Fraude in praktijk (35)

Private banking als verhoogd risico

De Scheerfabriek is één van de grootste spelers op het gebied van scheerapparaten voor dames en heren, en aanverwante producten zoals trimmers, epilatoren en tondeuses. De Scheerfabriek had een zeer goede marktpositie verworven en heeft slechts beperkte concurrentie.

De veelal gespecialiseerde toeleveranciers zijn in toenemende mate afhankelijk geworden van De Scheerfabriek. De verantwoordelijke director voor de inkoopcontracten gaat regelmatig met toeleveranciers uit eten om contractvoorwaarden te bespreken en te evalueren.

Daarnaast ontvangt de director steeds vaker kleine geschenken en kaartjes voor sportevenementen. De totale contractwaarde voor de toeleveranciers bedraagt € 80 miljoen per jaar. De director beseft dat de toeleveranciers sterk afhankelijk zijn van hem en van de Scheerfabriek. Hij maakt misbruik van zijn positie en vraagt steeds grotere geschenken en beloningen in natura, gevolgd door contante geldbedragen en internationale reizen.

Over een periode van enkele jaren had de director kickbacks ontvangen van € 1,2 miljoen, afkomstig van zes grote toeleveranciers. De kickbacks bevatten elektronische apparatuur, vakanties, een sportauto en meer dan € 500.000 aan overboekingen naar een Zwitserse bankrekening. De director had één van de toeleveranciers verzocht een bedrag van € 70.000 door vijf betalingen van € 14.000 over te maken, waardoor de stortingen onder de toenmalige objectieve meldingsgrens van € 15.000 bleven.

De director van de Scheerfabriek was in privé al vijftien jaren cliënt van een Private Bank en had een zeer goede relatie opgebouwd met zijn accountmanager. Sinds diens pensionering enkele jaren geleden, had de director een nieuwe accountmanager toegewezen gekregen. Deze heeft niet getwijfeld aan de (transacties van) de director, hij had eenvoudig aangenomen dat het een zeer vooraanstaande relatie was.

In de strijd tegen witwassen wordt private banking door toezichthouders als een potentieel verhoogd risico aangemerkt. Aangezien private banking-klanten veelal complexere producten afnemen, die gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld de herkomst van vermogen te verhullen, is dit begrijpelijk. Anderzijds hebben account managers van een bank intensiever en frequenter contact met hun private banking-cliënt dan met een reguliere particuliere klant, wat mitigerend zou kunnen werken.

De omvang van de overboekingen en het feit dat deze net onder de objectieve meldingsgrens plaatsvonden, had tot actie moeten leiden. Het blijft derhalve belangrijk dat de organisatie:

  • Transactieanalyses verricht van onregelmatige cq. ongebruikelijke transacties, met bijvoorbeeld aandacht voor:
    - contante stortingen;
    - (relatief) veel transacties net onder de meldingsgrens.
  • Transacties vanuit of naar risicolanden (customer due diligence-procedures) gericht op de herkomst van overboekingen moeten worden nageleefd

De accountant dient er op toe te zien dat de private bank voornoemde procedures en maatregelen adequaat toepast.

Deze rubriek wordt verzorgd door: Remco de Groot, Ernst & Young Fraud Investigation & Dispute Services, Michel Grummel, Alvarez & Marsal Dispute Analysis Benelux, Ellen van Nimwegen, PricewaterhouseCoopers Dispute Analysis & Investigation Services.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.