PE update
Precies een jaar geleden schreef ik een opinie over mijn aanmelding voor de tweede pilot van het nieuwe PE-model. Mijn verwachting was dat de deelname mij zou helpen om beter en meer gestructureerd na te denken over mijn verdere professionele ontwikkeling.
Ik vroeg me af wat de betekenis was van dertig jaar ervaring in het beroep voor de komende pakweg twintig jaar. Mijn conclusie toen: ik kan niet blijven teren op ervaringen uit het verleden. Ik moet mijn kennis en vaardigheden verbreden en verdiepen, waarbij ik de focus leg op digitalisering. Het werk van accountants, waar dan ook werkzaam, gaat de komende jaren immers aanzienlijk veranderen door de steeds verdergaande automatisering.
Het afgelopen jaar heb ik diverse trainingen gedaan, onder andere blockchain en bij diverse gelegenheden presentaties bijgewoond over allerlei aspecten van digitalisering. Leuk allemaal en het geeft ook inzicht, maar toch nog een beetje te 'hap-snap' naar mijn zin. Dat had ik vorig jaar al voorzien, want ik schreef toen dat ik vanaf september weer in de schoolbanken zou zitten. Dat is niet helemaal zo gegaan.
De schoolbanken zijn virtuele banken geworden en ik ben pas in december begonnen. De reden voor de vertraging was dat ik geen keuze kon maken uit het aanbod van opleidingen. Ik vond het moeilijk te doorgronden wat ik er nu echt zou leren en of dat zou voldoen aan mijn behoefte. Daarbij kwam dat ik opzag tegen vaste collegedagen en het beslag dat dat op mijn agenda zou leggen. Ook zat ik niet te wachten op de reistijd die dat met zich mee zou brengen. Ik woon een beetje in een uithoek van het land en reis iedere week al heel wat kilometers voor mijn werk; ik had eigenlijk geen zin om daar nog meer kilometers aan toe te voegen en bovendien zonde van de tijd.
Wat ik ben gaan doen? Ik ben gestart met het vak Inleiding Informatica bij de Open Universiteit. Echt een basisvak, maar daaraan had ik juist behoefte. Een solide brede up-to-date basis, om van daaruit ontwikkelingen te kunnen plaatsen en verder te verdiepen. Het is zelfstudie (met online colleges en vragenuurtjes als je daaraan behoefte hebt) en daarmee ook heel flexibel. Precies wat ik wilde. De ene week studeer ik meer dan de andere, net zoals het uitkomt. Maar als ik kan, ga ik er wel voor zitten. Want het is leuk, heel leuk. Analyse en ontwerp van informatiesystemen, wiskunde en logica (lang geleden dat ik me daar in heb verdiept), databases, security en internet en natuurlijk programmeren. Het geeft een goed gevoel om weer te studeren en me ergens echt in te verdiepen.
Ik ben nu bezig om de programmeertaal Python te leren. Daarvoor heb ik het boek 'De programmeursleerling' van Pieter Spronck erbij gepakt (gratis te downloaden). Een boek dat je echt bij de hand neemt en stap voor stap de taal leert kennen. De Pdf en de Python Shell open zetten in één scherm en je kunt direct oefenen en zien of je het begrijpt. Dat werkt goed.
Straks in het najaar ga ik examen doen. Toetsen of ik de stof echt heb begrepen. En daarna: keuze genoeg uit vervolgvakken. Een lerend beroep als drijfveer voor beroepsontwikkeling is één van de vijf centrale thema's in de vernieuwingsagenda van de NBA. Daarin wordt voorgesteld om de nieuwe PE-systematiek, waarin het leerresultaat en niet de punten centraal staan, daadwerkelijk in te voeren. Ik ben het daar van harte mee eens. Mij brengt het veel, ik gun iedere accountant die ervaring!
Gerelateerd
PE-evaluatie: 'Alles staat ter discussie'
De overgang naar het nieuwe PE-systeem zorgt voor verdeeldheid in de beroepsgroep, zo blijkt uit een evaluatie. Iets minder dan de helft van de accountants is negatief...
Tuchtrechter bestraft 41 accountants in PE-zaken
De Accountantskamer in Zwolle heeft in totaal 41 accountants bestraft voor het niet voldoen aan de verplichting om een PE-portfolio in te dienen. Zestien hiervan...
PE, wat doen we ermee? (2)
John Weerdenburg ging eerder in op het nieuwe systeem van permanente educatie voor accountants. Hij is ook niet gerust op de controle ervan.
Accountants vullen hun PE-portfolio netjes in
Hoewel het invullen van het permanente educatie-portfolio en het formuleren van doelen, leeractiviteiten en reflecties soms als lastig wordt ervaren, werkt het afgeven...
PE, wat doen we ermee?
John Weerdenburg is benieuwd naar de evaluatie van de huidige PE-regeling voor accountants en de praktische gevolgen daarvan.