Doorzendplicht
Iemand dient een klacht tegen mij in, wat moet ik doen? En kan ik nog wel tot onderlinge overeenstemming met klager komen?
Categorie: klacht- en tuchtrecht
Onderwerp: doorzendplicht
Regelgeving: artikel 6 Verordening op de klachtbehandeling
Vraag
Iemand dient een klacht tegen mij in, wat moet ik doen? En kan ik nog wel tot onderlinge overeenstemming met klager komen?
Antwoord
Voor kantoren die assurance-opdrachten uitvoeren, geldt op grond van de regelgeving de verplichting een interne klachtenregeling op te stellen, en daarmee de verplichting een bevoegd persoon of bevoegde instantie voor klachtbehandeling aan te wijzen. Kantoren die geen assurance-opdrachten uitvoeren kúnnen een interne klachtenregeling opstellen, maar zijn daartoe niet verplicht.
Wanneer u schriftelijk een klacht ontvangt die zich tegen u richt, bent u verplicht deze onmiddellijk door te sturen naar de persoon of instantie binnen uw kantoor die klachten behandelt. Is er binnen uw kantoor geen persoon of instantie die dat doet, dan bent u verplicht de klacht door te sturen naar de Klachtencommissie NIVRA-NOvAA. Deze zogenaamde 'doorzendplicht' moet ertoe leiden dat schriftelijk ingediende klachten worden behandeld door een daartoe bevoegde instantie.
Overigens staat klachtbehandeling door het kantoor dan wel door de Klachtencommissie niet de mogelijkheid in de weg om contact op te nemen met de klager om tot een minnelijke oplossing te komen. Partijen kunnen in iedere fase van de klachtbehandeling tot overeenstemming komen, ook al is de klacht reeds in behandeling genomen. U kunt dus gewoon contact met klager opnemen.
Mocht u vragen hebben over de doorzendplicht, termijnen of over het klacht- en tuchtrecht voor accountants en de verschillende klachtinstanties, dan kunt u contact opnemen met de secretarissen van de Klachtencommissie: mr. Maaike Hommes en mr. Eefje Nelwan (klachtencommissie@nba.nl).
Gerelateerd

'Als in de eis een euroteken staat, moet je bij ons zijn'
Na acht jaar neemt rechter Hans Vetter afscheid als voorzitter van de Raad voor Geschillen. Wat heeft die periode hem geleerd? "Als partijen elkaar de hand reiken,...
De maat genomen
Wie niet tevreden is met het werk van een accountant, de wijze van behandelen of de hoogte van de declaratie, kan een klacht of geschil voorleggen aan één of meer...

Klachtencommissie NBA publiceert jaaroverzicht 2021
De Klachtencommissie NBA heeft het afgelopen jaar 201 dossiers afgewikkeld. Van de 56 klachtprocedures heeft de commissie er uiteindelijk 24 in behandeling genomen,...
'Het ergste is als de accountant niet integer is geweest'
Dirk van der Bij is sinds medio 2021 voorzitter van de Klachtencommissie van de NBA. Hij volgde Ebo Roek op, die acht jaar lang voorzitter van de commissie was....

NBA Klachtencommissie: 'Zacht op de relatie, maar hard op de inhoud'
Na acht jaar nam Ebo Roek, verbonden aan De Jong & Laan, afscheid als voorzitter van de Klachtencommissie. Dirk van der Bij, auditor bij Miedema Accountants & Adviseurs,...