Opinie

Met de klant om tafel over SEPA!

De definitieve invoering van SEPA, de Single Euro Payments Area, komt snel dichterbij. Nog ongeveer 300 dagen zal het Nederlandse betalingsverkeer zoals we dat nu kennen blijven bestaan. Voor de accountant liggen hier een verantwoordelijkheid én kansen.

Gaston Aussems

Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat veel bedrijven in met name het mkb-segment zich wel bewust zijn van SEPA, maar nog onvoldoende in actie zijn gekomen om tijdig de noodzakelijke wijzigingen door te voeren.

De accountant heeft vanuit zijn zorgplicht de verantwoordelijkheid om zijn klant voldoende bewust te maken van de risico's van verder uitstel. Tegelijkertijd biedt SEPA biedt ook duidelijke kansen om de adviesrelatie verder te verstevigen.

De voorbereiding op SEPA start in de eigen praktijk van de accountant. Door de eigen systemen en administratie op orde te brengen kan belangrijke praktische ervaring worden opgedaan.

Bedrijven die reeds klaar zijn voor SEPA hebben gemerkt dat gedetailleerde kennis van betaalproducten noodzakelijk is om de volledige impact van SEPA te kunnen inschatten. Accountants kunnen de in hun eigen praktijk opgedane kennis rendabel inzetten om als adviseur hun klanten sneller het pad naar SEPA compliancy te laten bewandelen.

SEPA is in zijn meest basale vorm een continuïteitsvraagstuk. Bestaande betaalproducten en -standaarden worden vervangen door Europese varianten. Een klant die niet tijdig overschakelt kan vanaf 1 februari 2014 niet meer deelnemen aan het betalingsverkeer. De noodzakelijke last minute reparaties zullen dan de dagelijkse bedrijfsvoering verstoren en mogelijk extra kosten met zich meebrengen.

Maar zover hoeft het niet te komen. Accountants zouden daarom hun klanten moeten informeren over de snelle komst van SEPA, door bijvoorbeeld nieuwsbrieven en persoonlijke klantgesprekken.

Accountants moeten SEPA daarnaast vooral zien als een kans. Afhankelijk van het individuele bedrijf heeft SEPA een zeer brede impact op onder andere financiële processen, liquiditeitspositie, bankkosten, risicomanagement en klantcommunicatie. De accountant kent de klant, diens business en processen als geen ander, en kan hem vanuit de bestaande relatie helpen efficiënt en effectief te migreren.

Maar daarnaast kan de accountant een bijdrage leveren in het realiseren van voordelen van SEPA voor de klant. Door het aantal bankrekeningen en bankrelaties terug te brengen, over te schakelen op andere, efficiëntere (grensoverschrijdende) betaalproducten, de administratie op te schonen en het rationaliseren van de betaal- en incassoprocessen verder te stroomlijnen.

Kent de migratie dan geen risico's voor uw klant? Jawel, enkele voorbeelden daarvan zijn het vervallen van betaalproducten zonder stornorecht, de langere tijdslijnen voor het incasseren van gelden en de additionele consumentenbescherming die een zorgvuldige beoordeling vraagt van de klantcommunicatie.

De accountant kan hierbij op vele terreinen waarde toevoegen. Door voorlichtingssessies te organiseren, impactanalyses uit te voeren bij klanten, te adviseren over het gebruik van betaalproducten om de liquiditeitspositie te optimaliseren en kosten en risico's te minimaliseren, of de administratieve organisatie en processen opnieuw te beschrijven.

Tijdens de diverse presentaties die het SEPA-programmabureau van DNB mocht geven bij verschillende NBA regioafdelingen, bleek dat maar weinig aanwezigen zelf al klaar waren voor SEPA en dat slechts een minimaal aantal accountants SEPA actief op de agenda van hun klanten had geplaatst.

"Bij de loodgieter thuis lekt de kraan", luidt een veelgehoord gezegde. Bewijs het ongelijk en voorkom een overstroming bij uw klanten!

Gaston Aussems is lid van het programmabureau SEPA van De Nederlandsche Bank en richt zich daarbinnen specifiek op de procesmatige en ICT-aspecten van de SEPA-migratie binnen administratieve organisaties. Hij heeft een achtergrond in de bancaire sector en consultancy op het gebied van betalingsverkeer en cash management.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.