Opinie

Rijnlands versus Angelsaksisch

Sinds de kredietcrisis in 2008 uitbrak is de discussie over accountants niet meer van de agenda af geweest. Centraal staan begrippen als kwaliteit, onafhankelijkheid en professioneel-kritische instelling. Er is echter ook oog voor de governance-structuur waarin de accountant functioneert.

Zo pleit de NBA in haar Plan van aanpak voor aanscherping van de regelgeving om de aansturing van de accountant exclusief bij de raad van commissarissen te leggen.  

Afgelopen weekend ging Jaap Koelewijn in het FD nog een stapje verder. In zijn column 'De wijze belegger' wees hij erop dat (ook) de beroepsgroep der accountants te lijden heeft gehad van het denken in aandeelhouderswaarde. Want de accountant, die primair het maatschappelijk belang dient, staat onder druk om tegen een minimaal controlebudget te werken terwijl tegelijk de onderneming  de mooiste cijfers wil presenteren, wat de kans op ongelukken vergroot. 

Na het bekende rijtje controlemissers - we kennen ze uit het hoofd - nog eens de revue te hebben laten passeren, plus de recente kritische rapportages en boetebesluiten van de AFM, vraagt Koelewijn zich retorisch af of het niet verstandiger zou zijn om de discussie te richten op de feitelijke aanstichter van alle onheil: de aandeelhouder die elk jaar een hogere winst wil zien. 

Koelewijn plaatst deze discussie in een breder kader, door het Rijnlandse governance-model te stellen tegenover het Angelsaksische. In het Rijnlandse model  staat aandacht voor de lange termijn voorop en worden de belangen van alle stakeholders afgewogen. Het Angelsaksische model daarentegen kenschetst hij als een afreken- en claimcultuur, gefocust op winst op de korte termijn, en op het afdekken van (aansprakelijkheids-)risico's.  In deze cultuur leidt verhoogde druk op de accountant voorspelbaar tot verdergaande indekking tegen aansprakelijkheid, meer afvinken van lijstjes dus. 

Toevallig richt Dolf van den Brink, commissaris en oud bestuurder in vennootschapsland, diezelfde dag in het FD in een opiniestuk zijn pijlen op deze afrekencultuur. Hij is blijkbaar een voorstander van het Rijnlandse model, want hij ziet de commissarissen als handelend in het belang van de instelling als geheel, naar eer en geweten en niet tegen de hoofdprijs, maar tegen een ‘acceptabele vergoeding'. 

Vanuit die gedachte maakt hij korte metten met een suggestie van commissaris, hoogleraar en ex-PwC-partner Jaap van Manen, die commissarissen met hun vermogen aansprakelijk zou willen maken voor mogelijk falen - zo bezien inderdaad een vreemde, want Angelsaksische eend in de Rijnlandse bijt.  Van den Brink meent dat een commissaris wel gek moet zijn om met de voorgestelde aansprakelijkheid accoord te gaan. 

Zo zien wij twee schrijvers, niet de minsten, die de discussie verbreden tot een confrontatie van culturen. In de Angelsaksische afrekencultuur gedijt de controlerend accountant niet; en de commissaris wil of kan er evenmin in functioneren. 

Daarmee hebben we een wezenlijk andere probleemstelling. Een boete van de AFM wegens een gebrek aan professioneel-kritische instelling bij de accountant gaat niet helpen, en ook een aansturing van de accountant door de raad van commissarissen lost het probleem niet op. 

Maar je kunt het leuk vinden of niet, het Angelsaksische 'aandeelhouderswaarde'-denken is dominant. Bestuurders en commissarissen hebben er rekening mee te houden. Als een activistische aandeelhouder zich aandient is er paniek, en een focus op duurzame groei en bloei van de onderneming volstaat niet om aanvallen van dat soort lieden het hoofd te bieden. 

Daarmee stel je eigenlijk dat het Rijnlandse model niet kan overleven in een geglobaliseerde kapitaalmarkt. Had eurocommissaris Barnier misschien toch een punt toen hij in zijn Groenboek over governance van financiële instellingen (juni 2010) de vraag aan de orde stelde of shareholder control wel een effectief governance-model is?

