Opinie

Geef meer openheid over monitoringcommissie

NBA-voorzitter Pieter Jongstra en commissielid Marcel Pheijffer wijzen de kritiek van de big four op de Monitoringcommissie Accountancy van de hand.

De big four moeten niet kinderachtig doen, vindt Pheijffer en volgens Jongstra zijn de samenstelling en het mandaat van de commissie zorgvuldig geregeld.

Organisaties die klagen over kritisch en onafhankelijk toezicht hebben al snel de schijn tegen. Proberen ze iets te verbergen? Vrezen zij dat deze pottenkijkers lijken uit de kast komen trekken? Toch lijken de big four nu wel een punt te hebben.

De commissie werd daags na de ledenvergadering van de NBA als een konijn uit de hoed getoverd. De leden moesten een dag eerder nog wel een extra begrotingspost van een half miljoen goedkeuren, maar wat er met dat geld ging gebeuren kwam pas later aan het licht. Ook over het exacte mandaat van de commissie bestond en bestaat nog veel onduidelijkheid.

Het reglement bevat bepalingen rond geheimhouding en belangenverstrengeling. Maar de regeling blijft vaag over de reikwijdte van de opdracht en de bijpassende bevoegdheden.
Mag de commissie bijvoorbeeld de notulen van de bestuursvergaderingen van accountantsorganisaties opvragen of andere 'interne en gevoelige informatie', zoals anonieme bronnen nu suggereren? Met toezichthouders, bestuurders en medewerkers praten? Dossiers doorspitten? Jongstra en Pheijffer ontkennen dat, maar kennelijk hebben de big four andere signalen gekregen.

Voor de oordeelsvorming van derden helpt het dan wel wanneer de big four hun kritiek iets transparanter maken dan door onbekende 'bronnen' met journalisten te laten praten. Zoals ook NBA en KPMG bevestigen dat een telefoontje tussen Jongstra en KPMG’er Marc Hogenboom hoog opliep, maar vervolgens zwijgen over de inhoud.

Waarom kunnen de big four niet gewoon on the record uitleggen waar hun pijn zit, zodat wij allemaal mee kunnen oordelen? En klopt het verhaal dat zij uit protest bij de presentatie van het werkprogramma van de MCA op 19 november 2015 zijn weggebleven? Waarom is er over dat werkprogramma eigenlijk niets gepubliceerd?

Dat de big four vinden dat zij buiten het blikveld van de Monitoringcommissie moeten vallen en alleen met de AFM van doen hebben, lijkt wat vreemd. Al hebben we ook op dit punt geen helderheid of dat inderdaad zo naar voren is gebracht.

Van meet af aan is helder dat de commissie sectorbreed kijkt naar de implementatie van de 53 maatregelen. Bovendien is het hervormingspakket gericht op zelfregulering. Met welk mandaat zou de AFM zonder wetgevingskader kunnen toezien en handhaven dat de big four beloften naleeft die ze uit eigen wil hebben omarmd?

Ook bij de samenstelling van de commissie lijkt de NBA wel erg gehaast te hebben gehandeld. De voorzitter van de commissie heeft recent een tik gekregen vanwege haar falende toezicht bij Meavita. Is het dan handig om haar toezicht te laten houden op de accountancysector?

Een ander commissielid is in het dagelijkse leven cfo van APG Groep. Pieter Jongstra is bij APG commissaris en voorzitter van het auditcommittee, dus de directe ‘counterpart’ van de cfo. Lopen de lijnen dan niet wat al te ingewikkeld door elkaar wanneer de commissie kritisch zou oordelen over het NBA-bestuur of als de commissarissen van APG de cfo tot de orde willen roepen, zoals eerder ook Novak-voorzitter Marco Moling al aangaf? Moet je dat wel willen?

