Maak PE permanent houdbaar
Ik lees gelukkig diverse positieve berichten over permanente educatie (PE). Allereerst trof mij de positieve reactie van een aantal prominente accountants in business die deze verplichting als volkomen normaal beschouwen om bij te blijven.
Daarnaast werd ik positief verrast door de aankondiging van de NBA dat er weer verplichte onderwerpen zouden gaan gelden voor 2014, onder meer inzake communicatie waar ik al eerder over schreef.
Reden voor deze opiniebijdrage is dat ik net de twee dagen durende Summerschool van PwC achter de rug heb en daar weer eens de waarde van PE mocht ervaren. Een Summerschool waar je overigens niet wordt toegelaten als je de zogenaamde pre learnings niet hebt gedaan en hebt afgesloten met een voldoende voor de toetsen.
En die zijn soms best moeilijk. Onderdelen betreffen niet alleen vaktechniek (GAAP en GAAS) maar ook bijvoorbeeld lessons learned uit reviews, veel gestelde vragen aan ons national office, professioneel-kritische instelling (PKI), effectief teamwork, evenals diverse gedragsaspecten om de kwaliteit van samenwerking en coaching te verbeteren.
Gedurende de diverse onderdelen ben je niet alleen (passief) aanwezig maar moet je, ook door diverse testen, kennisspellen, quizzen en discussies, actief meedoen. Dat is voor een grote organisatie zoals PwC relatief eenvoudig te regelen, hoewel ik daarmee de organisatoren en de docenten natuurlijk tekort doe.
Maar ondanks dit enigszins late positieve bericht zou de NBA mijns inziens veel meer op dit vlak kunnen en moeten doen. De vrijblijvendheid van de PE was één van de belangrijke redenen om in het Plan van Aanpak van november 2010 als acties op te nemen dat we toe moeten naar een "beroepsbreed programma, met name gericht op de professionele scepsis, inclusief verplichte permanente educatie" en "minder vrijblijvendheid in de permanente educatie, bijvoorbeeld het invoeren van toetsingen op het gebeid van beroepsvoorschriften".
De voor 2014 verplichte cursussen 'Zeg wat je ziet' en 'Ken de COS' voldoen daaraan. Maar het Plan van Aanpak is inmiddels bijna drie jaar oud en anders dan de verplichte PKI-cursus is de NBA op dit vlak nog niet heel actief geweest.
Dus heb ik enige suggesties aan de NBA om PE tot een hoger niveau te brengen en daarmee bij te dragen aan de bevordering van de kwaliteit van de beroepsuitoefening:
- Zorg voor een jaarlijks verplicht curriculum voor een deel van de PE-verplichting zodat zaken als PKI, controlekennis en gedragsaspecten zoals communicatie etc. up to date worden en blijven;
- Maak verplichte toetsen onderdeel van dit curriculum, waarbij de PE-punten pas worden toegekend als de toets met een voldoende is afgesloten;
- Maak vier webcasts per jaar waarin belangrijke nieuwe ontwikkelingen kort worden besproken en stel die middels e-mail beschikbaar aan de leden;
- Lanceer regelmatig e-learnings van maximaal een uur inzake bovengenoemde hot topics voor hen die dieper willen ingaan op het onderwerp;
- Differentieer dit alles naar de diverse ledengroepen en gebruik internet actief om de leden te bereiken;
- Maak gebruik van binnen de NBA aanwezige kennis, bijvoorbeeld door het inschakelen van het Adviescollege Beroepsreglementering.
Volgens mij kan de NBA meer inspelen op moderne leermethoden en kan PE dus effectiever worden ingezet. Ik besef dat dit soort PE uiteraard kosten met zich meebrengt en dat de NBA terughoudend is om de leden op kosten te jagen maar volgens mij is het 'burning platform' groot genoeg om de bevordering van de kwaliteit van de beroepsuitoefening te laten prevaleren.
Gerelateerd
PE-evaluatie: 'Alles staat ter discussie'
De overgang naar het nieuwe PE-systeem zorgt voor verdeeldheid in de beroepsgroep, zo blijkt uit een evaluatie. Iets minder dan de helft van de accountants is negatief...
Tuchtrechter bestraft 41 accountants in PE-zaken
De Accountantskamer in Zwolle heeft in totaal 41 accountants bestraft voor het niet voldoen aan de verplichting om een PE-portfolio in te dienen. Zestien hiervan...
PE, wat doen we ermee? (2)
John Weerdenburg ging eerder in op het nieuwe systeem van permanente educatie voor accountants. Hij is ook niet gerust op de controle ervan.
Accountants vullen hun PE-portfolio netjes in
Hoewel het invullen van het permanente educatie-portfolio en het formuleren van doelen, leeractiviteiten en reflecties soms als lastig wordt ervaren, werkt het afgeven...
PE, wat doen we ermee?
John Weerdenburg is benieuwd naar de evaluatie van de huidige PE-regeling voor accountants en de praktische gevolgen daarvan.