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Joop Anemaet is directeur van Menon Consultants en externe compliance officer bij enkele mkb-accountantskantoren.

9 reacties

Jurgen van der Vlugt

Ten overvloede, Bruce Schneier's Liars and Outliers geeft al aan dat we a. nooit zonder 'defectors' (moreel neutrale term in de sociologie!) kunnen, b. we dat niet moeten willen op straffe van verstarring en afsterven. Vraag is dus: Wil de accountancy Den Totalen Control ...? Die betekent immers uiteindelijk een bijdrage van Nul van de accountant... En zal het partneruurtarief dus ook naar nul dalen. Nou is dat laatste wel wenselijk, maar niet met dit middel...

Toine Goossens

Naar mijn gevoel komt met dit artikel en de reacties daarop de kern van de veranderingen in de samenleving langzamerhand in beeld. Weer veel zinvols gelezen! Jules Muis zet de kern neer: 'Geen enkel systeem, geen enkel land heeft zich aan de neergang van normen en waarden kunnen onttrekken'. Ik zou de voorbeelden die hij noemt willen aanvullen met de ongebreidelde fraude in de USSR en China. De vertrouwenscrisis is een wereldwijd fenomeen. Interessant bij de constatering dat de teloorgang van normen en waarden onafhankelijk van modellen is, zijn de conclusies van Olof Bik: 'De wijze waarop accountants die standaarden toepassen en tot een accountantsverklaring komen, is cultureel bepaald' en Ferdy van Beest: 'Wie creatief wil boekhouden vindt altijd wel ruimte'. Rules of Principle Based controleren leiden tot een andere ruimte, maar niet tot minder creativiteit. Evenmin is de vertrouwenscrisis beperkt tot de financiële wereld. Ook in de politiek en in de top van religieuze bewegingen is vertrouwensgedrag ingeruild voor misbruikgedrag. Het leidende normen en waarden systeem van dit moment is: 'Het doel heiligt de middelen', met ongebreidelde zelfzucht, hebzucht en machtsmisbruik tot gevolg. Dat confronteert accountants met de kern van hun vak, dat is gebaseerd op een beginselen ethiek, een ethiek die het heiligen van de middelen volstrekt afwijst. De discussie met de minister over de waardering van 'Zorg Onroerend Goed' is daarin een mooi voorbeeld. Leen Paape wijst op een belangrijk element van ethiek: 'kijk naar het netwerk (de cultuur van Olof Bik) waarin iemand opereert'. Ik ben echter niet onder de indruk van de toegevoegde waarde van gedragswetenschappers aan de normen en waarden discussie. Zij kijken allemaal door hun eigen verrekijker om gedrag wetenschappelijk te verklaren, terwijl het enige belangrijke in gedrag de veranderende omstandigheden zijn. Gedragsmechanismen zijn evolutionair bepaald. Ons gedrag is identiek aan het gedrag van onze voorouders. Evolutie bioloog Matt Ridley laat dit in zijn boek: De oorsprong van de moraal' aan de hand van de speltheorie mooi zien. Door combinatie van de speltheorie met de verzamelingenleer is simpel te zien dat mensen loyaal zijn aan de groep waarvan zij het meest afhankelijk zijn en waar zij het meeste voordeel mee kunnen realiseren. Die loyaliteit leidt ertoe dat iemand zich aan het normen en waarden stelsel van die groep conformeert. Een samenleving met zo'n moraal is stabiel totdat er zich ingrijpende veranderingen in de omstandigheden voordoen. De voor ons relevante veranderingen beginnen op het moment dat massamobiliteit en massacommunicatie ons bevrijden van onze deelname aan hechte groepen. Dat proces is begonnen in de jaren 60 van de vorige eeuw en bevindt zich nu in een enorme stroomversnelling. Traditionele hechte groepen bestaan vrijwel niet meer. Soms komen er andere hechte groepen voor in de plaats, maar meestal hoppen en zappen we van de ene groep naar de andere. Daarbij kunnen we in de ene groep de kluit belazeren en als de grond te heet onder de voeten wordt, hoppen we naar een andere toe. Sancties blijven achterwege, sancties van een groep waar ik geen deel meer van uit maak, raken mij immers niet. U ziet het optreden van bonusgraaiers en Capital Funds, maar ook politici zo voor u. Ik voorzie dat alle organisaties in de samenleving zich uiteindelijk dienen te conformeren aan een normen en waarden stelsel, maar voor het zover is hebben accountants nog heel veel te doen.

