Kill the company
Er zitten twee mannen aan de bar, zegt de een tegen de ander: "Elk bedrijf gaat failliet binnen 24 maanden." Zegt de ander: "En? Wat is de grap?" Zegt de eerste: "Het is geen grap, het is echt waar. Tenzij het bedrijf nu in actie komt."
Toen een kennis mij het bovenstaande vertelde moest ik even slikken. Bij nader inzien gaf ik hem groot gelijk, in deze tijd waar verandering de enige constante is. Wat gisteren goed genoeg was, is morgen onvoldoende. Dat geldt ook voor ons beroep. Een accountant in de samenstellings- en aangiftepraktijk ervaart dat digitalisering de toegevoegde waarde van zijn dienstverlening in rap tempo doet eroderen. Een controlerend accountant die in het kader van de oob-kantoorrotatie niet kan aantonen dat hij begrijpt hoe snel de wereld van zijn klant verandert en wat dat voor zijn controle betekent, is kansloos. Maar het betreft ook de interne- of overheidsaccountant die niet inspeelt op de veranderende bedrijfsprocessen, of een accountant in business die een veranderende moraliteit onvoldoende invult.
In het boek Kill the company daagt Lisa Bodell de lezer uit om in actie te komen. Een prachtig boek voor wie van een beetje provoceren houdt. Grootste dilemma: de onderneming is de vijand van zichzelf. Te vaak denken we in processen en muilkorven we onszelf weg van creatieve oplossingen. Opwekkende oplossing: proactief je eigen zwakheden en problemen aanvallen. Want als jij het niet doet, dan doet iemand anders dat wel.
Terug naar ons vak. Hoe reëel is het dat dienstverlening in het mkb net zo goed door niet-accountants kan worden uitgevoerd? Hoe reëel is het dat je fiscale advies op internet opzoekt? Hoe reëel is het dat IT-bedrijven big data assurance kunnen geven? Hoe reëel is het dat Google een accountantskantoor opkoopt?
Er is veel werk aan de winkel, maar laten we vooral ook even terugkijken, want doen alsof er helemaal niets is gebeurd, doet onszelf te kort. Er is de laatste jaren al veel gebeurd in ons beroep. Waar accountants nog zes jaar geleden het verwijt kregen dat zij hun kennis over systeemfouten (zoals in de bancaire sector) niet deelden, hebben we sinds enkele jaren een productie van publieke management letters en hebben accountants recent weer hun maatschappelijke verantwoordelijkheid gepakt door aan de bel te trekken over de financieringsproblematiek in de gezondheidszorg en de invoering van de wet Normering Topinkomens. En wordt actief bijgedragen aan de rol van de accountant in een digitale omgeving van SBR. En last but not least: de eerste controleverklaringen-nieuwe-stijl met key audit mattershebben in Nederland het licht gezien. Dat wil overigens niet zeggen dat we er al zijn, er is namelijk nog veel te doen aan PKI, ethiek en andere thema's.
Mooie tijden voor ons beroep , althans als je van verandering houdt en het principe van kill the company wilt toepassen. Of zoals die kennis mij bij het afscheid zei: "Het gaat er niet om dat het tapijt onder je voeten wordt weggehaald, maar dat je weet wanneer, want dan kun je je voeten optillen."
Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het maartnummer van Accountant.