Tijd voor revolutie in de opleiding
De huidige opleidingen tot AA en RA sluiten niet meer aan bij de beroepsuitoefening. Alle studenten worden opgeleid om wettelijke controles te kunnen verrichten, terwijl slechts een klein deel dat gaat doen.
We leiden dus feitelijk één type accountant op, terwijl er juist sprake is van een zeer diverse beroepsuitoefening. Het is dan ook niet vreemd dat het aantal studenten dat kiest voor de accountantsopleiding afneemt.
Tijd dus om de bakens te verzetten. Eén van de zeven bestuursprojecten van de NBA richt zich op het uitwerken van een visie op een marktgericht onderwijsmodel, inclusief een nieuw beroepsprofiel. In november is het zover; dan verschijnt een contourennota voor een nieuw opleidingsmodel, opgesteld door de NBA in samenwerking met de CEA (Commissie Eindtermen Accountantsopleiding). Eerder hebben de commissie Dassen en de NBA-commissie Onderwijs uitstekend voorwerk gedaan. Maar de contourennota gaat verder. Het is tijd om het huidige stramien van de opleiding te verlaten; tijd voor revolutie in plaats van evolutie. Het moet anders en liefst een beetje snel.
Ik mag hier een tipje van de sluier oplichten. Uitgangspunt is een opleiding met twee stromingen; één voor de controlerend accountant, één voor een accountant die niet primair is opgeleid voor de controlerende functie. Een functie onder de voorlopige naam 'bedrijfsvoering en advies', die minder zwaar inzet op controle. Beide stromingen, die bestaan uit een theoretische opleiding en een praktijkstage, kwalificeren voor inschrijving in het register van de NBA. Maar alleen de eerstgenoemde accountant krijgt een licentie voor het mogen verrichten van wettelijke controles, de tweede niet. Beide opleidingen worden aangeboden op zowel academisch als hbo-niveau en leiden op tot accountant. Idee is dat bestaande AA- en RA-titelhouders hun titel behouden en dat afgestudeerden in de nieuwe structuur een nieuwe titel krijgen.
Ook wat de permanente educatie betreft zijn we aan verandering toe. Het moet meer gestructureerd, bijvoorbeeld in de vorm van specialisaties of gerichte leerwegen met als afsluiting een kennistoets, in plaats van plichtmatig punten schrijven.
Een stevige verandering die wat mij betreft niet snel genoeg kan worden gerealiseerd. Kwaliteit moet bij de opleiding altijd voorop staan, maar een veranderende vraag vanuit de markt moet tegelijk alert en passend worden ingevuld. Wordt vervolgd.
Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het oktobernummer van Accountant.
Gerelateerd
Team beroepsprofiel start gesprekken met stakeholders
Het kernteam van de NBA dat een nieuw beroepsprofiel zal opstellen, heeft uitnodigingen aan de beroepsgroep en stakeholders gestuurd. Betrokkenen kunnen hun wensen...
Wetenschappelijk onderzoek moet natuurlijk centraal staan in de universitaire accountantsopleiding
De accountants van de toekomst moeten niet alleen uitvoerders zijn, maar ook innovatieve denkers en leiders op hun vakgebied. Daarom moet wetenschappelijk onderzoek...
'Als je een beter mens wordt, word je vanzelf een betere professional'
In samenwerking met de VU bouwden enkele jonge accountants een opleiding die ze zelf graag zouden volgen. Dit voorjaar leverde de nest accountants academie een tweede...
Je kunt niet tegen je zin in slim zijn
Werken aan de verbetering van de opleiding is prima, maar we moeten ook het echte probleem onder ogen zien. Hoe motiveer je mensen om te studeren en als accountant...
De register auditor in 2040: kernteam beroepsprofiel opgelet
Niels van de Koppel reageert op de aanbevelingen van de Expertgroep Educatie. Bepaal een visie op het accountantsberoep in 2040 en redeneer terug wat voor impact...