APK-toets in de praktijkopleiding
Het afgelopen jaar was een druk maar ook succesvol jaar voor de NBA Young Profs. Persoonlijk mag ik het voorzittersstokje van de NBA Young Profs overnemen van Joko, die ik via deze weg nogmaals bedank voor het afgelopen jaar.
In 2013 heb ik gemerkt dat er steeds meer naar de Young Profs wordt gekeken. De mening van de beginnend beroepsbeoefenaars doet er toe en dat hebben we op basis van diverse debatten, reacties en opinies soms ook afgedwongen. Het is aan mij en mijn medebestuurdersom het ingeslagen pad verder te bewandelen in 2014. Dat mag u ook van ons verwachten. Spreek ons aan, luister, maar betrek ons ook vooral.
2014 gaat een mooi jaar worden. Ik durf de voorspelling aan dat er eindelijk een definitief besluit gaat komen over de theoretische opleiding tot accountant. Er komt één titel met verschillende specialisatiemogelijkheden. Maar om wettelijke controles te mogen uitvoeren moet minimaal ook een masteropleiding worden voltooid.
Na al de verschillende commissies en debatten van de afgelopen jaren zou het mij verbazen als mijn voorspelling niet uit zal komen. Uiteraard zal er een overgangsregeling zijn voor de huidige AA's en RA's die ons nog jaren gaat achtervolgen. Maar dat moeten we maar even accepteren zoals het is.
Een heel ander verhaal is de praktijkopleiding. Wat mij betreft echt een doorn in het oog. Terwijl de praktijkopleiding misschien nog wel belangrijker is dan de theorie. Het gaat over dilemma's en het koppelen van de theorie met de praktijkvoorbeelden. Voor mij is hier één element het sleutelwoord, namelijk: integratie.
Die noodzakelijke integratie tussen praktijk en theorie is er nu veel te weinig. Dit kan ook niet, door de huidige starre methode van essays, verslagen en een eindscriptie. Eerder heb ik al eens gepleit voor een periodieke algemene 'APK'-kennistoets in plaats van essays.
Het idee achter deze toets is dat ervaren accountants met accountants in opleiding praten over actuele thema's in het beroep. Die gesprekken moeten gaan over recente dilemma's waar de accountant in opleiding mee te maken heeft gehad, en overige thema's die op dat moment relevant zijn. Aspecten van externe verslaggeving, financial auditing en bestuurlijke informatieverzorging komen allemaal aan bod.
Daarnaast is er ook nog in tien procent van de gevallen een extra 'controleur' van de CEA aanwezig die het slagen van het semester beoordeelt van de accountant in opleiding. Ja inderdaad, de CEA. Laten we de verantwoordelijkheid van de praktijkopleiding ook maar direct neerleggen bij de CEA, anders bereiken we nooit integratie.
Het tweede punt van integratie betreft de inhoud van de praktijkstage. Waarom laat je iemand jaarrekeningcontrole-uren maken terwijl hij of zij deze ervaring in de verdere carrière nooit zal gebruiken? Er is niet één soort accountant meer. De huidige accountant is divers en de gecontroleerde organisatie maakt bewuster zijn keuzes.
Over het thema praktijkopleiding gaan we verder praten op het opleidingsdebat van de NBA Young Profs op 22 januari 2014. Genoeg te bespreken, lijkt mij.
Tom Ooms
voorzitter NBA Young Profs
Gerelateerd
Gebruik het DNA van een certificeringsbevoegde accountant als basis voor het beroepsprofiel
In het mkb moeten we de toegevoegde waarde van de accountant voor het maatschappelijk verkeer behouden. Iedere accountant moet na afronding van de opleiding een...
Team beroepsprofiel start gesprekken met stakeholders
Het kernteam van de NBA dat een nieuw beroepsprofiel zal opstellen, heeft uitnodigingen aan de beroepsgroep en stakeholders gestuurd. Betrokkenen kunnen hun wensen...
Wetenschappelijk onderzoek moet natuurlijk centraal staan in de universitaire accountantsopleiding
De accountants van de toekomst moeten niet alleen uitvoerders zijn, maar ook innovatieve denkers en leiders op hun vakgebied. Daarom moet wetenschappelijk onderzoek...
'Als je een beter mens wordt, word je vanzelf een betere professional'
In samenwerking met de VU bouwden enkele jonge accountants een opleiding die ze zelf graag zouden volgen. Dit voorjaar leverde de nest accountants academie een tweede...
Je kunt niet tegen je zin in slim zijn
Werken aan de verbetering van de opleiding is prima, maar we moeten ook het echte probleem onder ogen zien. Hoe motiveer je mensen om te studeren en als accountant...