Opinie

Horizontaal toezicht: marketingtruc?

Sinds 2005 is de fiscus begonnen met horizontaal toezicht (HT). Uitgaande van wederzijds vertrouwen en transparantie sluit de fiscus convenanten af die uiteindelijk moeten leiden tot een versnelde aangifteregeling. Een win-winsituatie. Zou je denken. In de afgelopen decennia is duidelijk geworden, dat de fiscus via haar gebruikelijke controlemethodieken onvoldoende in staat is om alle aangiften op aanvaardbaarheid te toetsen.

Als accountant maakte ik destijds onderdeel uit van een handjevol controlespecialisten die alle ondernemers in de regio Rijnmond dienden te controleren. Dweilen met de kraan open. Als je nu eens de verantwoordelijkheid van een juiste aangifte zou neerleggen bij de ondernemer of diens adviseur? Daarover maak je dan duidelijke afspraken, dit verpak je in een mooi jasje en je laat de adviseur het overheidswerk doen. Voilà, horizontaal toezicht zag het levenslicht. Meer doen met minder. Een ordinaire bezuinigingsmaatregel. Duidelijkheid voor de klant. Maar wie is die klant?

Grote ondernemingen hebben belang bij duidelijkheid omtrent hun ingediende aangiften. Corporate governance waaraan toegevoegd een prachtig nieuw product: het tax control framework. Extra omzet genererende activiteiten voor de grote accountancy- en belastingadviesorganisaties. 

Onder welke paraplu (accountants- of belastingtak) deze omzet dient te vallen? Daarover schijnen nog verhitte discussies te worden gevoerd. Uiteindelijk gaat het schijnbaar niet om het hoger liggende doel - kwaliteit voor de klant en de informatieverschaffing naar de stakeholder - maar wiens omzet het is. Nog steeds niets geleerd. Vertrouwen. Daar gaat het toch om?

Overigens: het meeste werk voor de fiscus en de adviseur zit bij het mkb. In het onlangs uitgebrachte eindrapport van de commissie Stevens ter evaluatie van dit horizontaal toezicht vallen specifiek ten aanzien van dit mkb een aantal zaken op. 

Zo valt te lezen dat het evident is dat de fiscus meer vertrouwen kan hechten aan accountantsorganisaties met een AFM-vergunning dan zonder een vergunning. Waar de commissie deze wijsheid vandaan haalt, ontbreekt. Hebben accountantsorganisaties zonder vergunning geen adequaat stelsel van kwaliteitsborging? Of wil de commissie ons duidelijk maken dat er op HT-gebied geen toekomstig bestaansrecht is voor niet-vergunninghouders. Kwalijk. Een taak voor de NBA. 

Daarnaast wordt geconcludeerd dat financiële dienstverleners in het mkb die wel voor het convenant kiezen méér moeten doen dan in het verleden het geval was. Voor het deel natuurlijk dat de fiscus nu minder hoeft te doen. Ik begin het te begrijpen. Deze kosten worden gewoon verhaald op de mkb-ondernemer. Een ‘prachtig' instrument dus in deze barre tijden. Hoe duw ik HT door de strot van mijn mkb-cliënt? Een nieuwe PE-cursus ontstaat. 

Nee, dat het niet echt leeft binnen het mkb blijkt wel uit de lage toetredingsgraad. De aanbeveling is dan ook dat de fiscus nog beter de voordelen (?) dient te communiceren naar deze doelgroep. Iedereen aan het horizontaal toezicht. Dat levert geld op. Voor de overheid.

Je mag overigens ook gewoon kiezen voor géén HT. Geen extra gedoe en kosten. Gewoon op basis van een pleitbaar standpunt strijden voor de belangen van jouw klant. 

Zolang de fiscus haar eigen management-control framework ten aanzien van HT niet op orde heeft, valt er niets te vrezen. Het handjevol boekenonderzoeken is helaas ook niet serieus te nemen. 

Succes met het horizontaal toezicht.

Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het juli/augustusnummer van Accountant.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marco Moling (1972) is eigenaar van Accountax Accountants & Bedrijfsadviseurs. Hij is daarnaast voorzitter van de Novaa.

