Niet werkzaam als accountant
Een accountant in business, in een visitatiecommissie van een pensioenfonds, voert daar interne onderzoeken uit naar het functioneren van de fund governance. Moet hij van die onderzoeken een dossier bijhouden om bij een kwaliteitstoetsing aan te kunnen tonen dat hij zijn werk overeenkomstig de kwaliteitsstandaarden heeft uitgevoerd?
Categorie: Wet- en regelgeving
Onderwerp: Niet werkzaam zijn als accountant
Regelgeving: VGC en stramien voor assurance-opdrachten
Vraag
Een accountant in business, in een visitatiecommissie van een pensioenfonds, voert daar interne onderzoeken uit naar het functioneren van de fund governance.
Moet hij van die onderzoeken een dossier bijhouden om bij een kwaliteitstoetsing aan te kunnen tonen dat hij zijn werk overeenkomstig de kwaliteitsstandaarden heeft uitgevoerd? Met andere woorden, als hij niet als accountant zijn werkzaamheden wil uitvoeren:
- Kan hij dan volstaan met een rapportage aan het bestuur van het pensioenfonds zonder een dossier (of met eventueel een onderliggend dossier dat niet voldoet aan externe kwaliteitsnormen)?
- Wat moet hij (niet) doen om derden niet de indruk te geven dat ik als professioneel accountant (maar wel in de professionaliteit van mijn functie) mijn werk heb gedaan?
Antwoord
In tegenstelling tot in de tot 2007 gehanteerde Gedrags- en Beroepsregels bestaat er in de huidige beroepsregels (VGC, NV COS) geen verplicht te gebruiken terminologie of bewoordingen. Er wordt, in de context van de 'open norm'-benadering, van uitgegaan dat accountants zelf verantwoordelijk zijn voor het duidelijk maken of een opdracht al dan niet als professioneel accountant is uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld door duidelijk aan te geven in welke functie de opdracht wordt uitgevoerd. Soms, bijvoorbeeld in situaties waarbij de functie veel gelijkenis heeft met accountantsfunctie, zal het nodig zijn dat ook nog expliciet wordt aangegeven dat geen professionele accountantswerkzaamheden zijn uitgevoerd. Dit is ook het geval als de accountant deel uitmaakt van een visitatiecommissie bij een pensioenfonds. De werkzaamheden van zo'n commissie liggen immers dicht aan tegen die van de controlerend accountant. Een visitatiecommissie richt zich met name op het besturingsproces binnen een pensioenfonds. De relevante vraagstukken zijn onder andere: Hoe heeft het pensioenfonds dit proces ingericht, hoe ziet de aansturing van het pensioenfonds eruit, en op welke wijze draagt het bestuur zorg voor een goede risicobeheersing?
De accountant in business is overigens, zoals alle registeraccountants, wel gehouden aan de fundamentele beginselen van de VGC (integriteit, objectiviteit, deskundigheid en zorgvuldigheid, geheimhouding en professioneel gedrag). Daarnaast de VGC kan, als basis, worden teruggevallen op artikel 61 uit het Stramien voor Assurance-opdrachten: ‘Oneigenlijk gebruik van de naam van de accountant'.
'Oneigenlijk gebruik van de naam van de accountant 61. Een accountant wordt geacht betrokken te zijn bij een object van onderzoek indien hij rapporteert over informatie omtrent dat object van onderzoek of indien hij toestaat dat zijn naam in professioneel opzicht in verband wordt gebracht met dat object van onderzoek. Indien de accountant niet op deze wijze betrokken is, kunnen derden niet uitgaan van verantwoordelijkheid van de accountant. Indien de accountant merkt dat een partij zijn naam op oneigenlijke wijze gebruikt in verband met een object van onderzoek, eist hij dat deze partij dit gedrag beëindigt. De accountant beoordeelt tevens welke andere stappen hij moet nemen, zoals het op de hoogte stellen van alle hem bekende derde partijen van het oneigenlijke gebruik van zijn naam, of het inwinnen van juridisch advies.'
Samenvattend: er is geen verplichte terminologie (meer) en er hoeft geen dossier te worden bijgehouden van verrichte werkzaamheden van accountants in business die deze niet als accountant hebben uitgevoerd. Het moet voor derden wel duidelijk zijn dat dit het geval is.
Gerelateerd

Functiewisseling en PE-verplichting
Elke accountant heeft een PE-verplichting. Maar hoe zit het precies als je tijdens een kalenderjaar van functie verandert?

Dubbele standaard
Standaard 3000 bestaat sinds januari 2017 uit twee verschillende standaarden, 3000A en 3000D. Er zijn belangrijke verschillen tussen die twee, maar hoe zit het nu...

De digitale handtekening: hoe moet dat precies?
Bij deponeren op basis van SBR voor middelgrote ondernemingen moet de accountant een digitale handtekening meesturen. Maar welke software-instellingen zijn er precies...

Voorwaarden wijzigen tijdens een opdracht
Soms sturen organisaties nieuwe algemene voorwaarden op aan hun relaties. Maar is het zomaar mogelijk de inhoud van algemene voorwaarden te wijzigen terwijl een...

Fouten en onzekerheden samen beoordelen
Het kan voorkomen dat bij de foutenevaluatie de effecten van geconstateerde afwijkingen en onzekerheden afzonderlijk niet materieel zijn. Maar als ze dat samen wel...