Kwaliteit en onafhankelijkheid
Het accountantsberoep heeft in de zomermaanden niet te klagen over aandacht, integendeel. Tuchtzaken, schikkingen, rapportages van de toezichthouder, het gaat maar door.
De AFM oordeelt begin juli 2013 keihard over de kwaliteit van accountantscontroles en stelt dat sommige kantoren hun vergunning beter kunnen teruggeven. Dat is niet leuk, maar kritisch kijken naar je eigen positie is altijd van belang. Al eerder hebben we als NBA een visiedocument 'MKB-accountant 2020' gepresenteerd, waarin we alle collega's in de mkb-praktijk oproepen tijdig na te denken over de koers van hun kantoor in de komende jaren. Stilzitten is geen optie, dat is zeker.
De NBA deelt de zorg van de AFM over onvoldoende kwaliteit. Daarom zijn we dit voorjaar al gestart met een stevig programma voor kwaliteitsverbetering: 'Het moet beter'. Onderdeel hiervan is dat kantoren elkaar helpen bij hun kwaliteitsbeheersing. Sinds juni 2013 is een aantal kantoren (concurrenten dus!) onder leiding van de NBA daarover in gesprek met elkaar, met als doel hieruit verbeterpunten voor het hele beroep te destilleren. Dat is goed om te zien. Samen staan we voor een kwalitatief hoogstaand beroep en iedere kras op de reputatie raakt ons allemaal.
Iets anders, maar niet minder relevant: het beroep stond ook vol in de schijnwerpers bij de presentatie van de nieuwe concept-Verordening inzake Onafhankelijkheid. Alle kranten schreven over een naderend verbod op sponsoring en het moeten afslaan van etentjes in knappe restaurants. Dat is vooral een kwestie van goed lezen, want ook in de toekomst blijft dat een kwestie van persoonlijke beoordeling door de accountant.
Voor de mkb-controlepraktijk hebben de onafhankelijkheidsregels eveneens gevolgen. Accountants moeten kritisch kijken naar het aanbieden van adviesdiensten als ze tevens de controle doen. Dat is niet niks, maar het blijven principes, die voor alles dwingen tot zorgvuldig nadenken. Ben ik nog echt objectief en onafhankelijk, ook na zeven jaren intensieve samenwerking met een cliënt? Durf ik op mijn strepen te staan en te zeggen 'tot hier en niet verder'? Dat moet iedere accountant zich telkens weer afvragen. We worden immers ingeschakeld vanuit onze deskundigheid en onafhankelijke, kritische blik. Terecht dat collega Huub Wieleman in FD stelde 'Onafhankelijk is onafhankelijk, en dat is niet anders voor kleinere ondernemingen'. Onderaan de streep verwacht ook de mkb-ondernemer van ons een kritisch oordeel. Als controleur en als adviseur.
Wie meent dat de nieuwe regels anders en beter moeten, heeft nog tijd voor het indienen van commentaar tot 2 september 2013. Laten we er na de vakantie samen een mooi en kwalitatief hoogstaand werkseizoen van maken.
Gerelateerd
ICAEW: dertig procent Britse audits is nog onder de maat
Volgens de Britse beroepsorganisatie van accountants ICAEW is ruim zeventig procent van de getoetste audits goed of acceptabel. Bijna dertig procent voldoet nog...
Brits PwC wil medewerkers vaker op kantoor zien
De Britse PwC-organisatie heeft via een memo de 26.000 werknemers gemeld dat de organisatie een strenger hybride beleid gaat voeren als het gaat om kantoorbezoek....
Grote kantoren in VS krijgen toch extern toezicht
De grootste Amerikaanse accountantskantoren moeten onafhankelijke buitenstaanders aanstellen om toezicht te houden op de kwaliteit van de audit. Dat is het gevolg...
Personeelstekort leidt bij vier op de tien accountantskantoren tot lagere kwaliteit
Bijna zestig procent van de Nederlandse mkb-accountantskantoren heeft momenteel een tekort aan personeel, blijkt uit onderzoek van Exact. Dat zorgt niet alleen voor...
Pheijffer: offshore werk van accountantskantoren is 'listig spinnenweb'
Offshoring van accountantsdiensten levert misschien wel verlichting van werkdruk in de sector op, maar leidt niet per definitie tot kwaliteitsverbetering. Juridisch...