel om het betrouwbaarheidsgehalte van jaarrekeningen op specifieke onderdelen t.b.v. stakeholders te verhogen. Helaas blijkt hier tot op heden niets van terecht te komen omdat het bestuur van de NBA daar kennelijk niets in ziet, en juist met dat soort verklaringen zouden onze MKB-klanten zijn gebaat.
Niet met onnodige dure wettelijke accountantscontroles die voor de klant geen meerwaarde opleveren. Het is niet voor niets dat de Europese wetgeving hierop wordt aangepast door het verhogen van de groottecriteria.

Gert-Jan Jordaan

Ook deze reactie kan ik niet zo goed plaatsen. Ga eens in dialoog met je klanten over het nut van accountantscontrole voor de stakeholders. Dat is geen theorie, dat is praktijk. Een eenzijdige visie dat accountantscontrole alleen maar geld kost en dat we daar zo snel mogelijk van af moeten geeft aan dat er geen maatwerk voor de klanten wordt geleverd. Controle niet verplicht en niet nodig? Weg ermee. Maar misschien is het soms toch wel nodig/ nuttig. Dat is praktijk en dat is kijken naar je klanten, de interne informatiebehoefte en de externe informatiebehoefte.

Piet Knops

Ook uit deze reactie blijkt weer eens het verschil tussen de theorie en de praktijk.

Gert-Jan Jordaan

Ik weet niet welke stelling u bedoelt, waarschijnlijk mijn laatste zin. Ik vind discussie wel nuttig, maar het lijkt erop dat we het niet eens zijn met elkaar. Dat lijkt haast een discussie....
Over de kosten in het MKB ben ik het wel eens, maar dit moet wel in perspectief worden geplaats. Bij het verhogen van de grenzen zullen voor sommige ondernemingen de kosten voor de controle weg kunnen vallen. Maar een jaarrekening die niet is voorzien van de controleverklaring kan ook kosten met zich meebrengen, en daar gaat de discussie zelden over. Er zullen ondernemingen zijn die geen controle nodig hebben / willen en er zullen ondernemingen zijn die straks niet meer controleplichtig zijn, maar toch een vrijwillige controle laten uitvoeren. Schijnbaar vallen uw klanten in de eerste categorie en voegt de (/uw) accountantscontrole en verklaring niets toe. Misschien eens met de klant in discussie gaan?

Piet Knops

Met uw stelling ben ik het absoluut niet eens.
Mij klanten worden hierdoor onnodig op kosten gejaagd en dat wordt dus veroorzaakt door de wetgever. Het MKB is gebaat met zo laag mogelijke kosten en niet met dit soort discussies die niet bijdragen aan de optimalisatie van de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven. Vaak blijken dit soort discussies te ontstaan door ondeskundigheid van de politici die niet willen luisteren naar de mensen in de praktijk van alledag.
Dit is trouwens ook in conflict met de doelstelling van de wetgever om de lasten voor bedrijven terug te willen dringen. Op deze manier zal dit dus wederom niet gaan lukken.

Gert-Jan Jordaan

De onduidelijkheid wordt niet door Martin Hoogendoorn of mij veroorzaakt, maar door de wetgever die wat traag is met de invoering. Maar verschil van mening is overigens een groot goed, en leidt zonder meer tot betere discussies.

Piet Knops

Het is jammer dat een prominente vakspecialist kennelijk een andere mening is toegedaan. Accountants in de praktijk van alle dag hebben er baat bij dat er geen discussies ontstaan over dit soort essentiële interpretaties. In mijn kantoor heb ik een klant die hiermee al dan niet een bedrag ad € 15.000 kan besparen. Het gaat dus niet op peanuts.

Gert-Jan Jordaan

Geheel duidelijk is het nog niet, maar de MvT geeft toch wel richting. In het wetsvoorstel is aangegeven:
De voorschriften van deze wet kunnen worden toegepast op jaarrekeningen, bestuursverslagen en verslagen als bedoeld in artikel 392a die worden opgesteld over boekjaren die zijn aangevangen voor 1 januari 2016.

In de MvT staat echter:
Daarnaast wordt toegestaan dat de nieuwe voorschriften over het boekjaar 2015 worden toegepast. Dit maakt het mogelijk dat rechtsper-sonen eerder gebruik kunnen maken van de vrijstellingen die de richtlijn jaarrekening biedt aan kleine en middelgrote rechtspersonen.

Ik kom dan tot de conclusie dat de wetgever niet de intentie heeft dit voor de jaarrekening 2014 van kracht te laten zijn.

Piet Knops

Uit de map met gegevens die is uitgereikt tijdens de Nationale Verslaggevingsdag op 25-06-2015 blijkt dat door Martin Hoogendoorn sheets zijn opgemaakt en opgenomen waar letterlijk staat vermeld;
"Eerdere toepassingen is toegestaan voor jaarrekeningen 2015 en 2014 die zijn opgesteld na de datum van inwerkingtreding"
Bij navraag en toelichting tijdens deze studiebijeenkomst is nog eens bevestigd dat ook voor 2014 de mogelijkheid bestaat om de nieuwe groottecriteria toe te passen, mits de nieuwe wetgeving nog dit jaar wordt ingevoerd.

Gert-Jan Jordaan

Nee, 2015 is het eerste jaar dat je de nieuwe bedragen mag toepassen, waarbij dus wel de vergelijkende cijfers 2014 (in de jaarrekening 2015) ook vallen onder de nieuwe criteria. Maar in de jaarrekening 2014 (met vergelijkende cijfers 2013) gelden de nieuwe criteria nog niet.

Piet Knops

Kan hieruit worden geconcludeerd dat ik met terugwerkende kracht alsnog onder de wettelijke controle voor het jaar 2014 kan uitkomen indien het jaar 2013 en 2014 kwalificeren als [ klein ] op basis van de nieuwe verruimde criteria?

J. van Dusschoten

@Piet Knops

Ik weet niet of je het hele artikel hebt gelezen maar het staat er echt in. Zie hoofdstuk Tweejaarstermijn.
Ik weet het is nog vroeg in de ochtend en het is maandag.
wens je een goede en heldere week toe.

Piet Knops

Tijdens de Dag van de Jaarverslaggeving is toegelicht dat bij het inwerkingtreden van de nieuwe wet vóór het einde van dit jaar, zelfs de mogelijkheid zou bestaan dat de nieuwe groottecriteria ook nog voor het boekjaar 2014 zou kunnen worden toegepast.

Wat is de reden dat deze mogelijkheid in dit artikel niet wordt genoemd?
Immers, dit zou voor bepaalde klanten enkele tienduizenden euro's aan controlekosten kunnen besparen.

John Weerdenburg

Laat de overheid snel een besluit nemen, want de impact is best wel groot. Zeker als in het voorstel ook de micro ondernemingen zijn intrede gaat doen.

Jan Wietsma

Veel accountantsorganisaties (!) ontkomen dan ook niet aan een strategische heroriëntatie. Zeker omdat men ook nog aan de slag moet met het implementeren van de maatregelen uit het rapport 'In het publiek belang'

Geert de Jonge

Als we de cijfers in de memorie van toelichting mogen geloven neemt het aantal controleplichtige ondernemingen hierdoor met ongeveer 2.800 af. Het is maar dat u het weet.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.