Arnout van Kempen

Mag ik dat samenvatten als: welk model je hanteert maakt eigenlijk niet uit, welke theorie je hebt over de rol van de accountant maakt niet uit want ze kloppen toch nooit echt, dus we kunnen weinig meer doen dan kijken naar de realiteit en constateren dat de positie van de accountant staat of valt met zijn robuustheid. We horen regelmatig dat Nyenrode hier tegenwoordig specifieke aandacht voor heeft, van de andere universiteiten horen we veel minder. Wat mij wel boeit, al die accountants die hun opleiding volgden vóór de robuustheid een rol speelde, hoe zit het daar mee? Ik heb mijn accountantsopleiding volledig bij NIVRA, later NIVRA/Nyenrode doorlopen, en dat was een uitstekende theoretische opleiding. Onze docent methodologie maakte duidelijk dat het wetenschappelijke sausje zuiver voor de buhne was (over robuustheid gesproken) en op het vlak van ethiek heb ik in die lange, lange jaren precies niets geleerd, tenminste, niet van Nyenrode. Doordat ik daarna nog enkele jaren seminarie-opleiding achter de rug heb, met een forse component filosofie, ethiek en moraaltheologie, durf ik te beweren dat ik inmiddels toch enige theoretische basis heb. Maar ik vermoed dat dat eerder uitzondering dan regel is voor wie de RA-opleiding volgde vóór de Robuuste Accountant in beeld kwam. Juist doordat ik die aanvullende opleiding gehad heb, durf ik te beweren vanuit enige kennis, en niet vanuit de onderbuik over dit onderwerp mee te kunnen praten. Ik sta, op dit punt, niet als stuurman aan de kant, wil ik maar zeggen. En daarom kan ik vrij makkelijk beweren dat de PKI-cursus niet voor de gezochte robuustheid gaat zorgen. En tevens dat ik geen ander initiatief zie van de beroepsorganisatie of de opleiders, om op dit vlak serieuze stappen te zetten. Wat niet betekent dat de robuustheid in het beroep volledig ontbreekt, in tegendeel. Het accountantsberoep in Nederland is van oudsher vooral een calvinistisch beroep. Ik zie dat terug in uitingen van accountants, van toezichthouders, en bijvoorbeeld van Jan Wietsma in zijn rol als "ethiek-captain" van TUACC: het is allemaal evident calvinistische en kantiaanse ethiek. Persoonlijk vind ik dat wat beperkt, vaak de werkelijkheid onvoldoende afdekkend, en zelfs mede oorzaak van wat mis gaat in dit vak (je eigen kracht is ook je eigen zwakte, nietwaar?) maar laat ik voorop stellen: het maakt wel robuuste accountants.

