Zonder doel kun je niet scoren
Waarom 'softe' doelen voor 'harde cijfermensen' een goed idee zijn.
Dat doelen belangrijk zijn, daar weten accountantskantoren alles van. Ze adviseren hun eigen klanten er immers dagelijks over. Een interessantere vraag is of ze zelf het goede voorbeeld geven. Onze indruk: aan financiële doelen geen gebrek, maar hoe zit het eigenlijk met de 'softe' kant?
Stel, u besluit te gaan hardlopen om uw conditie te verbeteren. De eerste drie keer springt u nog energiek uw bed uit voor een rondje park. De vierde keer tikt de regen tegen de ruit en begint u te twijfelen. Zou het niet beter zijn een keer over te slaan? Er is immers geen man overboord als u besluit zich nog eens om te draaien. Tenzij u over 2 maanden aan de start van een (halve) marathon zou moeten verschijnen. Kortom: doelen brengen je direct in beweging en motiveren om door te gaan.
Accountant als marathonloper
Accountants houden zich de hele dag bezig met doelen. Die van hun klanten, welteverstaan. Maar hoe zit het met hun eigen ambities? Om klanten goed te kunnen helpen hun doelen te realiseren, verplaatsen ze zich steeds meer naar de adviseursstoel. Die omslag is voor veel kantoren een uitdaging van marathonformaat. Willen zij die marathon blessurevrij uitlopen en het liefst ook nog wat sneller dan de concurrentie, dan is er dus werk aan de winkel. Onder andere op doelstellingengebied.
Harde én zachte doelen
Doelen stellen kunnen de meeste accountants wel. Vooral de ‘harde’, die te maken hebben met cijfers. Dit is echter maar een kant van de medaille, en bovendien vaak een uiteindelijk doel waar het nodige aan vooraf gaat. Om financieel gezond te blijven, moet u zich onderscheiden. Als advieskantoor dus bijvoorbeeld.
Maar wat betekent dit concreet voor uw doelstellingen? Wij pleiten ervoor dat accountantskantoren ook zachte doelstellingen koppelen aan het realiseren van de harde, vaak financieel getinte doelstellingen. Wat willen ze bijvoorbeeld bereiken op het gebied van:
- interne processen / intern samenwerken;
- klantbenadering en –tevredenheid;
- ontwikkeling van diensten en mensen.
Concreet maken
Om nog maar eens een schot voor open doel te doen: concrete doelen werken beter. Dat klinkt logisch, maar te vaak komen wij in de praktijk doelen tegen als ‘het ontzorgen van onze klanten’. De vraag is: wat doé je dan concreet wel en niet? En wanneer is dit doel bereikt? Als u een 8,5 scoort op klanttevredenheid? Of vindt u een 7,5 ook wel prima?
Kortom, om je als kantoor te onderscheiden is meer nodig dan een cijfermatige stip op de horizon. Betrek de softe kant van de organisatie erbij. Maak de doelen concreet. Leg ze vast. En, het allerbelangrijkste, evalueer af en toe of u nog op koers ligt. Dan wordt die marathon een makkie.
Gerelateerd
Kleinere accountantskantoren in de VS richten zich vaker op adviesdiensten
Met inzet van moderne technologie en een eigentijdse aanpak kiezen kleinere accountantskantoren in de VS vaker voor het aanbieden van regelmatige adviesdiensten....
Van de aktetas naar de cloud?
Zijn mkb-accountantskantoren al zo ver dat digitalisering en automatisering volledig worden omarmd? Kunnen ordners en aktetas worden vervangen door de cloud? Verkennend...
Een luie en zinloze discussie
Als we het over advies hebben, laten we dan beginnen met duidelijk te maken over welk onderwerp we het hebben, meent Joris Joppe.
Een goede relatie levert geld op. Voor beide partijen
Joris Joppe over internationaal onderzoek naar de relatie tussen accountant en ondernemer en het financiële succes van mkb-ondernemingen.
Woensdag, adviesdag
Als je ruimte in je agenda maakt voor advies pluk je daar ook de vruchten van, meent John Weerdenburg.