Het verschil tussen accountants en fietsenmakers
Accountants zijn geen fietsenmakers. Daar zijn we het snel over eens. Maar waarom zijn fietsenmakers dan wel betere accountants, als het gaat om nuttige voorlichting en informatie?
Gerard Veerling
Neem de fiscale fietskostenregeling. Als werkgever wil ik dit jaar nog gebruikmaken van de fietskostenregeling oude stijl. Dus ik tik op Google 'fietsplan 2014' en nog wat variaties daarop met het woord 'werkgever' erbij.
Naast de site van de Belastingdienst zelf word ik beloond met een rijkdom aan hits met zeer veel nuttige informatie, tips, rekenvoorbeelden, de wijzigingen in 2015, boekhoudkundige regels, etc.
Pas na een halfuurtje lezen viel het mij plotseling op: alle sites - maar dan ook allemaal - waren van fietsenmakers. Niet één site - maar dan ook echt geen enkele - was van een accountant. Daar heb ik dus een punt voor mijn bewering in de eerste alinea.
Als ondernemer (in mijn vak als webmarketeer) werk ik regelmatig voor opdrachtgevers in de financiële dienstverlening. Ook voor de accountancy. Altijd stel ik dan de vraag: ‘Waarin wilt u zich als accountant onderscheiden van uw concurrenten?'. En bijna altijd krijg ik het antwoord terug: ‘Door onze adviezen en het begeleiden van de ondernemer met onze fiscale en financiële kennis.'.
Het leveren van jaarrekeningen is commercieel steeds minder interessant, de business moet komen uit het leveren van kennis en consultancy. Tja, dat klinkt mooi en veelbelovend, maar hoe werkt dat dan in de praktijk?
Ik geloof best dat als ik bij mijn accountant aanklop voor een gerichte vraag, hij daar een goed antwoord op heeft. Maar als ik een nieuwe accountant zoek? Hoe kom ik als klant nou te weten wat de ene accountant onderscheidt van de ander?
Een rondje websites leert dat de meeste accountantskantoren zichzelf globaal op dezelfde manier aanprijzen. Betrouwbaar, deskundig, betrokken en persoonlijk advies. Dat geldt voor zowel de grote als de kleine kantoren.
Het is als toekomstige klant zeer lastig om een gefundeerde keuze te maken. Een accountantskantoor zit boordevol kennis, maar aan de buitenkant kun je dat niet zien. Accountants hebben meestal ook geen sales- en marketingmensen in dienst.
Vandaar dat de accountant het moet hebben van aanbevelingen in zijn netwerk. En dan van netwerk naar het internet. Ook daar lopen mensen rond met gerichte vragen. Op dat moment kun je als accountant scoren in je rol als adviseur. Door prominent met antwoorden en oplossingen in de Google-zoekresultaten te staan. Je moet zichtbaar aanwezig zijn op het moment dat de urgentie van de klant hoog is en hij op zoek is naar oplossingen.
Vooruit, nog een keertje proberen dan. Zoek in Google op 'bijtelling'. De eerste prijs wordt gewonnen door Kieskamp Accountants met nummer 80 in de zoekresultaten. De nummers 1 tot en met 79 waren lease- en autobedrijven. Kijk dat bedoel ik nou.
Gerard Veerling is webmarketeer en eigenaar van Business Media in Ede.