Fouk Tsang

Wat een column over Rijnlands versus Angelsaksisch wel niet kan opleveren. Gelijk moet duidelijk gemaakt worden dat ook in meer Rijnlandse economieën de crisis niet voorspeld is en er ook problemen zijn en wordt er getwijfeld over de rol van de accountant in een Rijnlandse economie. Toch als ik de column van Jaap Koelewijn lees gaat het daar (niet) helemaal (niet) over[u mag zelf de haakjes neerzettten]. Ik citeer even uit zijn verhaal: “Ook andere beroepsgroepen kunnen zich niet aan druk van de aandeelhouderswaarde onttrekken. Bij accountants zien we wat de gevolgen zijn. De traditionele controletaak van de accountant, die primair het maatschappelijk belang dient, is bij veel organisaties verworden tot een middel om winst te maken en aanvullende opdrachten binnen te halen. In combinatie met de druk vanuit de onderneming om tegen lage kosten de mooiste cijfers te laten zien, neemt de kans op ongelukken toe. De maatschappelijke status van het accountantsberoep is daardoor afgebrokkeld. De schandalen bij Enron, Worldcom en Madoff konden mede ontstaan doordat de accountant zijn werk niet naar behoren deed.” Als Rijnlander (wie durft zich tegenwoordig nog zo te noemen) is dit uit mijn hart gegrepen en sluit goed aan bij wat ik vorig jaar schreef in Accountancynieuws over het Rijnlands accountantsmodel: "Tijdens de laatste Accountancynieuwsdag (2010) gaf Jeroen Smit (schrijver van onder andere ‘De Prooi’) aan dat wij accountants eigenlijk halve ambtenaren zijn. Gezien ons wettelijk monopolie op het afgeven van verklaringen is dat geen gek statement. En dat we er best een beetje trots op mogen zijn dat een zo belangrijke taak maatschappelijk aan ons gegeven is. Hij raakte bij mij hier een gevoelige snaar; ja, dat is toch eigenlijk de essentie van ons beroep. Des te verwonderlijker is het om een paar dagen later te lezen dat de voorzitter van het NIVRA verbaasd is dat accountants in het rapport van EU-commissaris Barnier een systeemrol toebedeeld krijgen. Misschien was onze voorzitter wel net zo verrast als al die bankiers op het moment dat het mis ging – en zij ook gewoon moesten erkennen dat zij een maatschappelijke rol hadden. Hoe kan dat nu, dat bankiers en accountants niet meer doorhadden wat hun eigenlijke taak was? Smit heeft daar een verklaring voor: ze zijn ondernemer gaan spelen. Vroeger was er een duidelijk onderscheid tussen het bedrijfsleven en bankier of accountant worden. Men sprak ook wel met enig dedain over het bedrijfsleven. Maar de laatste decennia werd het bedrijfsleven natuurlijk steeds interessanter en sexyer. En dus werden de saaie accountant en bankier steeds flamboyanter; ze wilden ook een snelle auto en moesten natuurlijk wel een beetje verdienen om mee te kunnen praten in de boardroom. Onder andere Enron, Ahold en ABN Amro hebben aangetoond dat het dus ook mis kan gaan, dat de gevierde CEO misschien helemaal niet zo’n groot leider was en al helemaal niet iemand aan wie wij ons als accountants willen spiegelen. De Anglo-Amerikaanse invloed heeft het bedrijfsleven in de afgelopen decennia ontwikkeld in een richting waarvan wij ons moeten afvragen of wij dit in de toekomst nog wel willen. Maar laten we eerlijk zijn: ook bankiers en accountants zijn steeds meer discipelen geworden van het Anglo-Amerikaanse model. Invloed op vaktechniek Het Anglo-Amerikaanse model heeft ook invloed gehad op de wijze waarop wij naar vaktechniek zijn gaan kijken. In de globaliserende wereld kon dat niet meer in Nederland worden bepaald, maar dat moest toch echt internationaal. En dus zijn onze eigen vaktechnische instituten verworden tot vertaalbureaus van de internationale regelgevende instituten, zowel op het gebied van verslaggeving als op het gebied van controle. En worden zij naar ons gevoel overladen met nieuwe regelgeving, die weer ingevoerd, ingeleerd, ingesleten en doorwrocht moet worden. Tijdens mijn hoorcolleges kreeg ik altijd te horen dat wij in Nederland toch wat anders naar de accountancy keken – substance over form noemden we dat toen in goed Nederlands. Die rare Amerikanen die alleen maar formeel toetsten met ellenlange checklisten…. Nee, wij keken naar de relevantie van zaken. Vandaag de dag hoor ik alleen steeds meer accountants klagen over alle formele aspecten rondom de controle en de enorm lange checklisten die moeten worden ingevoerd. Moeten wij onszelf niet eens afvragen of dit wel de weg is waarop wij naar de toekomst ons beroep willen uitvoeren? Mede ook omdat we steeds meer moeite hebben om uit te leggen wat we precies doen. Kan het ook anders? De