Napoleon of toch maar Churchill?
Het accountantsberoep wil een nieuwe start maken. De werkgroep Toekomst accountantsberoep heeft zijn hervormingsvoorstellen gepresenteerd, KPMG deed dat al eerder en wellicht hebben andere kantoren op het moment dat u dit leest ook al hervormingsmaatregelen aangekondigd.
Allerlei zaken die tot voor zeer kort op hoge toon werden ontkend, worden nu toegegeven en maatregelen moeten de zaak nu weer in betere banen leiden.
'KPMG wil weer de norm worden in de sector', stelde bestuursvoorzitter Jan Hommen bij de hervormingsplannen. Dat geldt zonder twijfel ook voor de andere kantoren. De hele sector wil weer 'de norm' worden.
Lange tijd dacht diezelfde sector dat alle kritiek op het functioneren van het beroep kon worden gepareerd met communicatie. De verkeerde ‘perceptie' moest worden bijgesteld door dingen uit te leggen. Inmiddels wordt toegegeven dat het om meer ging dan alleen perceptie. Gelukkig.
Dat wil niet zeggen dat communicatie niet langer nodig is. Marketeers en beroepscommunicatoren lopen zich zonder twijfel alweer warm om het 'weer aanzien krijgen' nader vorm te geven. Het is spannend welke toon ze zullen aanslaan. De afgelopen jaren was dat een uiterst ronkende toon. De slogans van de grote accountantskantoren wekten de indruk dat hun professionals desgewenst over het water komen aanlopen om de stand van de aardas te wijzigen, de wereldgeschiedenis een positieve draai te geven of de mensheid in het algemeen van de ondergang te redden. Kreten als 'Building a better working world', 'Cutting through complexity', 'An instinct for growth' en 'Excellence in everything we do' getuigen immers nauwelijks van enige relativering of bescheidenheid.
Het aantrekken van zo'n overdreven grote broek is niet voorbehouden aan accountantskantoren. Onlangs stuitte ik op de website van het advocatenkantoor Spigt Litigators. Ook daar heeft - of beter: had - men geen last van valse bescheidenheid. De homepage vertoonde uitspraken van prominente wereldburgers als Muhammed Ali ('If you even dream of beating me, you'd better wake up and apologize'), Winston Churchill ('If you are going through hell, keep going'), Rudy Giuliani ('Hope is not a strategy') en - waarom ook niet - een plotsklaps Engelssprekende Napoleon Bonaparte ('Never interrupt your enemy when he is making a mistake').
Het moet gezegd, zulke ronkende en indrukwekkende medestanders ben ik in de accountancy nog niet tegenkomen. Maar dat kan ook best puur toeval zijn. Het moet eveneens gezegd dat Spigt Litigators - 'Cherish your bad habits, they may turn out to be lucrative pastimes (though you may not live to enjoy it)' - ondanks die leuzen ten onder is gegaan (of dankzij?). De website toont nu de nuchtere mededeling 'Spigt Litigators houdt op te bestaan'.
Naamgever Leo Spigt klinkt overigens strijdbaar als het gaat over zijn toekomst. "Ik ga nu samen met een aantal partners aan mijn tiende kantoor beginnen. Ik vind het vak nog veel te leuk." Kijk, that's the spirit. Ook voor accountants.
Maar misschien is een nuchtere opstelling, zonder tenenkrommende bellenblazerij en met beide voeten op de vloer, bij dat alles - als we toch bezig zijn met hervormen - toch het beste.
Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het oktobernummer van Accountant.