Ambacht tegen de juiste prijs
Als bestuurslid van de VAS en nu als NBA Young Prof heb ik regelmatig discussies gevoerd of ons beroep wetenschappelijk is. Ik vind het goed dat we wetenschappelijke diepgang in de opleiding hebben, maar primair is het een beroepsopleiding. Een ambacht.
De maatschappij verwacht dat je de controle goed uitvoert. No-nonsense. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de bakker om de hoek. Je gaat naar de bakker omdat je weet dat hij de ambacht beoefent en de kwaliteit 'gewoon' goed is. Als een bakker zijn deeg niet lang genoeg laat gisten krijg je geen lekker brood. Als je weet dat hij er voldoende tijd voor neemt, zodat je elke ochtend weer een heerlijk broodje kunt nuttigen, heb je daar als consument best een hoger bedrag voor over.
Waarom kan een bakker om de hoek wel zijn broodje verkopen tegen het juiste bedrag en wij als accountant onze dienstverlening niet altijd? Want dat laatste blijkt het geval.
Het gevolg: een 'brood' dat niet smaakt doordat er onvoldoende tijd wordt besteed om het 'te laten gisten'. Ook verkopen we ons 'brood' tegen een supermarktprijs. Vervolgens komen we in een neerwaartse spiraal waarbij er onvoldoende wordt geïnvesteerd in de juiste ingrediënten, waardoor kwaliteit en prijs negatief worden beïnvloed.
Investeren kan de bakker juist wel doen, onder meer in zijn knechten in de bakkerij. De bakkersknecht leert het ambacht van het broodbakken van de bakker zelf. De leermeester - besteedt voldoende tijd aan de 'leerling' omdat hij weet dat die op een dag geen knecht meer is maar het ambacht zelf zal uitoefenen. Daarom besteedt de bakker bijna net zoveel tijd aan het bakken zelf als aan de bakkersknecht. Zodat hij zeker weet dat het brood dag in dag uit lekker blijft smaken. Misschien is de bakkersknecht later wel een potentiële koper van de bakkerij.
De bakkersknecht heeft de passie om elke ochtend om half vier op te staan zodat hij om half vijf in de bakkerij aanwezig is om voor de klanten weer heerlijke verse broden te gaan maken. Hij vindt het ook niet erg om zo vroeg op te staan, want hij weet dat hij daardoor al vroeg in de middag naar huis kan en nog kan genieten van wat vrije tijd. Daarnaast investeert de bakker in zijn opleiding, wat hij erg waardeert.
Op een dag komt er concurrentie bij. Een tweede bakkerij is vlakbij geopend en de prijzen van het brood zijn daar iets lager. Toch besluit de bakker niets te veranderen aan de prijzen of aan de ingrediënten. Hij blijft erbij dat zijn broden op deze manier gemaakt moeten worden. En het loont. Want als snel merken de klanten dat het brood bij de bakker toch echt beter smaakt dan bij de concurrerende bakker. En dat de prijs van het brood iets hoger ligt, dat begrijpen ze.
Laten we daarom investeren in het ambacht van ons accountantsberoep. Niet geleid door wat de directie van een onderneming voor ons 'brood' wenst te betalen, maar door het niveau dat gebruikers daarvan van ons mogen verwachten. De juiste prijs voor onze dienstverlening komt dan vanzelf.
Tom Ooms, voorzitter NBA Young Profs