kritiek op het accountantsberoep leidt – als we niet oppassen – tot weer meer nieuwe regelgeving en tot meer en scherper toezicht, terwijl het nog maar de vraag is of er daarna beter gecontroleerd wordt. Het NIVRA wil graag dat de RvC een steviger rol krijgt. Maar was het juist niet de RvC die ook onder vuur ligt, omdat zij als sluitstuk van de corporate governance ook niet erg attent waren de afgelopen jaren? En zo is het met veel oplossingen die nu de revue passeren. Als we er niet voor waken, kiezen we voor kleine deeloplossingen om iedereen even te vriend te houden, terwijl we juist moeten werken aan het totaal. Volgens mij moeten we dit breder maatschappelijk bezien; we kunnen elkaar gek blijven maken binnen het huidige economische model dat volgens mij zijn langste tijd nu wel heeft gehad of we gaan op zoek naar een nieuw economisch model. Niet meer naar winstmaximalisatie, de organisatie als een geldmachine, individualisme, wantrouwen en regelgedrevenheid. Maar winstoptimalisatie, rekening houdend met de omgeving, de organisatie als ontwikkelomgeving voor mensen, teamplay, vertrouwen en vakmanschap. Toch hoeven we dan niet ver te zoeken. Was het niet de Franse econoom Michel Albert, die in zijn boek Capitalisme contre capitalisme waarschuwde: ‘The largest banks know, however, that they are literally 'too big to fail' and can count on a helping hand from government if the worst comes to the worst... Thus, in yet another intriguing but ominous irony of history, 10 years of ultra-liberalism have resulted in a US financial system whose future may only be assured with the help of federal government handouts’. Albert introduceerde in zijn boek het Rijnlandse model als tegenhanger van het Anglo-Amerikaanse model. Maar wat is dan Rijnlands? Albert pleitte voor een kapitalisme op basis van solidariteit in plaats van individualisme. Kenmerken van de Rijnlandse stijl zijn dan ook sociale zekerheid, spaarzin, gemeenschapsgevoel en investeren op de langere termijn. Woorden die we zeker het afgelopen decennium steeds minder hebben gehoord. Ik ben van mening dat het Rijnlandse model wel eens het antwoord kan zijn op de vraag of het ook anders kan. Verwar het Rijnlands model niet met links of socialistisch. In het Rijnlands model moet uiteindelijk ook geld verdiend worden en moeten plannen worden gerealiseerd, alleen de wijze waarop is anders. Het Rijnlandse accountantsmodel Naast het Rijnlandse model voor de economie, kunnen we het Rijnlandse model ook gebruiken als businessmodel om organisaties in te richten. Het uitgangspunt hierbij is weer vertrouwen en het is dus noodzaak om de rol van vertrouwensman voor het maatschappelijk verkeer te behouden en te koesteren. Zoals Smit al aangaf, wij hebben een systeemrol en het maatschappelijk verkeer moet vertrouwen hebben in de partijen die een systeemrol vervullen. Dus in plaats van verdergaande regelgeving, gaan we het vakmanschap weer centraal stellen en de accountantsorganisatie gaan wij bezien als een ontwikkelomgeving van mensen. Niet alleen voor de accountantsorganisaties zelf, maar ook omdat een groot deel van de financiële elite in het bedrijfsleven bij ons zijn opleiding en vorming krijgt. Daarom pleit ik voor het terugbrengen van het vakmanschap binnen het beroep, professional judgement boven regels. Die vakman moet dan wel weten waarmee hij bezig is, hetgeen verregaande aanvullende en permanente educatie vereist, onder andere op het gebied van ICT. Een professional die trots is op zijn vak en die zich onafhankelijk durft op te stellen. Want onafhankelijkheid is geen financiële parameter, maar een geesteshouding. En de accountantsorganisatie heeft een cultuur die dit alles ondersteunt en faciliteert ." Meer dan een jaar later (het bovenstaande artikel is van januari 2011) moet ik constateren dat er nog niets veranderd is. Na de recentelijke behandeling in de tweede kamer waren we nog steeds even verrast. En als we de artikelen uit het financieel dagblad van de afgelopen weken op een rij leggen dan zien we nog steeds een beeld van slecht acterende accountants die nog steeds proberen ondernemer te spelen. Partners binnen kantoren hebben ondanks het veel gebezigde druk, druk, druk nog steeds tijd over om hun beleggingen te doen of om een onroerend goed spelletje te spelen. We hebben het over de tone at the top en professioneel sceptisicsm maar we moeten het eigenlijk hebben over de cultuur, minder de cultuur van het graaien en meer de cultuur van de lange termijn. En in navolging van Coen zeg ik dan accountant begin nu eens bij jezelf.