Gerelateerd

3 reacties

Toine Goossens

Beste Marco, Met HT is de belastingdienst of beter gezegd het ministerie van Financiën slechts een voorloper van het opnieuw inrichten van toezicht- en handhavingsmethoden. De complexiteit en verscheidenheid van/in de samenleving is dermate toegenomen en zal voorlopig alleen maar blijven toenemen dat de kosten van Verticaal Toezicht net zo sterk moeten toenemen als in de gezondheid gebeurd. Als wij doorgaan met wet- en regelgeving die niet inspeelt op inherente feed back/controle mechanismen van de onder toezicht staande organisaties, komen wij vanzelf in een politiestaat uit. Daarom is het zo belangrijk om een scheiding tussen de bokken en de schapen aan te brengen. De basis daarvan is het vertrouwen dat een organisatie doet wat de samenleving van haar verwacht. Dat betekent dat de samenleving erop moet kunnen vertrouwen dat iedere organisatie een normen- en waardenstelsel invoert en handhaaft, wat meer interne bureaucratie met zich mee zal brengen, maar waardoor de maatschappelijke handhavingskosten beheersbaar blijven. Het alternatief is een totalitaire staat die alles en iedereen volgt. Door de unieke wereldwijde ethische principes zijn accountants de aangewezen beroepsgroep om die ontwikkeling te onderkennen, daar een voorbeeldfunctie in te vervullen en deze naar de samenleving uit te dragen.

Marco Moling

Beste Leen, , Hartstikke bedankt voor jouw opinie. Natuurlijk is er de wettlijke plicht om een juiste (aanvaardbare) aangifte in te dienen. Helemaal mee eens. Daar verandert HT niets aan. Het zou interessant zijn om eens inzichtelijk te maken welke specifieke kosten gemoeid zijn zonder HT en de kosten die dat voor de burger (ondernemer) met zich meebrengt indien HT wordt gekozen. Ik ben met je eens dat sprake is van een keuze. Ook om te kiezen voor geen adviseur. De samenleving heeft recht op een bedrijf dat zijn zaken op orde heeft. Daar kan ik mij in vinden. Misschien zou je zelfs deze doelgroep breder kunnen trekken. Heeft de samenleving niet recht op de gewenste belastingafdracht van eenieder?(grote bedrijven hebben veelal rulings). Daarnaast is het ook interessant om stil te staan wat de effecten zijn van verticaal toezicht (VT). Dat is de laatste jaren een beetje ondergesneeuwd. Krachtige controles door de overheid leiden ook tot de gewenste effecten. Die vinden nu door diverse oorzaken onvoldoende plaats. Niet alles is mi op te lossen met HT. De kern is en blijft vertrouwen. Dat is deels in te kaderen via HT. De kern is en blijft het normbesef/ethisch handelen van de belastingplichtige. Het zou interessant zijn om gedragingen van belastingplichtigen te analyseren in bepaalde situaties. De marketingtruc vanuit de overheid zou wellicht moeten zijn dat de intentie van een juiste aangifte heel veel voordelen biedt. ben benieuwd naar jouw zienswijze!

Leen Paape

Beste Marco, het is toch ook de (dure?) plicht van elke belastingplichtige om een betrouwbare/nauwkeurige belastingaangifte in te dienen? Daarmee is er toch ook niet zoveel mis aan het idee dat die ook opdraait voor de kosten? In het geval de belastingdienst het zou moeten doen draaien wij allen voor die kosten op. En of de belastingplichtige het zelf regelt of met hulp van een adviseur is ook zijn keus. Overigens mag van mij op termijn de vrije keus voor wel of geen HT sneuvelen. Bij bepaalde grenzen (nader te bepalen) is HT verplicht. De samenleving heeft recht op een bedrijf dat zijn zaken op orde heeft. Ik ben ook overtuigd van het idee dat het ook voordelen biedt voor de bedrijven zelf. Natuurlijk moeten we waken voor teveel bureaucratie maar in dit geval ben ik voorstander van Het concept van HT.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.