Van de Helpdesk

Doorzendplicht

Iemand dient een klacht tegen mij in, wat moet ik doen? En kan ik nog wel tot onderlinge overeenstemming met klager komen?

Categorie: klacht- en tuchtrecht
Onderwerp: doorzendplicht
Regelgeving: artikel 6 Verordening op de klachtbehandeling

Vraag

Iemand dient een klacht tegen mij in, wat moet ik doen? En kan ik nog wel tot onderlinge overeenstemming met klager komen?

Antwoord

Voor kantoren die assurance-opdrachten uitvoeren, geldt op grond van de regelgeving de verplichting een interne klachtenregeling op te stellen, en daarmee de verplichting een bevoegd persoon of bevoegde instantie voor klachtbehandeling aan te wijzen. Kantoren die geen assurance-opdrachten uitvoeren kúnnen een interne klachtenregeling opstellen, maar zijn daartoe niet verplicht.

Wanneer u schriftelijk een klacht ontvangt die zich tegen u richt, bent u verplicht deze onmiddellijk door te sturen naar de persoon of instantie binnen uw kantoor die klachten behandelt. Is er binnen uw kantoor geen persoon of instantie die dat doet, dan bent u verplicht de klacht door te sturen naar de Klachtencommissie NIVRA-NOvAA. Deze zogenaamde 'doorzendplicht' moet ertoe leiden dat schriftelijk ingediende klachten worden behandeld door een daartoe bevoegde instantie.

Overigens staat klachtbehandeling door het kantoor dan wel door de Klachtencommissie niet de mogelijkheid in de weg om contact op te nemen met de klager om tot een minnelijke oplossing te komen. Partijen kunnen in iedere fase van de klachtbehandeling tot overeenstemming komen, ook al is de klacht reeds in behandeling genomen. U kunt dus gewoon contact met klager opnemen.

Mocht u vragen hebben over de doorzendplicht, termijnen of over het klacht- en tuchtrecht voor accountants en de verschillende klachtinstanties, dan kunt u contact opnemen met de secretarissen van de Klachtencommissie: mr. Maaike Hommes en mr. Eefje Nelwan (klachtencommissie@nba.nl).

Van de Helpdesk

Accountant.nl behandelt in de rubriek Van de Helpdesk vaktechnische vragen. Een deel van de vragen kwam binnen bij de digitale helpdesk van de NBA en is beantwoord door de NBA Helpdesk zelf. Andere vragen zijn aangeleverd en beantwoord door Auxilium, in samenspraak met de NBA Helpdesk.

Heeft u een vraag op vaktechnisch gebied? Meld deze bij de Helpdesk.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.