Relevante cijfers
Recent deed onze minister van Financiën een oproep aan het bedrijfsleven om zich meer te richten op de relevantie dan de frequentie van financiële rapportages. Dit ter bevordering van langetermijnfocus en waardecreatie, zoals het nieuwe voorstel voor de Corporate Governance Code dit verwoordt. Een oproep die, binnen en buiten het accountantsberoep, zowel warm werd onthaald als stevig bekritiseerd.
Gert Nijland
Zonder voorbij te gaan aan het nut van de discussie die naar aanleiding van Dijsselbloems woorden ontstond, is best opvallend dat de meningen hierover zo uiteenlopen. Het laat in elk geval zien dat de vraag of de voordelen van kwartaalcijfers opwegen tegen de nadelen, zich lastig eenduidig laat beantwoorden.
Sinds november 2015 ben ik voorzitter van het ledengroepbestuur accountants in business. Het bestuur heeft zich ten doel gesteld een duidelijker stem te laten horen, oftewel de maatschappelijke rol van accountants in business zichtbaarder te maken. In zijn algemeenheid wordt er in de media eerder gesproken over de positie en verantwoordelijkheid van de openbaar accountant.
Er zijn echter meer RA's en AA's werkzaam als accountant in business dan als controlerend accountant. Het is begrijpelijk dat deze groep minder zichtbaar en minder herkenbaar is als entiteit: deze negenduizend leden werken in een veelheid van organisaties en functies, met een veel minder omlijnde, gezamenlijke opdracht. Of denken de leden daar anders over?
Om deze vraag naar behoren te kunnen beantwoorden heeft de NBA besloten het hen zelf te vragen, door middel van een uitgebreid ledenonderzoek onder accountants in business. Mijn column is dan ook op te vatten als een uitnodiging* om de online vragenlijst in te vullen.
Maar dat is slechts een gedeelte van mijn boodschap. Het is ook een stap om meer dialoog te realiseren met - en tussen - de leden die ik als voorzitter mag vertegenwoordigen. Het is echter bovenal een oproep aan de leden in deze groep, in welke functie dan ook, zich rekenschap te geven van wat hen onderscheidt als accountant in business, of dit nu is als financial bij een woningcorporatie of bij een AEX-fonds. Tenslotte zijn accountants in business, zoals alle 21.000 NBA-leden, titeldrager, en uit het eerste deel van het ledenonderzoek blijkt dat zij dat ook graag willen zijn en blijven.
Naast de gezamenlijke titel lijkt er meer te zijn dat ons met elkaar bindt. Het is verleidelijk om als ledengroepbestuur in te vullen wat onze gemeenschappelijke normen, waarden en drijfveren zijn. In plaats van veronderstellen gaan we dat door middel van dit ledenonderzoek meten, op zoek naar een aantal relevante cijfers. Hetgeen we als accountants uiteraard aan onze stand verplicht zijn.
De uitkomsten gaan ons helpen, beter gezegd, u helpen, om als professie de best mogelijke koers uit te zetten voor de toekomst. In het zojuist gepubliceerde jaarplan van de NBA staat dat het beleid zich in 2016 richt op 'verbetering van de professionele kwaliteit van de leden'. Daarin hebben wij met elkaar genoeg te doen: het bewaken van een betrouwbare 'accountancy 1.0' zoals het FD dit onlangs noemde.
Tegelijkertijd richten we ons op 'meer maatschappelijke relevantie voor het accountantsberoep'. Wat die relevantie inhoudt, en hoe wij die invulling gaan (blijven) geven in een economie die fundamentele veranderingen lijkt te ondergaan: daar stop ik samen met leden en andere betrokkenen graag mijn energie in. En ik hoop vaker te horen hoe u erover denkt, bijvoorbeeld via genoemde enquête, maar reacties via dit platform zijn minstens even welkom.
*Mocht u als accountant in business de vragenlijst niet hebben ontvangen, dan kunt u tot 30 maart 2016 hierover een mail sturen aan aib@nba.nl.
Gert Nijland RA is voorzitter ledengroepbestuur NBA Accountants in business.