Baten- en lastenstelsel bij het Rijk: beter laat dan nooit
Het huidige kas-verplichtingenstelsel van de overheid heeft zijn langste tijd gehad. Te lang heeft de overheid invoering van het baten-en lastenstelsel voor zich uitgeschoven. Daar begint nu langzaam verandering in te komen.
De Adviescommissie Verslaggevingsstelsel rijksoverheid adviseert om stapsgewijs toe te werken naar informatieverschaffing op basis van een baten- en lastenstelsel. Ook de Algemene Rekenkamer onderzoekt hoe dit kan bijdragen aan verbetering van de publieke verantwoording. Invoering van het baten-lastenstelsel: beter laat dan nooit.
Inzicht
Het financiële verslaggevingslandschap van de overheid en aan haar gelieerde rechtspersonen is gefragmenteerd. De Taskforce Publieke Verantwoording wijst hier in een rapport van begin 2017 ook op. Zo hanteren agentschappen, ZBO's en decentrale overheden weliswaar een baten-lastenstelsel, maar dit stelsel kent allerlei specifieke aanpassingen. Het stelsel wijkt hierdoor op punten ook af van algemeen aanvaarde verslaggevingsprincipes. Dat komt het inzicht in de financiële positie van (semi-) publieke instellingen niet ten goede.
Begrip voor een geleidelijke overgang is op zijn plaats. Immers, een complete overgang is geen sinecure. Toch zou de overheid ernaar moeten streven in de hele keten verantwoording af te leggen op basis van algemeen aanvaarde verslaggevingsprincipes. Zonder uitzonderingen en met aanvullende informatievereisten. Daarmee sluit Nederland aan bij wat internationaal inmiddels reeds gemeengoed is. Het zou de vergelijking van de financiële situatie van Europese overheden belangrijk vereenvoudigen. Maar er zijn meer redenen.
Lange termijn
In tegenstelling tot het huidige kas-verplichtingenstelsel worden binnen een baten-lastenstelsel kosten en opbrengsten toegerekend aan de periode waarop ze betrekking hebben. Dat sluit beter aan bij een situatie waarin de overheid uitgaven doet die noodzakelijk zijn voor de leefbaarheid en economische ontwikkeling op lange termijn. Denk aan investeringen in infrastructuur en verduurzaming van de energievoorziening. Als dit soort lange termijn investeringen eerst ten laste van de exploitatie moeten komen, kan dat leiden tot suboptimale overheidskeuzes. Bijvoorbeeld doordat noodzakelijke investeringen naar achteren worden geschoven vanwege het effect op de exploitatie. Bovendien leidt dit mogelijk tot onvoldoende inzicht in de bezittingen van de overheid, hetgeen een goede discussie over de beste aanwending van activa in de weg staat.
Naar voren halen
Ten tweede is het kas-verplichtingenstelsel gevoelig voor het naar voren halen van lasten. Want niet de daadwerkelijke ontvangst van een dienst, maar het aangaan van het contract c.q. het doen van de betaling is in een kas-verplichtingenstelsel leidend voor de verantwoording. Dat maakt het verleidelijk om aan het eind van het jaar nog contracten af te sluiten en betalingen te doen voor producten en diensten die het boekjaar erop, of zelfs nog later, daadwerkelijk pas worden afgenomen. Op die manier wordt het jaarbudget verbruikt en ruimte gecreëerd in een toekomstig budget.
Transparantie
Ten derde zorgt een overgang naar algemeen aanvaarde verslaggevingsregels ervoor dat de informatie voor een breder publiek toegankelijk en begrijpelijk wordt. Het zal er bovendien toe leiden dat minder specialisatie nodig is op het terrein van IT, financiële verslaggeving en controle. Dat vergroot de mogelijkheid tot interactie tussen overheid en bedrijfsleven, bijvoorbeeld bij publiek private samenwerkingen maar ook waar het gaat om het aantrekken van goede mensen. Dat heeft een gunstig effect op zowel kwaliteit als kosten.
Goede voorbeeld
Ten slotte, en niet onbelangrijk, mag je van de overheid verwachten dat ze het goede voorbeeld geeft. Waar van het bedrijfsleven verwacht wordt dat de financiële verantwoording wordt opgesteld op basis van algemeen aanvaarde verslaggevingsregels kan de overheid voor zichzelf geen uitzondering creëren. Inspanningen ten behoeve van internationale vergelijkbaarheid en omarming van algemeen aanvaarde, hoogwaardige, verslaggevingsprincipes kan niet alleen van het bedrijfsleven komen.
Kortom, in een tijd waarin het beheersen van overheidsfinanciën en de rechtmatigheid en vergelijkbaarheid van uitgaven aandacht vraagt, is een overgang naar het baten-lastenstelsel een must. Doe het geleidelijk en zorgvuldig. Maar zonder voorbehouden.
Gerelateerd

Rekenkamer: Overheid moet meer doen aan integrated reporting
Ook niet-financiële informatie moet een plek krijgen in de rijksbegroting. Dat stelt Arno Visser, president van de Algemene Rekenkamer, in het FD. Het kabinet kan...

'Bij een baten-lastenstelsel hoort ook gewoon een balans'
De Rijksoverheid zet de laatste jaren voorzichtige stappen richting een baten-lastenstelsel. Eén daarvan is het opnieuw opstellen van de Staatsbalans. Wat zijn de...

'Financiën moet voortmaken met invoering baten-lastenstelsel'
Minister Hoekstra van Financiën moet net zo transparant rapporteren over de rijksoverheid als andere overheden binnen en buiten Nederland al jaren doen. De minister...

Kamerleden pleiten voor invoer baten-lastenstelsel Rijksoverheid
Leden van de Tweede Kamer pleiten in een rapport voor invoer van een baten-lastenstelsel bij de Rijksoverheid. De overgang naar zo’n stelsel is al jaren onderwerp...

Baten-lastenstelsel Rijksoverheid: gaat het er nu echt komen?
Na jaren van aarzelen lijkt de kans groot dat er vanaf dit jaar serieuze stappen worden gezet richting een baten-lastenstelsel bij de Rijksoverheid. "Het Rijk staat...