Bijzonder beheer en specialisten bij banken?
In reacties op de hoorzitting bijzonder beheer lees ik een pleidooi voor 'terug naar vroeger'. Toen hadden banken specialisten die mkb-ondernemers met raad en daad bij konden staan. Deze goede oude tijd komt niet terug. Wat dan wel?
Carmen de Graaff
In zakelijke voorspoed heb je prettige gesprekken met de bank. Hun accountmanagers willen met je meedenken (risico nul) en jouw van krediet voorzien (risico laag). Het belang van de bank en dat van de ondernemer gaat gelijk op. De specialistische raad en daad van banken is dan vrijblijvend. De ondernemer bepaalt wat hij of zij ermee doet. Logisch dat banken zich massaal hebben ontdaan van dergelijke accountmanagers. Los daarvan kan een ondernemer heel veel van de specialistische raad terugvinden op internet.
Het is volstrekt niet interessant voor een bank om terug te keren naar vroeger: regulier beheer is niet rendabel. Het was een service om klanten te binden. Het klinkt hard, maar zo is het wel. Iemand die bij een bank werkt, dient het belang van de bank. Zolang het bankbelang en dat van een ondernemer samengaan, is het goed toeven.
Gaan de zaken minder goed voor een ondernemer en houdt dat structureel aan, dan belandt de ondernemer bij bijzonder beheer. De belangen lopen dan uiteen. De bank wil korte termijn zekerheidsstellingen om haar financieel belang veilig te stellen. Logisch. Dat gaat veelal gepaard met maatregelen die een ondernemer geld kosten en slechts het belang van de bank dienen.
Bekende voorbeelden: afwaarderen van onderpanden, hogere rentetarieven, risico-opslagen en het verplicht aanstellen van consultants/crisismanagers om rapportages (voor de bank) te produceren en de zaken te herstructureren. De ondernemer is van een win-win situatie met de bank terechtgekomen in een situatie van verlies-win.
Terug naar vroeger is geen optie. Daar zit geen ‘win’ in voor de bank. De win-win-win zit in onafhankelijk – proactief – advies. Zodra de eerste signalen duiden op mindere tijden zijn er vele mogelijkheden om bij te sturen. Dan kun je werken aan de oorzaken: inefficiënte bedrijfsvoering, verouderd verdien/businessmodel, teveel relatiebeheer en te weinig sales, onvoldoende grip op debiteuren, etc.
Ik zie hier een duidelijke rol voor de accountant. Zorg dat uw klant bij de specialist terecht komt en niet bij de traumachirurg. Want, eenmaal bij bijzonder beheer ligt alle aandacht bij het beperken van de financiële gevolgen – redden wat er nog te redden valt.
Carmen de Graaff biedt met ZPACT een geselecteerd netwerk van interim professionals de mogelijkheid om kennis, kunde en ervaring te delen. ZPACT organiseert netwerkbijeenkomsten, ontwikkelt marktproposities en publiceert eigenzinnige visies.
Gerelateerd
'Miljarden uitgestelde belastingen zijn zwaard van Damocles'
Duizenden Nederlandse bedrijven hebben vanwege de coronacrisis uitstel van belastingen aangevraagd. Inmiddels hebben de bedrijven samen ruim 13 miljard euro belastingschuld....
Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap
Banken kunnen hun klanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt uit een...
'Communicatie bijzonder beheer kan beter'
Het klachtenproces voor klanten in bijzonder beheer is zorgvuldig, maar banken kunnen stappen zetten om de drempels te verlagen voor het indienen van een klacht.
Bijzonder beheer: accountant kan grotere rol spelen
Een op de vijf bedrijven met een bankkrediet staat op dit moment onder verscherpt toezicht van hun bank. De afdeling Bijzonder Beheer, de zogenoemde ziekenboeg van...
Ondernemers kritisch over ziekenboeg banken
Bij ondernemers bestaan vraagtekens over de kennis en kunde van bankiers die zich bezighouden met bedrijven in de 'ziekenboeg' van de banken, de afdelingen bijzonder...