Leen Paape

In aanvulling, er is nog wel wat onderzoek gedaan naar de vraag welk systeem betwr is en u raadt het al, de uitslag is onbeslist. Het bestaan van de accountant wordt altijd uitgelegd op grond van de agencytheorie. Die theorie is mooi maar zoals vele theorieen beperkt in haar vermogens. De socioloog Callon (een Fransman, sic!) zegt ook dat we niet zoals de agencytheorie propageert naar het individu moeten kijken, maar naar het netwerk waarin hij opereert (Agent Network Theory) en dan zal duidelijk worden dat mensen zich anders gedragen dan men vaak veronderstelt of hoopt. Immers, ieder van ons wil tot een groep behoren en zal zich dus conformeren aan de normen, waarde, gedragingen van die groep en daarmee de 'homo clausus' nastreven en niet de 'homo apertus'. Die laatste is nodig om tijdig op fluitjes te kunnen blazen. De accountant is de jure een bij wet beniemde 'homo apertus', echter, ook hij ontkomt niet aan de druk van de omgeving en zoals we weten uit Amerikaans onderzoek loopt het met klokkenluiders meestal slecht af. Slechts 3,6% komt goed uit de strijd en de rest dus niet. Lees maar na in een column van Jaap Winter en Kees Cools op hun site. Dus ik denk niet dat een Rijnlands model het verschil kan maken, hetgeen onverlet laat dat de hebzucht in dat systeem a priori misschien minder goed ontwikkeld zou hoeven te zijn maar mutatis mutandis komt dit systeem en de mensen die daarin werken natuurlijk evenzeer bloot te staan aan de wens om erbij te horen en zal dus hoogstwaarschijnlijk evolueren in de richting van het dominante systeem en dat is Angelsaksisch, er zijn maar enkele landen waar het Rijnlandse model nog bestaat en ons besturingsmodel heeft zich inmiddels van een 'two tier' model ontwikkled naar een 'one and a half tier' model en is daarmee ook al lang niet meer zuiver in haar vorm. Als je al wilt sleutelen aan het model dan is het een optie om de accountant door een andere partij te laten betalen maar om allerlei redenen gruwen mensen van hetnidee dat er een overheidspartij komt die dat gaat doen. Bovendien zit de accountant dan nog steeds in hetzelfde schuitje waar het de druk van de omgeving betreft. Die reflexen zijn evolutionair, en daarmee dus erg hardnekkig, bepaald en verbetering op korte termijn is niet te verwachten. Ja, verbetering zal er dus moeten komen door de gehele keten en de gehele maatschappij op andere leest te schoeien want daarmee wordt dus het groepsproces fundamenteel veranderd. Kan dat? Maar natuurlijk. Kan dat snel? Misschien, zie sommige revoluties, die overigens meestal hun eigen kinderen opeten, maar hoogstwaarschijnlijk wordt dat een zaak van vele, misschien wel miljoenen jaren. Is dat erg? Ach, in het licht van de geschiedenis denk ik dat dat ook wel meevalt en er moet tenslotte wel iets overblijven om aan te werken. Deze discussies zijn daarin overigens in mijn ogen erg belangrijk want die zorgen ervoor dat we de goede richting op kunnen bewegen. De huidige structuren en systemen zijn daarmee veelal het blok aan het been en zeker de macht die daarachter schuil gaat. Zo is het natuurlijk een gotspe dat wij allen roken toestaan daar waar meer dan afdoende bewezen is dat dit erg ongezond is. Evenzeer is het een gotspe dat een samenleving het toelaat dat dieren worden volgespoten met antibiotica om ze sneller te laten groeien en waarmee aantoonbaar de volgksgezondheid schade wordt berokkend. Ik kan nog een tijdje doorgaan met het uiten van mijn maatschappelijk ongenoegen maar het putn zal wel duidelijk zijn. Hoezeer duidelijk is dat sommige zaken echt niet kunnen, wij allen dragen bij aan robuuste systemen en structuren die onze langere termijn belangen vaak niet dienen maar wel de korte termijn belangen. Ja, Coen heeft gelijk, veneter de wereld en begin bij jezelf. Dat vergt overigens heel veel moed, doorzettingsvermogen en offers en de oude Grieken zouden zeggen, ja, maar het is voor de 'summum bonum', the greater good. Als weelkaar daar in het netwerk van mensen dagelijks aan helpen herinneren dan komt het vast wel goed, zij het niet zo snel. Ik juich dergelijke discussies an harte toe en beloof plechtig dat op Nyenrode wij ons best zullen doen een Robuuste Accountant op te leiden die zijn steentje daaraan kan bijdragen. Wij hebben uw aller hulp daarbij meer dan nodig om te zorgen dat hij of zij kan functioneren in een omgeving die daarvoor ontvankelijk is.

