NBA

De kloof verkleinen

Twee weken geleden ontstond er brede maatschappelijke beroering door een schikking die ING met het openbaar ministerie heeft getroffen, in wat 'de witwasaffaire' is gaan heten. In de stroom aan nieuwsberichten en analyses die op dat nieuws volgden, waaronder op deze site, kwam ook de rol van de (externe) accountant verschillende malen aan de orde.

Wanneer er een verwachtingskloof bestaat tussen wat van accountants verwacht wordt en wat accountants daadwerkelijk wettelijk gezien doen, is het zaak die kloof te verkleinen. Accountants hebben immers een belangrijke maatschappelijke rol, dat is ook wettelijk zo geregeld. De kloof verkleinen lukt alleen door een open debat met elkaar te voeren en open te staan voor het aanpassen van onze werkwijze. En duidelijk te zijn in wat er van ons mag worden verwacht.

Als zich een kwestie aandient waarbij (mogelijk) accountants betrokken zijn vanwege de controle van de jaarrekening, krijgt de NBA hier vaak vragen over van de pers, collega's of vanuit de maatschappij. Meestal zeer goede en begrijpelijke vragen, die ik als NBA-voorzitter graag zou willen beantwoorden. Maar als voorzitter past het niet om te speculeren over zaken waar je de ins en outs niet van kent, zoals bijvoorbeeld in het geval van ING. Laat staan dat ik een oordeel zou kunnen vellen over de werkzaamheden van de betrokken accountants in een dergelijke situatie, met alle nuances en complexiteiten die daarbij horen. Om die reden zoeken we betrokken partijen altijd op en laten we ons informeren. Want we willen weten hoe het zit, zodat we ons kunnen bezinnen op mogelijke standpunten of acties.

Wat ik daarbij vaak merk is dat de betrokken accountants niets liever zouden willen dan duidelijk maken wat hun rol precies is geweest en op welke wijze zij daar invulling aan hebben gegeven. De geheimhouding is er echter niet voor niets. En het wordt nog lastiger als de zaak nog in onderzoek is of onder de rechter.

Hoeveel moeite ik daar gevoelsmatig ook mee heb, het blijkt dat het voor onze sector erg ingewikkeld is om in dergelijke gevallen open te communiceren met de buitenwereld. De uitvoering van de werkzaamheden van de externe accountant zijn vervat in (internationale) controlestandaarden en beroepsregels rondom bijvoorbeeld onafhankelijkheid. Wat we als NBA dus wel kunnen doen, is uitleggen wat de geldende beroepsregels vragen en wat men op basis daarvan van de accountant mag verwachten, rondom in dit geval bijvoorbeeld de compliance met wet- en regelgeving. Dat is een eerste aanzet om collectief te leren van incidenten.

De maatschappij is vaak onomwonden in haar verwachtingen: bij omvangrijke fraudes of faillissementen wordt er onmiddellijk gekeken naar de accountant. Dan kom je niet weg met alleen een verwijzing naar de regelgeving. De vraag is dan simpelweg: heeft de accountant hier effectief gehandeld? Met de wijsheid achteraf is het gemakkelijk om dit te veroordelen, maar dat is te kort door de bocht, omdat eenvoudigweg het eerst aan de betreffende accountant is om een en ander toe te lichten.

Dit alles betekent wel dat we de wijze waarop we de controle als externe accountant uitvoeren continu moeten evalueren en wanneer nodig leren van commentaar en incidenten. Sectorbrede controlestandaarden of NBA Handreikingen kunnen zich ook ontwikkelen op basis van casuïstiek.

Daarnaast is het belangrijk dat het beroep haar oor permanent te luisteren legt bij de verwachtingen van de maatschappij. Met welke informatie en werkzaamheden zijn wij belanghebbenden nu het meest van dienst? Is dat nog dezelfde als vijf jaar geleden? Hoe kunnen we de keten versterken van gecontroleerde, toezichthouder en externe accountant? Hoe kan technologie de controle versterken en welke andere competenties zijn nodig? Tenslotte is het belangrijk om de maatschappij bewust te maken van de balans in kosten en baten van de werkzaamheden van de accountant. 

