Amerikaanse accountantslobby
Met afgrijzen aanschouw ik - met velen - de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dat het gedrag van Donald Trump een president onwaardig is, realiseren steeds meer mensen zich. De kritiek op Hillary Clinton komt echter eveneens uit velerlei hoeken.
Dat alles laat onverlet dat de Amerikaanse takken van grote accountantsorganisaties beide presidentskandidaten graag sponsoren. Daarmee steunen ze beide kandidaten en nemen er geen afstand van. Ook niet nu er allerhande - al dan niet terechte aantijgingen - komen over sexueel ongewenst gedrag. Gedrag dat niet past bij de gepropageerde toon aan de top van accountantsorganisaties.
Waarom accountantsorganisaties de presidentskandidaten sponsoren is duidelijk. En ook dat het niets heeft te maken met politieke affiniteit of een bepaalde voorkeur voor een kandidaat. De werkelijkheid is veel platter: LOBBY, LOBBY, LOBBY. In de woorden van Melanie Sloane (a congressional watchdog): 'They want something. There is a direct connection between contributions and legislative action, no matter how much people deny it.'
Op de Amerikaanse website waarop veel wetenswaardigheden staan over de donaties in Amerika wordt goed uitgelegd welke partij vanuit de accountancysector de hoogste donatie ontvangt: 'A perennial concern for the industry is tax policy, which explains why most of the money from accountants traditionally has gone to lawmakers responsible for crafting tax legislation.'
De website toont voorts: 'Accountants spent nearly $15 million lobbying the federal government in 2013, with Big Four firms PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young, KPMG and Deloitte among the top spenders. The Big Four also were the top contributors during the 2012 election cycle, contributing more than $10 million of the nearly $20 million total given by accountants in that year.'
Een overzicht van de belangrijkste sponsoren van de lopende campagne toont het volgende:
Organisatie | Totaal | Democraten | Republikeinen |
Deloitte | $ 2.567.081 | 38,1 % | 61,7% |
EY | $ 2.350.145 | 43,9 % | 55,9 % |
PwC | $ 2.186.398 | 40,2 % | 59,7 % |
American Institute of CPA's | $ 1.705.081 | 40,7 % | 59,1 % |
KPMG | $ 1.336.272 | 44,5 % | 55,5 % |
Amerikaanse accountants hebben derhalve een duidelijke voorkeur voor Trump, althans diens partij. Ik acht zijn uitverkiezing onwaarschijnlijk. Als ik ongelijk krijg voorzie ik een economische wereldramp die de gevolgen van Brexit met gemak overstijgt.
Het zou Amerikaanse accountants sieren het belang van de lobby, en daarmee hun eigen belang, ondergeschikt te maken aan het wereldbelang. Zoals het de accountants van de diverse landenorganisaties van de kantoren ook zou sieren hun Amerikaanse collega's te dwingen te stoppen met de sponsoring van politieke partijen. Zou een mooi voorbeeld van de juiste toon aan de top zijn.
Gerelateerd
SP stelt Kamervragen over mogelijke 'sponsordeal' tussen UvA en EY
SP-Tweede Kamerlid Peter Kwint heeft minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vragen gesteld over een mogelijke 'sponsordeal' tussen de Universiteit...
FTM: UvA beloofde EY voordelen in ruil voor sponsordeal
De vakgroep belastingrecht van de Universiteit van Amsterdam beloofde aan meerdere bedrijven voordeeltjes in ruil voor sponsoring van een onderzoeksproject. Zo zou...
Van Oers zoekt snelste accountant van Nederland
Het Brabantse Van Oers Accountancy & Advies, sponsor van de Marathon Brabant, organiseert in het kader daarvan een aparte competitie voor ‘de snelste accountant...
PwC sponsort Plastic Whale
PwC sponsort Plastic Whale, een sociale onderneming die wateren plasticvrij wil maken en van het opgeviste plastic nieuwe producten fabriceert. Een van de sloepen...
EY stopt met sponsoring NOC*NSF
EY stopt per 31 december met de sponsoring van NOC*NSF. EY begon deze sponsoring in 1999 en is sindsdien aan NOC*NSF verbonden als Partner in Sport.