De accountant 3.0: een waaghals
De accountant 3.0 is een waaghals. Een durfal. Iemand die van de gebaande paden durft af te wijken. Tot die conclusie kwam ik onlangs na het lezen van een reeks aan accountancy gerelateerde artikelen.
Zo bleek uit een interview met Angela Lijmbach en Marleen Bekkers dat bijna alle accountantskantoren kiezen voor de strategie customer intimacy om zich te onderscheiden in de markt. Andere strategieën zijn operational excellence en product leadership.
Concurreren op de prijs wordt door accountants(kantoren) al volop gedaan, en naar ik hoop is het besef wel doorgedrongen dat het uitvoeren van een kwalitatief goede controle zijn prijskaartje heeft en dat onder de prijzen van je concurrent duiken niet zaligmakend is.
Wat de accountancy nodig heeft zijn waaghalzen die kiezen voor product leadership: een accountant die zich onderscheidt door de hoogste kwaliteit van kennis en dienstverlening. Deze accountant hoeft niet te vrezen voor een bezoek van de Autoriteit Financiële Markten, kritische vragen van de raad van commissarissen of het audit committee of de scherpe analyses van Marcel Pheijffer, omdat deze accountant zijn zaken simpelweg op orde heeft. De noodzaak tot instelling van een onafhankelijk openbaar aanklager zal snel verdwijnen.
Ook het aanmoedigen van innovatie en de introductie van nieuwe diensten zijn belangrijke principes van product leadership. De waaghalzen in de accountancy zijn decennia geleden dan natuurlijk ook al begonnen met data-analyse. Gebruik van Account Analyser, zowel om fraudes op te sporen als om te komen tot echte meerwaarde voor de cliënt, is voor deze accountants inmiddels een vanzelfsprekendheid geworden. Door tijdig aan de slag te gaan met auditsoftware, heeft de durfal geen last (meer) van de bekende knelpunten als gebrek aan ICT-kennis, ervaring dan wel specifieke kennis over auditsoftware.
De durfal die zich tevens accountant noemt, gaat tevens echt het gesprek aan met de cliënt, maar vooral ook met het maatschappelijk verkeer.
In navolging van het door Dick van Onzenoort keurig voorbereide voorbeeld van de controleverklaring nieuwe stijl, wordt er door middel van een informatievere controleverklaring echt gecommuniceerd over de gehanteerde materialiteit, controleverschillen, onafhankelijkheid en fraude. Een waaghals durft immers ook transparant verslag te doen van zijn bevindingen aan het brede publiek.
Vooralsnog is dit alles echter toekomstmuziek. De markt verlangt product leadership tegen redelijke, liefst zo laag mogelijke prijzen. De aanwezigheid van voldoende andere controlemogelijkheden waarborgt dat we nog iets langer, zij het wellicht met een iets kleinere boog, om IT-audit heen denken te kunnen lopen.
En als eerste echt transparanter communiceren door middel van een informatieve controleverklaring vinden we nog een beetje eng.
Maar misschien als anderen het voortouw nemen, dat de koudwatervrees wat zal afnemen. Goed voorbeeld doet immers goed volgen, las ik onlangs.
Kortom, de accountant 3.0 is een waaghals, die geen koudwatervrees heeft en bereid is, voor het maatschappelijk belang en het vertrouwen in het beroep, van de gebaande paden af te wijken. Voel jij je aangesproken?