Van de Helpdesk

Interne klachtenregeling

Iemand dient een klacht tegen mij in bij de Klachtencommissie NBA. Dezelfde klacht is reeds in behandeling (geweest) bij de klachtbehandelende instantie van mijn kantoor. Kan de klager zich dan nog wel wenden tot de Klachtencommissie NBA?

Categorie: klacht- en tuchtrecht
Onderwerp: interne klachtenregeling
Regelgeving: artikel 13, eerste lid sub a Verordening op de klachtbehandeling

Vraag

Iemand dient een klacht tegen mij in bij de Klachtencommissie NBA. Dezelfde klacht is reeds in behandeling (geweest) bij de klachtbehandelende instantie van mijn kantoor. Kan de klager zich dan nog wel wenden tot de Klachtencommissie NBA?

Antwoord

Uit artikel 13, eerste lid sub a van de Verordening op de klachtbehandeling valt op te maken dat de Klachtencommissie niet verplicht is om een klacht in behandeling te nemen indien - kort gezegd - de klager zijn klacht reeds bij de klachtbehandelende instantie van het accountantskantoor heeft neergelegd. De verordening voorziet op dit punt derhalve in een zekere beleidsvrijheid voor de Klachtencommissie.

Het is beleid van de Klachtencommissie dat zij de klacht in beginsel nietin behandeling neemt als deze conform de interne klachtenregeling van het kantoor is behandeld én die interne regeling voorziet in een serieuze en objectieve klachtbehandeling (hetgeen onder meer meebrengt dat de behandelaar van de klacht iemand anders is dan de beklaagde persoon). Is de Klachtencommissie van oordeel dat de klacht niet conform de interne klachtenregeling is behandeld of dat de interne klachtenregeling geen serieuze en objectieve klachtbehandeling waarborgt, dan acht zij zich doorgaans wel bevoegd de klacht te behandelen.

De achterliggende gedachte van dit beleid is dat de procedure bij de Klachtencommissie, evenals de interne klachtenprocedure van een accountantskantoor, met name is gericht op het nader tot elkaar brengen van partijen. Als de interne klachtenregeling is doorlopen en partijen niet tot elkaar zijn gekomen, ziet de Klachtencommissie geen (directe) taak meer voor zich weggelegd. In zo'n geval kan de klager zich wenden tot de Accountantskamer.

Als u vragen heeft over het klacht- en tuchtrecht voor accountants en de verschillende klachtinstanties kunt u contact opnemen met de secretarissen van de Klachtencommissie: mr. Maaike Hommes en mr. Eefje. Nelwan (klachtencommissie@nba.nl).

Van de Helpdesk

Accountant.nl behandelt in de rubriek Van de Helpdesk vaktechnische vragen. Een deel van de vragen kwam binnen bij de digitale helpdesk van de NBA en is beantwoord door de NBA Helpdesk zelf. Andere vragen zijn aangeleverd en beantwoord door Auxilium, in samenspraak met de NBA Helpdesk.

Heeft u een vraag op vaktechnisch gebied? Meld deze bij de Helpdesk.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.