Daarom is het van belang dat het debat gevoerd blijft worden met als doel de werkwijze van accountants en de verwachtingen van alle belanghebbenden steeds dichter bij elkaar te brengen. Door aanpassing van gedrag en regels, of nog beter: door opvattingen over de geest en de letter van de regels dichter bij elkaar te brengen. Zowel onder collega's als tussen accountants en belanghebbenden. Ik wil daarom tot het volgende oproepen:

Besturen en hun accountants in business zorgen voor goede en gedetailleerde risico-analyses rondom frauderisicofactoren of compliance met wet- en regelgeving, als basis voor de inrichting en het toezicht houden op hun systeem van interne beheersing. 

Audit committees gaan nadrukkelijk met bestuur en interne en externe accountants in dialoog over de toon aan de top, frauderisicofactoren, mitigerende maatregelen en verbeterplannen, het jaarrekeningcontroleplan en de opvolging van bevindingen. Zij leggen daarover tastbaar verantwoording af in het verslag van de commissarissen, inclusief een verslag van nog openstaande aanbevelingen van de interne en externe accountant.

Externe accountants zorgen dat ze inspelen op frauderisicofactoren en compliance met relevante wet- en regelgeving en communiceren daarover meer diepgaand als kernpunt in de uitgebreide controleverklaring. Dit kernpunt moet daarmee een beter antwoord vormen op de informatiebehoefte van stakeholders, bijvoorbeeld op het belangrijke punt van fraude of compliance aan wet- en regelgeving. De oproep aan accountants is daarom om, waar relevant, risico's rondom compliance aan wet- en regelgeving en uitgevoerde procedures door de externe accountant duidelijk in de controleverklaring te communiceren. Maak daarbij als accountant duidelijker welke voor de betreffende controlecliënt relevante wetgeving is meegenomen in de controle en welke niet.

Ik daag aandeelhouders uit gedetailleerde vragen te stellen aan accountants tijdens de aandeelhoudersvergadering, rondom het risico van fraude of compliance met wet- en regelgeving en uitgevoerde werkzaamheden, en daarnaast vragen te stellen aan de onderneming over de inhoud van de management letter en opvolging op bevindingen.

En ik daag individuele accountants en niet-accountants en gebruikers en opstellers van verantwoordingen uit om met elkaar in debat te gaan op kantoor en op bijeenkomsten over fraude en compliance met wet- en regelgeving en wat daarin mag worden verwacht.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marco van der Vegte is voorzitter van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) en senior partner audit bij Deloitte, gespecialiseerd in de controle van corporate cliënten en grote familiebedrijven.

Gerelateerd

10 reacties

Jules Muis

@ Alle Bergsma.

Beetje flauw.

Niet beter, niet slechter, maar interessanter: veel van hetzelfde; dat komt omdat de rauwe zenuw in dit dit oneindig debat alsmaar handig buiten beeld wordt gehouden: een publieke functie uitgevoerd in een ongelimiteerd winststreven; met een correlatief, zo niet causaal , verband tussen het beroeps functioneren en disfunctioneren ( zie ook Bob Hoogendoorn’s meesterlijk verhaal op deze site over de Tijgerkat. Een structureel-gedragsgedreven uitleg van de taaie verwachtingkloof. Verdient de NBA Pullitzer prijs.

Alle Bergsma

@dhr Muis: 1991.... Dat is wel heeeeeeeel lang geleden..
(en ja ik weet dat alles vroeger beter was)

Harry Mock RA

Vorige voorzitters hebben geprobeerd de kloof te verkleinen door de "accountantsverklaring "af te schaffen.
Het maatschappelijk verkeer heeft niet begrepen dat de vervangende
" controleverklaring" precies doet wat hij zegt, nl controleren volgens de 1000den paginas dikke handboeken,
en verder niets. Er wordt accountantscontrole verwacht en geen
blote controle.
Zonder ingrijpende maatregelen, komt die kloof niet meer goed.De suggestie van Brenda Westra om de wettelijke plicht tot controle af te schaffen is nooit serieus genomen.

Jules Muis

Marco van der Vegte heeft hierbij de keus zich the presenteren als ijs/ baanbreker voor toekomstige generaties van beroeps organisatie voorzitters, of eerst eens terug te kijken of er in het kielzog van zijn voorgangers niet reeds het een of ander over het onderwerp is gezegd.

Mijn (NIVRA) voorzittersjaar was 1991, en het centrale thema “de neus van Cleopatra” - thema nummer ligt nog ergens ten NBA burelen; een thema dat enerzijds de duurzaamheid, maar tevens de grilligheid van de verwachtingkloof problematiek bevestigt.

