Opinie

Assurance = Yin & Yang = Advisory

Als NBA Young Profs discussiëren wij regelmatig over recente gebeurtenissen en immer actuele onderwerpen. Veelal komt het terug op dezelfde onderwerpen: verdienmodel, opzet van accountantsorganisaties en spanningsveld tussen controleopdracht en fee.

Ook wij als Young Profs vervallen hierbij makkelijk in de bekende oplossingsrichtingen. 

Nu vallen mij in de privésfeer met regelmaat meewarige blikken ten deel als ik mijn gedachten over bepaalde onderwerpen de vrije loop laat. Maar zo ook recentelijk bij een discussie binnen het NBA Young Profs-bestuur over bovengenoemde onderwerpen. 

Zelf werk ik niet in de openbare praktijk, munitie dus voor diegenen die niet inhoudelijk willen discussiëren. Maar misschien is mijn andere invalshoek juist wel een zegen, aangezien ik niet doordrenkt ben van commerciële prikkels, nadenken over targets mij vreemd is en de wijze waarop advisory en audit afdelingen met elkaar samenwerken mij onbekend is. 

Mijn oplossing? Daar komt ie: Assurance = Yin & Yang = Advisory 

De basisgedachte is: maak advisory & assurance van elkaar afhankelijk in plaats van ze verder van elkaar te scheiden. 

Accountants hebben continu te maken met de druk op controlebudgetten. Met als gevolg het gevaar van low balling en/of een verminderende controlekwaliteit. Oplossingen worden gezocht in strenger toezicht of - nog rigoureuzer - het in overheidsdienst nemen van alle controlerend accountants. 

Maar kunnen accountants niet zelf maatregelen nemen, zonder dit direct af te wentelen op de cliënt of het personeel? Ik denk dat dit mogelijk is. En wel door te eisen dat een accountantsorganisatie tegenover iedere uit te voeren wettelijke controleopdracht minimaal een X bedrag aan adviesomzet moet stellen. 

Uit deze adviesomzet - behaald bij andere dan controlecliënten - moet een buffer van minimaal een bedrag Y per opdracht worden opgebouwd, aangehouden voor auditdoeleinden. Deze buffer stelt de accountant in staat om naast zijn audit fee zijn controlebudget daar waar nodig aan te vullen. Met als doel net wat extra body te geven aan de deugdelijke grondslag voor de controleverklaring. 

Om organisaties zover te krijgen dat zij zowel advisory als wettelijke controleopdrachten uitvoeren, moet  verplicht worden gesteld dat om bepaalde adviesdiensten uit te mogen voeren (due diligence, tax assurance, transfer pricing enzovoort) minimaal x-aantal wettelijke controleopdrachten moeten worden uitgevoerd. Dit creëert een situatie waarin adviesopdrachten en wettelijke controleopdrachten complementair zijn. 

Het besturen van zo'n organisatie wordt dan ook meer één geheel, in plaats van twee gescheiden, aan elkaar verwante business units onder één vlag. Immers, om grote controleopdrachten binnen te halen moet je adviestak een gedegen naam hebben, en andersom. 

Ik zie voor mij dat velen van u hoofdschuddend achter de tablet, laptop of workstation deze column lezen. Maar ik wil u uitnodigen om eens te reageren, waarbij u buiten de gevestigde kaders treedt en de hierboven beschreven eerste gedachte tracht te verbeteren, aan te vullen of realistischer te maken. 

In mijn perceptie blijft de accountant ook in de toekomst relevant vanuit zijn wettelijke taak. Maar of het huidige onderliggende organisatiemodel toekomstbestendig is, vraag ik mij ten zeerste af.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Bas Herrijgers is bestuurslid van de NBA Young Profs en werkzaam bij de Belastingdienst.

1 reactie

Arjan Brouwer

Beste Bas, Ik heb je stuk niet hoofdschuddend gelezen. Integendeel. Je komt met een interessante invalshoek. Kern van je betoog, zoals ik het lees, is dat het belangrijk is dat de adviestak van een kantoor bijdraagt aan de kwaliteit van de uitgevoerde controles. Dat ben ik volledig met je eens. En andersom is natuurlijk ook het geval. Het verenigen van verschillende expertises binnen één kantoor werkt op langere termijn alleen als die verschillende expertises elkaar aanvullen en versterken. Is dat het geval als je naar kantoren kijkt waar accountants, belastingadviseurs en andere adviseurs verenigd zijn? Ik ben ervan overtuigd dat dat het geval is. Als ik kijk naar de jaarrekeningcontrole van complexe internationale ondernemingen dan zou ik echt niet weten hoe ik een goede controle zou kunnen doen zonder het in huis hebben van specialisten op gebieden als bijvoorbeeld IT, belastingen, pensioenen en waarderingen. Maar ook experts op het gebied van strategie en sectorspecialisten die in de planningsfase input kunnen geven om de strategie en bijbehorende risico's van een onderneming te doorgronden. En al die experts doen een groot deel van hun expertise op binnen hun adviesfunctie bij niet-controlecliënten. Ik moet er niet aan denken dat ik voor al die zaken als accountant allerlei externe onderaannemers moet inschakelen die niet binnen het kwaliteitssysteem van mijn eigen kantoor opereren. Andersom geldt dit ook. Complexe problemen van ondernemingen kunnen niet worden opgelost met een antwoord vanuit één expertisegebied alleen. Belastingadvies zonder ook te begrijpen wat de consequenties voor de jaarrekening zijn (denk maar aan een complex onderwerp als latente belastingen) of waarderingsadvies bij een overname zonder de complexe IFRS regels hieromtrent goed te doorgronden is het leveren van een half antwoord met alle risico's van dien voor de geadviseerde onderneming. Een volledige oplossing vereist expertises die elkaar aanvullen en versterken. Natuurlijk moeten er wel voldoende waarborgen worden ingebouwd om ervoor te zorgen dat de verschillende takken elkaar op de juiste manier versterken. Een belangrijk aspect zijn onafhankelijkheidswaarborgen. Op dat vlak zijn de afgelopen jaren belangrijke nieuwe regels ingevoerd. Maar ook waarborgen die ervoor zorgen dat de focus binnen het kantoor ligt op het leveren van kwaliteit en dat het kantoor een krachtige controlepraktijk heeft die goed wordt ondersteund vanuit de andere disciplines. De leiding van het kantoor heeft de verantwoordelijkheid om dat te waarborgen en je mag verwachten dat ook de AFM hier aandacht aan besteed bij haar toezicht. Zie in dat kader ook de opinie van Michael de Ridder in het FD van vorige week en elders op deze site. Voor expliciete financiële subsidiëring tussen de disciplines zie ik zelf minder noodzaak. Volgens mij is dat ook niet nodig. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de resultaten over de afgelopen jaren van het kantoor waaraan ik verbonden ben, PwC, dan zie je dat de assurance tak prima zelfstandig in staat is om kwalitatief goede controles te doen en tevens een goed resultaat te behalen zonder dat daarvoor de resultaten vanuit andere disciplines noodzakelijk zijn. Ik zie Yin & Yang dus meer in termen van het over en weer bijdragen aan de kwaliteit van de dienstverlening en het elkaar op die manier verder helpen naar een hoger niveau.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.