Opinie

Toekomst voor de mkb-accountant?

Kort geleden mocht ik voor de NBA een presentatie verzorgen tijdens het MAK-symposium in Groningen. Dit alles in het kader van 'Accountant Worden', de overkoepelende naam van de NBA-voorlichtingsactiviteiten voor scholieren en studenten.

Patrick Kappenberg

Studievereniging ProMemorie, die het symposium organiseerde, wilde weten of er toekomst is voor kleine accountantskantoren. Zo’n 80 universitaire studenten kwamen op dit onderwerp af. Zij wilden onder meer weten of mkb-ondernemers liever voor een kleiner dan een groter accountantskantoor kiezen. En wat nu het onderscheidend vermogen is van een mkb-accountant.

Misschien niet zo heel verrassend, blijkt dat universiteitsstudenten bij accountantswerkzaamheden vooral denken aan controle van de jaarrekening. Ze hebben dan vooral grotere bedrijven voor ogen.

Minder duidelijk op hun netvlies staat dat mkb-bedrijven meer behoefte hebben aan advies en begeleiding. Daar ligt dan ook de toekomst voor de mkb-praktijk. De wereld verandert en de accountant moet mee veranderen. Steeds minder zal de omzet afkomstig zijn uit het samenstellen van jaarrekeningen en verzorgen van administraties; slimme software kan dat inmiddels ook. Daar moet de accountant zijn werkzaamheden op aanpassen.

Voor het accountantskantoor betekent dit ook een andere samenstelling van het personeelsbestand. Er ontstaat minder behoefte aan ondersteunend personeel en aan assistent-accountants. Zie ook het recente onderzoek van het UWV.

De aanwezige studenten wilden vooral weten hoe je er voor zorgt dat je als accountant nodig bent. In mijn ogen doe je dat onder andere door je als accountant meer te richten op ict. Zonder nu een ict-specialist te worden, kun je een rol van betekenis spelen in het adviseren over en het faciliteren van softwarepakken. Dit zal een steeds belangrijker onderdeel worden in de adviesrol. Daarnaast kan je als accountant nadenken over nieuwe producten waarbij je je deskundigheid met betrekking tot controle gebruikt en een onafhankelijke en onpartijdige rol kan vervullen. Soft skills zullen daarbij ook een steeds grotere rol spelen.

Volgens mij kun je  als mkb-accountant zeker een glorieuze toekomst hebben als je:

  • Klanten persoonlijk benadert
  • Betrokken bent bij je klanten
  • Niet alleen meedenkt, maar juist tegen denkt bij de klanten
  • Integer bent (en dat leer je niet alleen door cursussen te doen)
  • Adviserende verkoper bent
  • Kundig en eerlijk bent.

Eigenlijk betekent dit dat je, en we hebben het in het verleden al vaker gezegd, meer de huisarts bent voor de ondernemer in het mkb. Een spin in het web, die samen met specialisten de mkb-ondernemer van dienst is.

Dat studenten breder kijken dan alleen vaktechnische aspecten blijkt uit de vraag wat het gevaar is als je persoonlijk bij je klanten betrokken bent. Mijn antwoord is dat je absoluut integer moet zijn en dat je ook 'nee’ moet durven verkopen aan je klanten. Dat leidde tot een boeiende discussie. Met als belangrijkste conclusie: Wees als accountant onderscheidend, ben betrokken bij je klant en houd je rug recht!

Patrick Kappenberg AA is eigenaar van Kappenberg Accountants & Belastingadviseurs uit Zeewolde. Hij is NBA-ambassadeur en lid van de NBA-commissie MKB.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.