Voor geinteresseerden, er ligt ongeveer 100 jaar gespreksstof voor U klaar

Frank Erkens

De oproep van Van der Vegte is terecht, maar ook wel één die al decennia lang door de wandelgangen resoneert. In het verleden en op dit moment wordt de discussie over de rol van de accountant functioneel vanuit de huidige wet- en regelgeving en de bestaande rol van de accountant gevoerd (zie artikel Wat mag je van accountants verwachten rondom naleving Wwft en bij banken) en niet vanuit de onderliggende maatschappelijke problematiek op het terrein van fraude. Zolang deze onderliggende problematiek niet leidend wordt in de discussie zal de bestaande praktijk niet veranderen en zullen volgende voorzitters van de NBA vergelijkbare oproepen doen. Ik daag Van der Vegte uit om de hete aardappel vast te pakken en vast te houden.

Wim Nusselder

De kloof tussen
- dat wat te verwachten valt van accountants bij de huidige werkwijze en
- dat wat van hen verwacht wordt in ruil voor de (lucratieve) beroepsbescherming en controleplicht
valt te overbruggen via de tussenstap
- dat wat mogelijk is door verandering van werkwijze.
Fraude voorkomen, ontdekken en binnen de perken houden vereist gedragswetenschappelijke expertise en een andere werkwijze, blijkens wat Peter Schimmel schreef in het FD op 17/8/18.
Niet (alleen) controleren, maar (ook) inleven in de fraudeur.
Zijn conclusie dat fraude ontdekken geen taak is van de (controlerend) accountant was voorbarig.
De conclusie zou moeten zijn dat accountants hun focus (deels) moeten verleggen van cijfers/data naar mensen en hun werkwijze dienovereenkomstig moeten aanpassen.

Lex van Almelo

Een kloof moet niet worden verkleind, maar overbrugd.

anton ewoldt ra

Het pleidooi van Marco van der Vegte om met elkaar in discussie te gaan over de verwachtingskloof (= verwachtingen van maatschappelijk verkeer zijn hoger dan de werkzaamheden van de accountant kunnen waarmaken) n.a.v de ING witwas kwestie is terecht en verdient opgepikt te worden. Je zou nu een discussie verwachten welke gevolgen die witwas affaire heeft voor de controle in de toekomst en of de in het verleden afgegeven oordelen over de jaarrekening herzien moeten worden.
Ook belangrijk in dit soort kwestie is dat de betrokken verantwoordelijke accountants er in de toekomst beter voor gaan zorgen dat de potentiële verwachtingen van belanghebbenden (klant) beter en meer in overeenstemming
worden gebracht met de verrichte (vaktechnische) mogelijkheden en werkzaamheden. Kennelijk zijn we er als accountant in al die zeg 30 jaar nog niet in geslaagd voldoende duidelijk te maken wat een goedkeurende verklaring betekent naar maatschappij. Stel nou dat de boete aan ING van 775 mln. onder de tolerantiegrens valt dan moeten de betrokken accountant toch naar maatschappij toe openlijk en duidelijk maken dat er dus......???? vaktechnisch "niets aan de hand is".
Om de discussie op gang te brengen lijkt het mij zinvol het rapport van het Limperg Instituut "Opvattingen over accountants"" (1987) dat de uitkomsten weergeeft van een enquete onder gebruikers van openbare accountants. Een van de conclusies was toen ook al
de maatschappij over de verantwoordelijkheid voor het ontdekken van fraude, dreigend continuïteit en beoordeling van prognoses afweken van de beroepsopvattingen van de accountants en misschien nu nog zo is. Herziening geheimhoudingsplicht en meer waarde hechten aan beroepseer?

Arnout van Kempen

En bepaald geen originele gedachte van het FD, de onvolprezen Brenda Westra pleitte er al voor toen ik nog een startende RA-student was, decennia geleden. Maar het is vanuit het beroep nooit echt als serieuze optie bekeken.

Jan-Willem Wits

Ik ben heel benieuwd wat de NBA vindt van het commentaar van het FD van vandaag: wanneer dan voortdurend zo'n kloof bestaat tussen het maatschappelijk verkeer en de verwachtingen die de accountant waar kan maken en wanneer de accountant voortdurend een slot op zijn mond moet draaien maar het maatschappelijk verkeer wel transparantie verwacht dan kan ook eens gekeken worden naar de wettelijke controleplicht. Het is een radicale maatregel maar zou wel tot veel minder kortsluiting leiden.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.