Klacht over fusiebegeleiding komt te laat
Op het laatste moment vulde een schoonmaakondernemer zijn lijst met veertien klachtonderdelen nog aan met vier nieuwe punten. Maar ook het eerste klaagschrift was al te laat ingediend.
Accountantskamer
- Zaaknummers:
- 14/952 Wtra AK
- Datum uitspraak:
- 03 oktober 2014
- Oordeel:
- niet-ontvankelijk
- Maatregel:
- geen
- Status:
- bevestigd, CBb 17 december 2015, AWB 14/794
- Vindplaats:
- ECLI:NL:TACAKN:2014:100, CBb-uitspraak
Lex van Almelo
Belangrijkste feiten
De eigenaar van een schoonmaakbedrijf komt medio 2009 een voormalige werknemer van hem tegen. Deze had een onderneming overgenomen die failliet was gegaan en zijn vennootschappen verkeren in zwaar weer. De twee besluiten de handen ineen te slaan.
Beiden zijn klant bij hetzelfde accountantskantoor. Het kantoor begeleidt de oude werknemer en wijst de eigenaar van het schoonmaakbedrijf erop dat deze een eigen accountant moet inschakelen. Het kantoor beveelt een registeraccountant aan.
In december 2009 neemt de eigenaar van het schoonmaakbedrijf voor zes ton het volledige wagenpark over van zijn oude werknemer. In februari 2010 ondertekenen de twee een samenwerkingsovereenkomst, waarbij de beheer-bv van de fusiepartner de klanten, omzet en het personeel inbrengt in de gezamenlijke bv.
De twee verschillen van inzicht over de bedrijfsvoering en krijgen ruzie. De eigenaar van het schoonmaakbedrijf gaat weg bij zijn accountant. Hij dient een klacht in tegen zijn eerste accountant. De Accountantskamer verklaart deze klacht op 15 april 2014 niet-ontvankelijk c.q. ongegrond.
Daarna dient de schoonmaakondernemer op 27 april 2014 een klacht in tegen de tweede accountant.
Klacht
De klachtenlijst telt veertien punten, die erop neerkomen dat de accountant:
- hem niet heeft geïnformeerd over de slechte reputatie en financiële situatie van de fusiepartner;
- de financiële positie en het toekomstperspectief van de fusiepartner onvoldoende heeft onderzocht;
- feitelijk alleen de belangen heeft behartigd van de fusiepartner;
- te veel heeft gefactureerd;
- door zijn begeleiding mede heeft gezorgd voor veel financiële schade.
Op 2 mei 2014 vult hij de klachten aan met vier punten, waarin hij de accountant slechte advisering en slechte communicatie verwijt.
Oordeel
De klacht is niet-ontvankelijk, want in zijn geheel te laat ingediend. Eind 2010 c.q. begin 2011 wist de schoonmaakondernemer al van het gewraakte handelen. Hij heeft de klacht echter ruim drie jaar later ingediend.
Maatregel
Geen.