De 'bronnen' zouden het FD ook gemeld hebben dat er bij de big four twijfel bestaat aan de onafhankelijkheid van de leden, gezien hun posities bij (potentiële) controlecliënten. Welke informatie de commissieleden dan, ondanks hun geheimhoudingsverklaring kunnen 'misbruiken', blijft wat vaag. Ook dit suggereert dat de commissie meer in handen krijgt dan de commissie zelf stelt.

Ook zijn er begrijpelijke vragen hoe het werk van de commissie zich verhoudt tot het toezicht van anderen, zoals de kersverse en met buitenstaanders bemenste raden van commissarissen van de oob-kantoren. Met het eindeloos stapelen van toezichtlagen wordt het overzicht er niet beter op.

Het is wat flauw dat de NBA nu moppert over de kritiek van clubs die destijds blind bij het kruisje hun naam hebben moeten zetten voor een commissie waarover tot op de dag van vandaag veel onduidelijkheden bestaan. Ook anderen werden door de presentatie van de monitoringcommissie volledig verrast. De totstandkoming van de commissie, de samenstelling en het mandaat maken zacht gezegd een wat 'rommelige' indruk. Van professionals die zich dagelijks bezighouden met vragen rond governance en verantwoording, mag beter worden verwacht.

Bovendien blijft nu hangen dat bestuurders in achterafkamertjes en met mistige telefoontjes discussies voeren waar de buitenwacht geen weet van mag hebben. Anonieme bronnen die journalisten informatie influisteren waar ze niet op geciteerd mogen worden, maken het al niet veel beter.

Dat soort geheimzinnig gedoe leidt alleen tot ruis en misverstanden. Oude beelden over een weinig transparante beroepsgroep en duistere onderonsjes aan de top komen weer tot leven. Daarmee is het herstel van maatschappelijk vertrouwen in de accountancysector bepaald geen dienst bewezen.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Jan-Willem Wits is zelfstandig communicatieadviseur en werkt onder andere voor uiteenlopende opdrachtgevers in de accountancy.

Gerelateerd

7 reacties

Johan Visser

Los van de hele discussie is het wat mij betreft heel goed om te kunnen constateren dat de NBA een zelfstandige positie inneemt en dat de tijden voorbij zijn dat NBA/NIVRA gedomineerd werd door de Big 4.

Ook de reacties van Barry Wammes getuigen van grote openheid en een goede manier van omgaan met kritiek en elkaar. Hulde!

Dat was in de negentiger jaren van de vorige eeuw wel anders.

Hans Dijkstra

Wellicht gaat de big4 nog reageren? Heette dat vroeger niet OPAK?

Maar ook, en dat is toch nog even een vraag aan NBA/Berry Wammes.

Is de NBA van mening dat voor het fungeren van de MCA voldoende draagvlak moet zijn binnen de accountancysector in NL, daar er anders geen uberhaupt geen grondslag is voor zelfregulering?
Is de NBA van mening dat de big4 in de praktijk vaak beeldbepalend zijn voor de accountancysector in NL?
Is de NBA van mening dat de publieke uitingen en het publieke optreden van de big4 tot serieuze twijfels geleid kunnen hebben binnen en buiten de accountancysector over het draagvlak van de big4 voor de MCA?
Is de NBA van mening dat er binnen de sector, en dan specifiek ook de big4, voldoende draagvlak moet zijn en is voor het functioneren van de MCA?
Is de NBA van mening dat het ontbreken van voldoende draagvlak er toe moet leiden dat het bestuur van de NBA zich tot MinFin en de AFM moet wenden om aan te geven dat de accountancysector in NL (de weelde van) zelfregulering niet meer kan dragen?

Jan-Willem Wits

Veel dank aan Berry en Arnout voor jullie verhelderende en prima bijdragen! ;-) Is er nog iemand van de b4 beschikbaar om openstaande vragen te beantwoorden?

