Opinie

Over vrijheid en professionals

Een scheutje reflectie aan de hand van filosofen en andere denkers doet een mens nooit kwaad. Ook in het huidige accountantsdebat kan het van nut zijn.

Dat bleek bijvoorbeeld tijdens de Accountantsdag van 2011, toen de lezing 'Mensen zijn geen Engelen' van filosoof Andreas Kinneging voor veel accountants een eyeopener bleek te zijn. Uiteindelijk leidde deze plotselinge filosofische belangstelling zelfs tot het spontaan organiseren van workshops filosofie over het gedachtegoed van Aristoteles, Augustinus en Immanuel Kant.

Op deze site haalde ik zelf al eens Karel van het Reve aan over ethische normen en daar al dan niet zelf naar (durven) leven. Kinneging en Van het Reve zijn van recente datum, de workshops grepen juist heel erg ver terug in de tijd. Daarmee is maar weer eens duidelijk dat sommige gedachten, verschijnselen en situaties tijdloos zijn.

Geheel vrijblijvend hieronder weer zo iets. Een fragment uit het boek Over Vrijheid (1859) van de negentiende-eeuwse Engelse filosoof John Stuart Mill (1806-1873). Wie het gehele werk wil lezen kan dat hier doen (Engelstalig).

Onderstaand fragment komt uit hoofdstuk 3, Over individualisme als een der grondbeginselen van het welzijn. Het werpt een tijdloos en daarom wellicht herkenbaar licht op zaken als eenvormige cultuur, socialisatie, sociale druk, conformisme en - met wat fantasie - professionaliteit. Over zelfstandig nadenken in plaats van mee te gaan in de massa.

"Tegenwoordig leeft iedereen, van de hoogste tot de laagste klasse in de maatschappij, alsof hij voortdurend blootstaat aan vijandige en geduchte kritiek. Niet alleen bij zaken die anderen aangaan, maar ook bij zuiver persoonlijke aangelegenheden, vraagt het individu of het gezin zich niet af - wat heb ik het liefst? Of, wat zou bij mijn karakter en aanleg passen? Of, wat zou het beste en hoogste in mij naar voren brengen, en het in staat stellen te groeien en te bloeien? Zij vragen zichzelf daarentegen, wat past bij mijn positie? Wat doen mensen van mijn stand en financiële omstandigheden gewoonlijk? Of, nog erger, wat doen mensen die in stand en rijkdom boven mij staan meestal? Ik bedoel niet dat zij de voorkeur geven aan het meest gangbare, boven het volgen van hun eigen neiging. Het komt zelfs niet bij hen op om enige neiging te hebben behalve voor wat gangbaar is. Zo buigt de geest zelf onder het juk; zelfs als mensen iets voor hun plezier doen, is conformisme het eerste waar zij aan denken; zij houden alleen van dingen bij massa's tegelijk; zij doen alleen een keuze uit de dingen die iedereen doet; een bijzondere smaak, een eigenaardig gedrag, worden gemeden als misdaden; net zo lang tot zij, door nooit hun eigen natuur te volgen, geen natuur meer hebben om te volgen; hun menselijke gevoelens zijn verwelkt en verdord; zij zijn niet langer in staat menselijke verlangens te koesteren of een natuurlijk genoegen te voelen, en zij hebben meestal geen opvattingen of gevoelens die zij zelf bedacht hebben, of die werkelijk de hunne zijn. Is dit de toestand van de menselijke natuur die wij ons wensen, of niet?"

"Niet door alles wat zij aan persoonlijke trekken hebben te beknotten tot eenvormigheid, maar door deze op te kweken en naar voren te halen, binnen de grenzen die de rechten en belangen van anderen daaraan stellen, worden mensen edel en mooi om aan te zien; en omdat daden het karakter dragen van de mensen die ze doen, wordt het menselijk leven hierdoor tegelijkertijd rijk, afwisselend en inspirerend."

