Opinie

Roep om relevante cijfers herkent elke accountant

Het rapporteren van kwartaalcijfers is niet langer verplicht. De wet volgt een praktijk die door enkele multinationals al was ingezet: van een puur cijfermatig kwartaalresultaat naar een relevante beschouwing met meer macro-economische en marktontwikkelingen op de langere termijn.

Albert Röell

Dat sluit aan op de wens van de politiek en de visie die de minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, nog eens ontvouwde in het FD van 19 februari 2016. De klassieke kwartaalrapportage richt zich te veel op het korte termijn resultaat en heeft te weinig oog voor de lange termijn ontwikkelingen. Een lange termijn blik die juist van essentieel belang is voor een gezonde economische en maatschappelijke ontwikkeling van onze samenleving.

Tegelijk haasten stakeholders zich om het belang van korte termijn transparantie evenzeer te benadrukken en de accountants worden opgeroepen om met voorstellen te komen voor 'meer relevante cijfers'.

Dat accountants uitdrukkelijk wordt gevraagd in de discussie een actieve rol te spelen, verheugt mij ten zeerste. KPMG zelf heeft een turbulente periode achter de rug. Wij hebben lering uit deze fouten getrokken en zijn de afgelopen twee jaar voluit bezig geweest om de kwaliteit van onze werkzaamheden verder te verbeteren. Ons past bescheidenheid en meer betrokkenheid om het maatschappelijk vertrouwen terug te winnen. Wij doen dat onder andere door nadrukkelijk de hand uit te steken en een bijdrage te leveren aan maatschappelijk belangrijke initiatieven, waar wij als adviseurs en accountants iets extra's kunnen bijdragen.

De roep om relevante cijfers herkennen wij en wij pakken de handschoen dan ook graag op. Niet alleen vanuit het perspectief van de belegger, zoals Larry Fink van BlackRock betoogt (zie FD 3 februari 2016), maar ook vanuit het perspectief van de samenleving. Bedrijven dienen bij investeringsbeslissingen namelijk niet enkel naar de economische gevolgen te kijken, maar ook naar de maatschappelijke en milieutechnische impact van dat besluit. Bij KPMG noemen we dat True Value. Het betekent dat bedrijven naast de economische balans van hun handelen in toenemende mate rekenschap van hun impact op de totale samenleving gaan afleggen.

In de samenleving zien we de vraag naar deze informatie snel groeien. Bedrijven reageren hier echter nog niet massaal op. In bepaalde gevallen concentreert de vraag zich op de inmiddels klassiek te noemen velden als CO2-uitstoot, grondstoffengebruik, kinderarbeid en mensenrechten in het algemeen.

In toenemende mate zien we dat effecten van gezondheidszorg, losse arbeid versus vast dienstverband, medewerkerstevredenheid, maar ook trends als de impact van belastingstructuren, de kwaliteit van de governance en de mate van recycling (circular economy) meegenomen worden. Ondernemings- en sectorspecifiek zijn onderwerpen als risicobeheer, continuïteitsanalyse en fraudegevoeligheid eveneens in toenemende mate relevant.

Harde data analyses vormen de basis van een geloofwaardige rapportage op al deze gebieden. Razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van big data maken het mogelijk om met veel meer zekerheid en veel minder idealistische doelredenering de kosten en opbrengsten van maatregelen op elk van deze terreinen feitelijk in beeld te brengen. Daarmee ontstaat een veel breder beeld over de werkelijke prestaties van bedrijven, de True Value, als integraal resultaat van het handelen op langere termijn. In de praktijk werkt een dergelijke aanpak reeds voor uiteenlopende sectoren als chemie, transport, cement, private equity, food en retail.

De invloed van ondernemingen op de samenleving zal alleen maar groter worden, zowel positief als negatief. Bedrijven leveren immers diensten en producten, dragen belastingen af en zorgen voor werkgelegenheid en welvaart. Op deze manier hebben zij ervoor gezorgd dat miljoenen mensen in welvaart kunnen leven. Maar deze bijdrage aan de samenleving kent ook een keerzijde. In hun bedrijfsvoering doen de ondernemingen ook een steeds groter beroep op natuurlijke hulpbronnen, waardoor schade aan mens en milieu kan ontstaan.

Het gevolg hiervan is dat bedrijven steeds vaker te maken hebben met maatschappelijke druk en hogere kosten. De creatie of reductie van maatschappelijke waarde is dan ook van steeds grotere invloed op de waarde die een onderneming creëert. Alleen bedrijven die hierop anticiperen zullen in staat zijn hun huidige én toekomstige waarde zeker te stellen.

Albert Röell is voorzitter van de raad van bestuur van KPMG Nederland.

Deze bijdrage is ook geplaatst in het Financieele Dagblad van 24 februari 2016.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.