Berry Wammes

Beste Jan Willem,
We geven graag helderheid, maar dan wel over de zaken waar we zelf over gaan. De NBA heeft een onafhankelijke monitoring commissie ingesteld. Onafhankelijk van de kantoren en onafhankelijk van de beroepsorganisatie. Dat betekent dat de commissie zelf haar werkprogramma en haar communicatie bepaalt. De NBA heeft voor 2015 een budget van €140.000 beschikbaar gesteld, en voor 2016 €300.000. De commissie bepaalt de besteding ervan. Er is verder al het nodige gezegd over de MCA. Voor ons is het belangrijk dat het proces van samenstelling zorgvuldig is gedaan, en dat ze opereren voor de sector als geheel. En wat je laatste vraag betreft: je bent het gat dat Marcel achter heeft gelaten inmiddels aardig aan het opvullen. Ga zo door, zou ik zeggen, het houdt ons scherp!

Arnout van Kempen

Het mooie van een rechtstaat is dat de koning niet absoluut kan heersen, maar dat de drie machten gescheiden zijn. Die trias politica zien we, gelukkig, ook terug bij het NBA. Het bestuur bestuurt (uitvoerend), de ALV maakt de regels (wetgevend) en de (tucht)rechter beoordeelt individuele casuïstiek.

De MCA is een commissie van het bestuur, voor het bestuur, en is dus uitvoerend. Ze zal moeten werken binnen de bestaande regels die de ALV gesteld heeft, en ze heeft geen bevoegdheid "recht te spreken".

Daarmee is een aantal vragen al te beantwoorden:

(1) Welke informatie gaat de commissie nu wel of niet opvragen bij individuele accountantsorganisaties

De MCA kan vanalles opvragen, maar haar bevoegdheden zijn betrekkelijk beperkt. De enige verordening die voor ruime bevoegdheden zou kunnen zorgen is de Verordening op de kwaliteitsbeoordelingen.

Maar de MCA is niet ingesteld door de Raad voor Toezicht,en kan dus niet gedelegeerd gebruik maken van die bevoegdheden. Wat dan overblijft aan bevoegdheden komt in alle eerlijkheid neer op "vriendelijk vragen".

(2) Zijn accountantsorganisaties verplicht om mee te werken aan informatieverzoeken van de MCA?

Zie vraag 1: nee, dat zijn ze niet. Tenminste, niet juridisch, totdat ze zelf akkoord gaan met de instelling van de MCA en met haar bevoegdheden. Kantoren die niet mee willen werken, werken niet mee.

Of dat qua pr heel wijs is, waag ik te betwijfelen, maar daar hebben jij en Berry meer verstand van ;)

(8) Vind je het ook niet jammer dat Marcel Pheijffer nu niet meer in staat is om dit soort opinies te schrijven? ;-)


Marcel is daar nog steeds prima toe in staat. En het is vrijwel ondenkbaar dat hij geen weg zal vinden om zijn mening te geven. Sterker, Marcel is op afstand de meest bijzondere deelnemer aan de MCA, juist vanwege die veelvuldig geuite mening.

Misschien dat niet iedereen het zich nog herinnerd, maar ik herinner het me heel goed: Marcel was buitengewoon kritisch over het rapport, het proces van totstandkoming van dit rapport, de 53 maatregelen, etc, dus zowel op proces als inhoud. Ik heb van heel dichtbij mogen waarnemen welk effect die kritiek had. Het feit dat nu juist Marcel gevraagd is, en er mee heeft in gestemd, de implementatie van datzelfde rapport te monitoren, kan simpelweg niet anders oproepen dan dat Marcel zijn mening wel zal moeten geven. Ik maak me dan ook geen enkele zorg daarover.

Sterker, kantoren als kinderachtig bestempelen is vanalles, maar zeker niet "geen mening geven".

Ik vrees van de kant van Marcel absoluut geen gebrek aan transparantie.

Jan-Willem Wits

Beste Berry,

Dank voor je reactie, waaruit in ieder geval duidelijk wordt dat de NBA niet onder de indruk is van de mogelijke kritiek van de big four...

Maar het blijft nog steeds wat vaag....