Doe er mee wat u wilt. Misschien herkent u er iets in. Maar deleten en meteen vergeten mag ook. Daar is iedereen natuurlijk vrij in.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Tom Nierop was van november 2001 tot juni 2016 hoofdredacteur van Accountant en Accountant.nl.

3 reacties

jules muis

Zonder redelijke consensus kun je niet bouwen. Zonder pragmatisch conformisme, geen redelijke consensus. De echte, onzichtbare, vijand lijkt me schijnconsensus& schaduwconformisme - zonder eerst alle kaarten op tafel van - vooral ook - de professionele&educatieve voortrekkers aan de zijlijn. Dit knipogen in het donker lijkt me op dit moment nog steeds, ondanks de lichtpuntjes van twee dozijn gloeiwormen in werk en stuurgroep van deze zomer, de voornaamste zware residu hypotheek op de mogelijke uitkomsten van het debat dat nu nolens volens woedt. De vraag is of de uitkomsten van het debat bepaald gaan worden door gloeiwormen of wormen. Aan welke kant van de issue ze ook staan. Daar mag gerust een gezonde portie conformisme in zitten. Als het maar belicht wordt voor iedereen die met de consequenties wordt geconfronteerd.

Wim Nusselder

Mooi Tom! Vooral ook die suggestie dat veel accountants er van uit gaan dat mensen engelen zijn. :-) Of gaan ze er vooral van uit dat accountants zelf engelen zijn? Dat laatste zou een verklaring zijn voor het idee dat accountants zich kunnen laten betalen door degenen die ze controleren en toch onafhankelijk kunnen oordelen... Je citaat van John Stuart Mill illustreert prachtig het idealisme (ook in de zin van gebrek aan realiteitszin) van individualisme. Een van de wezenskenmerken van homo sapiens is nu eenmaal dat zij/hij een sociaal wezen is. Slechts een marginaal deel van ons gedrag is bewust en individueel gekozen; wel een cruciaal deel, overigens. Je kunt zelfs betogen dat ons vermogen tot bewust en individueel handelen ons tot mens maakt. Het betoog van John herinnerde me denken aan de term ‘mimetische begeerte’ van René Girard uit “Des choses cachées depuis la fondation du monde” (“Wat vanaf het begin der tijden verborgen was...”), waarin hij hetzelfde beschrijft als John: de mens begeert wat hij anderen ziet begeren. Mijn fantasie schiet een beetje tekort om te bedenken welk licht dit fragment volgens jou werpt op professionaliteit. Bedoel je dat accountants zich uit hoofde van hun professie bewust zouden moeten zijn van het feit dat de focus van mensen op het slijk der aarde in de eerste plaats een uitvloeisel is van mimetische begeerte? Mogelijk zelfs van hun eigen rol daarin door zich vrijwel uitsluitend bezig te houden met financiële verslaglegging? In hoeverre is professionaliteit (je oriënteren op beroepsgenoten) een steun in de rug voor zelfstandig nadenken dan wel een vorm van meegaan in die massa en niet verder denken dan de standaarden en checklists reiken?

Willem Gravesande

Het is verbazingwekkend hoever het `filosoferen` ons als mensheid gebracht heeft. Het zit in onze natuur om dingen te willen begrijpen en dit begrip te willen gebruiken. Een aardige filosofische `big-picture` presentatie (voor middelbare scholieren en andere geinteresseerden) is bijvoorbeeld te vinden op picasaweb.google.com/globalearthsystems/SpecificationHierarchies Wanneer de links onder de sheets gevolgd worden, zijn er voor de echte filosofen veel interessante `ontdekkingen` te doen, En om aan te sluiten bij de auteur van dit artikel: Doe er mee wat u wilt. Misschien herkent u er iets in. Maar deleten en meteen vergeten mag ook. Daar is iedereen natuurlijk vrij in. U zult in de toekomst vanzelf geconfronteerd worden met de gedane `ontdekkingen`. Ook wanneer U dit niet leest.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.