Hello it’s me: de link tussen Adele en accountancy
Een pakkende openingszin uiteen prachtig nummer van de Engelse popzangeres Adele. Wat kunnen we er van leren?
Vanaf het jaar 2008 scoort Adele meerdere hits. Na haar hit Skyfall, de titelsong van de James Bond-film uit 2012, wordt het stil.
En nu. Ze breekt alle records. Haar single staat al drie weken op nummer één in de Single Top 100. De nieuwe hit is al meer dan een miljoen keer gedownload, en dat is nog nooit eerder gebeurd. Op Youtube is het nummer ruim 390 miljoen keer beluisterd. Eerlijk is eerlijk; het is een prachtig nummer.
Ik vind haar comeback fascinerend. Hoe doet ze dat toch? En wat kunnen wij ervan leren?
Geen toeval, wel een plan
Na veel kijken en luisteren vallen mij een paar punten op. Natuurlijk is Adele een zeer begenadigd zangeres en een echte vakvrouw, maar er zit ook een nauwkeurig en doordacht plan achter haar succes. Er is niets aan het toeval overgelaten. De goede casting is slechts een deel van het succes. Er zijn slimme keuzes gemaakt: de cameravoering, de timing, de kleur, de titel, de eenvoud; allemaal smaakvol en authentiek.
Vakmanschap is niet genoeg
Adele is naast een uitstekende zangeres een echte ondernemer. Ze kent zichzelf, ze durft authentiek te zijn. Ze zet haar koers zorgvuldig uit, zorgt voor goede mensen om haar heen en neemt de tijd. Ze rolt haar plan uit en verbreekt daarmee alle records.
Het gaat dus niet alleen om vakmanschap, wat misschien wel aan de basis ligt. Maar er is meer dat haar succes bepaalt. In eenvoud, met hartstocht en weg van alle opsmuk vertelt ze haar verhaal. Ze is authentiek, ze innoveert en ze gebruikt haar talent om groot te worden.
Accountants, en wij?
Wat kunnen wij ermee? Natuurlijk is het belangrijk dat wij ons vak verstaan. Het geeft ons de basis van ons bestaan, een license to operate. Maar dat is niet voldoende om succesvol te zijn. Dan begint het pas. Natuurlijk is het belangrijk dat de NBA en de AFM monitort of wij op vakvolwassen manier onze ambacht uitoefenen. Maar daar stopt het niet.
Als we als beroepsgroep succesvol willen zijn in de toekomst, dan is er meer nodig. Dan geeft de casus van Adele ons inspiratie. Wat ik ervan leer is dat het gaat om het samenspel van innovatie, authenticiteit, eenvoud en hartstocht. Naast het rationele deel, het doordachte plan, krijgen de emoties ook een belangrijke plaats. Dat maakt het geloofwaardig en zo mooi om naar te kijken en te luisteren.
Dus accountants, naast vakmanschap gaat het ook om aandacht voor mensen. Laat je kwetsbaarheid zien. Dat maakt het krachtig.