(1) Welke informatie gaat de commissie nu wel of niet opvragen bij individuele accountantsorganisaties
(2) Zijn accountantsorganisaties verplicht om mee te werken aan informatieverzoeken van de MCA?
(3) Wat zou de 'interne en gevoelige' informatie kunnen zijn waar in de berichtgeving over wordt gesproken?
(4) Klopt het dat de big four ontbraken bij de presentatie van het werkprogramma op 19 november? Zo ja, hebben ze daar een reden voor gegeven?
(5) Waarom is het werkprogramma (nog) niet gepubliceerd?
(6) Is er al een begroting met inzicht in kosten en posten?
(7) Herken jij in de berichtgeving het beeld dat de big four kritiek hebben op de samenstelling en werkwijze van de commissie?
(8) Vind je het ook niet jammer dat Marcel Pheijffer nu niet meer in staat is om dit soort opinies te schrijven? ;-)

Berry Wammes

Beste Jan Willem,

Kritiek hoort bij het werk van elke goede monitoringcommissie. De Monitoring Commissie Accountancy (MCA) is zorgvuldig tot stand gekomen als uitwerking van maatregel 9.1 in het rapport “In het publiek belang”. De MCA is ingesteld door de NBA met instemming van de gehele branche. De MCA is er niet alleen om de invoering van de eerder voorgestelde maatregelen te toetsen, maar zal breder kijken om het vertrouwen te herwinnen. Dus ook naar de beoogde werking en maatschappelijke impact. De reikwijdte van de Commissie is helder en als volgt omschreven: ‘de commissie monitort de invoering, werking en gevolgen van de voorgestelde maatregelen zoals die zijn voorgesteld in het rapport 'In het publiek belang'

De NBA heeft dit voorjaar een voordrachtscommissie ingesteld, bestaande uit Antony Burgmans (voorzitter), Margot Scheltema en Huub Wieleman. Deze commissie heeft een bindende voordracht van vijf kandidaten gedaan aan het NBA-bestuur. Bij de keuze van de kandidaten zijn criteria als senioriteit, deskundigheid en onafhankelijkheid gehanteerd. Daarnaast is gelet op de achtergrond van kandidaten, om een diverse samenstelling van de commissie te waarborgen. Tijdens dit proces is ook nauwkeurig gekeken naar mogelijke belangenconflicten. Alle belangenconflicten die nu naar voren treden zijn destijds gemeld, uitgebreid besproken en afgewogen.

De voordracht is vervolgens door het NBA-bestuur overgenomen. Voor de correcte formulering van het feitelijke instellingsbesluit en de opstelling van een streng commissiereglement is meer tijd genomen dan aanvankelijk gepland. Zowel bestuur als commissie wilden een heldere taakomschrijving ten opzichte van andere onderzoeken, bijvoorbeeld door AFM. Op stapeling van toezicht zit niemand te wachten. De AFM-rapportages worden nu gehanteerd als vertrekpunt en voor aanvullende vragen, uit te werken in het werkplan. De feitelijke beslissing kon door het bestuur daardoor pas op 22 juni worden genomen. Dit was vrijwel gelijktijdig met de NBA-ledenvergadering. Helaas werden sommige NBA-leden hierdoor dus enigszins overvallen, maar verder uitstel was geen optie.

In een sector die haar diensten levert aan nagenoeg alle Nederlandse ondernemingen en instellingen zijn belangenconflicten niet altijd te voorkomen. Daarom vertrouwt de NBA op het beoordelingsvermogen van de commissie, gesteund door een helder en robuust reglement. Dat impliceert bijvoorbeeld dat een commissielid niet betrokken is bij de monitoring van een partij als daar een mogelijk belangenconflict optreedt. Ook zal de MCA vooral sectorgericht opereren en géén afzonderlijke dossiers beoordelen.

De NBA vertrouwt er op dat het concrete monitoringproces nu van start kan, onder supervisie van een kritische en onafhankelijke commissie. Met medewerking van alle partijen en in het belang van de gehele sector.

Berry Wammes

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.