Opinie

Hoofddoek versus carrière?

Het is nu bijna drie jaar geleden dat ik heb besloten om een hoofddoek te dragen. Nu het einde van mijn studie in zicht is borrelen steeds weer dezelfde vragen naar boven: 'Kan ik als moslima met een hoofddoek aan de slag gaan als accountant? Zullen de klanten hier een punt van maken?'

Ikram Metaich

In het artikel 'Bedekt hoofd blijkt nog steeds een obstakel voor een carrière' uit de Volkskrant, al wat ouder maar nog steeds actueel, zag ik de volgende zin staan: ‘Een hoofddoek bedekt je hoofd, toch niet je hersenen?'

Ik zeg: 'eens , eens en eens', want voor zover mij bekend is, bedekt de schedel je hersenen en deze kan ik niet zo één, twee, drie afdoen.

Ik ben van mening dat een accountant met een hoofddoek anno 2014 geen punt hoeft te zijn. Als accountant breng je advies uit naar de ondernemer. Dit doe je met behulp van wat er zich onder het stukje stof bevindt. Of bepaalt het stukje stof of een jaarrekening goed- of afgekeurd moet worden?

Nee, het stukje stof zit er om een andere reden. Het geeft mij houvast in het leven en geeft min of meer weer welke normen en waarden ik hanteer in het leven. Het geeft een serieus beeld over een persoon, namelijk: iemand die na heeft gedacht over het leven en welke keuzes goed aansluiten bij haar (in dit geval mijzelf) als persoon.

Ik geloof dat een klant die in het bezit is van een stel goede hersenen, met wie ik in de toekomst aan tafel ga zitten, dit ook op deze manier zal interpreteren.

Een klant met een stel minder goed werkende hersenen, zal wellicht van mening zijn dat het essentieel is om te weten welk haarkleur ik heb. Alsof zonder deze informatie er ‘natuurlijk' geen betrouwbare jaarrekening uit kan rollen. Daarnaast kan de klant denken dat het 'arme' meisje wordt onderdrukt.

Even verderop in het Volkskrant-artikel, viel mij de volgende zin op: 'Ze zitten soms helemaal in elkaar gedoken aan tafel bij een sollicitatiegesprek. Het is heel belangrijk dat je zelfverzekerd en krachtig overkomt.'

'Ze' slaat in dit geval op moslima's. Deze houding zal de gedachte van de ietwat kortzichtige klant bevestigen. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Dus moslima's: Ga met een rechte rug bij de klant aan tafel zitten en laat zien dat er niemand zo competent en leergierig is als jij.

Zorg ervoor dat de cliënt de volgende keer naar je zal vragen, omdat je hem van een bruikbaar advies hebt voorzien, met hoofddoek.

Ikram Metaich is derdejaarsstudent accountancy aan Hogeschool Utrecht.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.