Opinie

Bijzonder beheer en specialisten bij banken?

In reacties op de hoorzitting bijzonder beheer lees ik een pleidooi voor 'terug naar vroeger'. Toen hadden banken specialisten die mkb-ondernemers met raad en daad bij konden staan. Deze goede oude tijd komt niet terug. Wat dan wel?

Carmen de Graaff

In zakelijke voorspoed heb je prettige gesprekken met de bank. Hun accountmanagers willen met je meedenken (risico nul) en jouw van krediet voorzien (risico laag). Het belang van de bank en dat van de ondernemer gaat gelijk op. De specialistische raad en daad van banken is dan vrijblijvend. De ondernemer bepaalt wat hij of zij ermee doet. Logisch dat banken zich massaal hebben ontdaan van dergelijke accountmanagers. Los daarvan kan een ondernemer heel veel van de specialistische raad terugvinden op internet.

Het is volstrekt niet interessant voor een bank om terug te keren naar vroeger: regulier beheer is niet rendabel. Het was een service om klanten te binden. Het klinkt hard, maar zo is het wel. Iemand die bij een bank werkt, dient het belang van de bank. Zolang het bankbelang en dat van een ondernemer samengaan, is het goed toeven.

Gaan de zaken minder goed voor een ondernemer en houdt dat structureel aan, dan belandt de ondernemer bij bijzonder beheer. De belangen lopen dan uiteen. De bank wil korte termijn zekerheidsstellingen om haar financieel belang veilig te stellen. Logisch. Dat gaat veelal gepaard met maatregelen die een ondernemer geld kosten en slechts het belang van de bank dienen.

Bekende voorbeelden: afwaarderen van onderpanden, hogere rentetarieven, risico-opslagen en het verplicht aanstellen van consultants/crisismanagers om rapportages (voor de bank) te produceren en de zaken te herstructureren. De ondernemer is van een win-win situatie met de bank terechtgekomen in een situatie van verlies-win.

Terug naar vroeger is geen optie. Daar zit geen ‘win’ in voor de bank. De win-win-win zit in onafhankelijk – proactief – advies. Zodra de eerste signalen duiden op mindere tijden zijn er vele mogelijkheden om bij te sturen. Dan kun je werken aan de oorzaken: inefficiënte bedrijfsvoering, verouderd verdien/businessmodel, teveel relatiebeheer en te weinig sales, onvoldoende grip op debiteuren, etc.

Ik zie hier een duidelijke rol voor de accountant. Zorg dat uw klant bij de specialist terecht komt en niet bij de traumachirurg. Want, eenmaal bij bijzonder beheer ligt alle aandacht bij het beperken van de financiële gevolgen – redden wat er nog te redden valt.

Carmen de Graaff biedt met ZPACT een geselecteerd netwerk van interim professionals de mogelijkheid om kennis, kunde en ervaring te delen. ZPACT organiseert netwerkbijeenkomsten, ontwikkelt marktproposities en publiceert eigenzinnige visies.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.