Van de Helpdesk

Kwaliteitsbeheersing bij assurance-opdrachten

Ons kantoor voert voornamelijk samenstellingsopdrachten uit (aan assurance verwante opdrachten) en af en toe een controle op een subsidie (assurance-opdrachten). Betekent dit dat het gehele stelsel van kwaliteitsbeheersing moet worden ingericht volgens de NVAK-ass?

Categorie: Wet- en regelgeving
Onderwerp: Kwaliteitsbeheersing bij incidentele assurance-opdrachten
Regelgeving: NVAK-ass, NVAK-aav (en Leidraad 14)

Vraag

Ons kantoor voert voornamelijk samenstellingsopdrachten uit (aan assurance verwante opdrachten) en af en toe een controle op een subsidie (assurance-opdrachten). Betekent dit dat het gehele stelsel van kwaliteitsbeheersing moet worden ingericht volgens de Nadere voorschriften accountantskantoren ter zake van assurance-opdrachten (NVAK-ass)? 

Antwoord

Nee, de NVAK-ass zijn alleen van toepassing op de assurance-opdrachten. Voor de aan assurance verwante opdrachten gelden de NVAK ter zake van aan assurance verwante opdrachten (NVAK-aav). Het is de keuze van het kantoor of zij beide naast elkaar toepast dan wel besluit voor beide soorten opdrachten te willen voldoen aan de uitgebreidere NVAK-ass.

Het naast elkaar toepassen van de NVAK-ass en NVAK-aav leidt er toe dat de medewerkers van een accountantskantoor goed moeten worden geïnstrueerd over de regelgeving die in een bepaalde situatie van toepassing is. Het is mogelijk dat een accountantskantoor niet het risico wil lopen om op assurance-opdrachten verkeerde regelgeving toe te passen en daarom besluit voor zowel assurance- als aan assurance verwante opdrachten, de NVAK-ass toe te passen, omdat deze de meest verstrekkende regelgeving bevatten.

Een kantoor kan dus ook de keuze maken om het stelsel van kwaliteitsbeheersing voor de aan assurance verwante opdrachten in te richten volgens de NVAK-aav en voor de assurance-opdrachten aanvullende maatregelen te treffen én te documenteren conform de NVAK-ass.

Bij zowel de NVAK-ass als de NVAK-aav mag bij diverse voorschriften rekening worden gehouden met de aard en omvang van het accountantskantoor. Dit betekent onder meer dat kantoren bij de opzet van het stelsel van kwaliteitsbeheersing mogen zoeken naar een oplossing die recht doet aan de werkwijze die past bij de aard van de werkzaamheden en de omvang van het kantoor. Aangezien het kantoor uit bovenstaande vraag een beperkt aantal assurance-opdrachten uitvoert, zal deze bepaling met name van belang kunnen zijn bij het toepassen van de NVAK-ass.

Daarnaast is gezien het incidentele karakter van de assurance-opdracht een belangrijk attentiepunt bij de opdrachtaanvaarding of de accountant ter zake deskundig is (VGC). Met andere woorden: heeft de accountant toereikende praktijkervaring en actuele kennis van de betreffende regelgeving (NVAK-ass, NVO en NV COS) om de assurance-opdrachten vaktechnisch verantwoord uit te kunnen voeren?

Voor een verdere uitwerking wordt verwezen naar hoofdstuk 4 uit Leidraad 14 ‘Opdrachten in de mkb-praktijk' en twee artikelen over ‘Kwaliteitsbeheersing bij incidentele assurance-opdrachten' met voorbeelden van maatregelen van kwaliteitsbeheersing. Deze zijn te vinden op in Accountant Adviseur, jaargang 2010, nummers 6 en 7/8.

Van de Helpdesk

Accountant.nl behandelt in de rubriek Van de Helpdesk vaktechnische vragen. Een deel van de vragen kwam binnen bij de digitale helpdesk van de NBA en is beantwoord door de NBA Helpdesk zelf. Andere vragen zijn aangeleverd en beantwoord door Auxilium, in samenspraak met de NBA Helpdesk.

Heeft u een vraag op vaktechnisch gebied? Meld deze bij de Helpdesk.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.