Onderscheidend
In het mkb hebben wij in de afgelopen decennia een sterke positie opgebouwd als vertrouwenspersoon en eerste aanspreekpunt van de ondernemer.
We hebben kennis van de markt van de klant. We begeleiden bij financieringsaanvragen en bij het doen van investeringen. We adviseren over kostenbeheersing en de juiste ondernemingsstructuur. En rondom administratie, jaarstukken en belastingaangiften nemen we zorgen uit handen. Als een bedrijfspand op een nacht in lichterlaaie staat, worden wij bij wijze van spreken eerst gebeld en dan pas de brandweer. Dat lijkt een comfortabele positie, zeker in de wetenschap dat het mkb 99 procent van alle ondernemingen in ons land uitmaakt. En toch moeten wij alert blijven op ontwikkelingen bij en rondom de mkb-ondernemer om onze meerwaarde te kunnen blijven bewijzen. Onze rol verschuift snel, door SBR en de digitalisering van processen als geheel. Maar ook andere ontwikkelingen hebben grote invloed op de inhoud van ons werk. In ons recent uitgebrachte consultatiedocument 'MKB-accountant 2020' staan ze beschreven: vergrijzing, globalisering, verduurzaming. Bekende thema's, maar nu gekoppeld aan de directe gevolgen daarvan voor de accountant, plus scenario's om te reageren. Het is een visiestuk dat leden enige houvast moet geven om hun eigen rol te bepalen.
Een consultatiedocument is ook bedoeld om reacties los te maken en een denkproces op gang te brengen. De afgelopen periode mocht ik meerdere keren leiding geven aan debatbijeenkomsten over de ontwikkelingen in en rondom ons beroep. Tijdens deze bijeenkomsten heb ik een aantal keren de volgende vraag gesteld: 'Waarom doen we er toe als accountant, nu en in de toekomst?' Wat ik dan vaak terug kreeg was dat aandacht voor de klant en kennis van zaken doorslaggevend zijn. Als ik dan vervolgens vroeg of je voor die kwaliteiten als accountant ingeschreven moet zijn, viel er een stilte. U bent blijkbaar goed in staat om de meerwaarde van uzelf of het kantoor waarvoor u werkt aan te geven. Maar bent u ook in staat om aan een ondernemer uit te leggen waarom hij een accountant nodig heeft? En zo ja, wat zegt u dan? Het antwoord op deze laatste vraag is van groot belang voor de NBA. Als hierover geen eenduidigheid is, hoe kan de NBA dan de wettelijke taak, het behartigen van de gemeenschappelijk belangen van accountants, uitvoeren?
Ik wil daarom graag de volgende stelling aan u voorleggen: 'het onderscheidend vermogen van de mkb-accountant is de geborgde kwaliteit'. Geborgd, enerzijds door het stevige niveau van onze opleiding en door onze ethische principes uit de VGC. Onze objectiviteit, integriteit, deskundigheid en zorgvuldigheid, geheimhouding en professioneel gedrag worden streng bewaakt door PE-verplichtingen, toetsingen en onafhankelijk tuchtrecht. Dat alles bij elkaar zorgt er voor dat de mkb-accountant het vertrouwen waard is.
Is die geborgde kwaliteit genoeg om onderscheidend te blijven? Of komen we daarmee straks niet meer weg? Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze stelling en op het consultatiedocument.