Opinie

Google of accountant? Food for thought

Terwijl ik mijn heerlijke harira (Marokkaanse soep) uit een glazen fles dronk op de Accountantsdag in Rotterdam, kwam weer die ene vraag opborrelen. Een vraag die ik al een tijdje mee draag. Namelijk: waarom zal de klant binnenkort nog kiezen voor de accountant en niet voor bijvoorbeeld Google?

Ik volg Google al een tijdje en Google mij denk ik ook. Tenminste, als ik Alexander Klöpping mag geloven heeft Google van ieder van ons een miniprofiel gemaakt. Nu we toch al onze foto's en bestanden ergens in een wolk hebben hangen, bijna al het mailverkeer via Google gaat en wij bijna alle data via Google opzoeken, kan dat er ook wel bij. Langzamerhand probeert Google het vertrouwen van de mensen te winnen.

Vertrouwen, dat heb ik eerder gehoord. Volgens mij wordt de accountant gezien als een vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer. Althans, zo zien wij onszelf graag. Maar ziet het maatschappelijk verkeer ons ook op die manier?

Ik heb die hoofdvraag aan talloze collega's voorgelegd. Het antwoord was bijna altijd hetzelfde: wij hebben de VGBA en acteren onafhankelijk. Is dit een bubbel waarin wij leven als accountants of wordt dit antwoord ook daarbuiten gedragen? Een techreus als Google kan ook als een onafhankelijke partij fungeren en heeft genoeg checks & balances om de kwaliteit te waarborgen. Op de controleplicht moeten wij zeker niet gaan leunen. Staan onze klanten te popelen op de dag dat die verdwijnt? Leveren wij echt toegevoegde waarde, of worden wij gezien als een verplicht nummertje? Wat betreft data storage, data validation, het produceren van dashboards en andere rapportages, het in kaart brengen van stromen en processen, lopen wij als accountants helaas al achter de feiten aan. Als ik vol enthousiasme mijn collega’s van Accenture of Capgemini vertel over een nieuwe tool of toepassing, ligt deze bij hen vaak al in de prullenmand of zijn ze bezig met versie 2.0. Gelukkig mag ik melden dat ik een aantal kleinere accountantskantoren ken die wel al een mooie weg zijn ingeslagen. Helaas betreft dit nog een minderheid.

Gaat een klant (met een winstoogmerk, deadlines, budget) nog kiezen voor ons, of voor de fancy techreus die steeds meer aan vertrouwen probeert te winnen en miljarden investeert in data en innovatie?

Als beroepsgroep moeten wij hier een antwoord op vinden. Liever gisteren dan vandaag. Ik ken accountants als initiatiefnemers die een uitdaging nooit uit de weg gaan. De zee kent genoeg parels. Zoek en gij zult vinden. Een oproep daarom aan mijzelf en al mijn collega's: laten wij met z'n allen blijven zoeken! Gebruik dan in ieder geval geen Google.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Omar El Messaoudi is zelfstandig gevestigd registeraccountant en lid van de werkgroep Accounttech van de NBA.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.