Niks neergang, op naar - andere - topwaarde
Recent werd op deze plek (opnieuw) de neergang van de klassieke accountant voorspeld. Daarbij is de essentie vergeten: juist de basis van het vak is de redding voor de toekomst.
Toezichthoudster Antje-Kuilboer-Noorman gaf onlangs haar visie op de bedreigingen voor de accountantsmarkt. Haar insteek is financieel en haar tour d’ horizon is wereldwijd: hoe behouden we de honderden miljarden omzet aan basisdienstverlening die overmorgen automatisch kan worden verricht? Vanuit de meer bescheiden positie van bestuursvoorzitter van een puur-Nederlands kantoor wil ik die vraag deels beantwoorden, maar vooral herformuleren. Want omzet komt mijns inziens niet primair voort uit de 'slimme marketing' waarvoor mevrouw Kuilboer ons complimenteert, maar uit maatschappelijke relevantie. De mate waarin wij deze relevantie kunnen versterken is de échte toekomstfactor voor ons vak.
Betrokkenheid
Dat geldt in het bijzonder voor het gros van de accountancy- en adviesomzet van NBA-leden.
Niet alleen in Nederland is het mkb de spreekwoordelijke ruggengraat van economie, werkgelegenheid en van inkomsten voor de publieke sector. Geen anonieme corporates, maar ondernemers van vlees en bloed met concrete ambities, wensen en drempels en de behoefte om deze te kunnen duiden. Dat doen we in dit vak. Binnen de kaders van onafhankelijkheid en objectiviteit, maar gelukkig heel vaak met de persoonlijke betrokkenheid en professionele inzet die de ware dienstverlener kenmerkt. Imposante omzetcijfers komen voort uit reële vragen en de vaardigheid van de dienstverlener om naast zijn opdrachtgever te staan.
Internationale partnerkantoren, of uit de coöperatieve traditie voortgekomen accountantsorganisaties zoals de mijne: de essentie is betrokkenheid en relevantie. Bedrijfsadministraties uitlezen is zeer binnenkort inderdaad een kwestie van de iPhone erbij pakken. Niet voor niets ontwikkelt elke zichzelf respecterende accountant op dit moment apps en digitale toepassingen hiervoor. Dat is minder te danken aan de concurrentiedruk van banken en disruptors dan het simpele besef dat de meerwaarde die wij onze cliënten kunnen bieden op geheel nieuwe wijzen kan worden vormgegeven.
Durf tonen
Geavanceerde technologie en moderne bedieningsconcepten gedijen het beste op een uiterst traditioneel fundament. Een eerlijke prijs, productontwikkeling op basis van daadwerkelijke klantbehoeften, de durf om deel te nemen aan het maatschappelijke debat als dat in het algemeen belang is. Dit zijn andere waarden dan de optelsom van valuta's waar die honderden miljarden wereldwijde accountancyomzet uit bestaan. Maar het zijn wel de waarden waar ons vak op is gestoeld en waar uiteindelijk de toekomst van dit vak van afhangt.