Hans Dijkstra

Nog een paar opmerkingen/aanvullingen: - een van de meest essentiele problemen (in bijna alle juridicties) is het ontbreken van good governance in de keten van institutioneel vermogen, daarom werkt het agency model niet (want niemand disciplineert board/RvC, zie ook problemen die ontstonden toen in NL de ALV's van verenigingen niet meer functioneerden en die verenigingen uit armoede maar stichtingen werden, te veel fuseerden en nu de weg weer terug moeten gaan vinden) - er is veel te doen over 'goed bestuur', maar vaak gaan de discussies dan over andere zaken dan echt goed bestuur - en niet te vergeten de parallelle ontwikkeling van 'good governance' met de deregulering vanaf begin jaren '80 - ander fundamenteel probleem is de kapitaalvennootschap vs stakeholder-denken, dat is in Rijnland een probleem (één deelbelang rekent bestuur en toezicht af die juist voor alle deelbelangen zitten), maar lijkt - getuige de laatste edities van de HBR - ook steeds meer aandacht te gaan krijgen in VS - als je specifiek naar rol accountants kijkt dan functioneren grote kantoren wereldwijd, dus in diverse systemen, in zelfde stramien en business model, maar waar maken ze een echt verschil in het geheel van corporate/good governance-model?

Coen Visser

AT:Jules Muis Mooi reactie die ik zou willen aanvullen met: Een betere wereld begint bij jezelf. Dus zoals het al zegt moet ieder van ons, accountants, bestuurders, aandeelhouders en ook de governance community eerst maar eens naar zichzelf kijken en naar hun gedrag. Juist niet de woorden, want die kunnen mooi klinken.. maar wordt dat niet omgezet in gedrag dan is het alsnog niets.

jules muis

Joop, De globale 'good governance community' heeft nauwelijks of niet geprobeerd tijdens of jaren na het uitbreken van de crisis echt te begrijpen waarom, in termen van effectiviteit beiden systemen [ en vergeet dan ook niet het UK model erbij te btrekken, weer wezenlijk anders dan de twee referentiekaders die je gebruikt ] gefaald hebben. Ik zei hier een paar jaar geleden bij een ICGN Conferentie in Sydney het volgende over : "This crisis, more than any before, should first humble us into the recognition that it does not seem to have made a difference what sort of corporate governance models countries have adopted, be it the US Macho Management Model, the UK Shareholders’ Country Club Model, or the European Town Hall Rhineland Model. All failed broadly and deeply, whether as an initiator, an exporter or a blind importer— a la Caveat Emptor--of someone else’s or even one’s own toxic ware". Zolang de good governance community niet aan een stukje zelfonderzoek wil doen, lessen trekt, zullen we prettig blijven confereren op nog prettiger plekjes, maar langs elkaar heen blijven praten, en dat is jammer. Want de redenen dat het overal fout is gegaan zijn te zoeken in de wonderbaarlijke werking van 'might makes right' wat ook de structuren. Die les komen we te weinig tegen in ons onderwijs en de praktijk.

Arnout van Kempen

Interessant. Het roept bij mij twee samenhangende vragen op: Als al deze wijsheden echt wijs zijn, hoe valt dan te begrijpen dat het beroep van accountant zijn oorsprong vindt in het UK, en groot is geworden in de US? Als al deze wijsheden echt wijs zijn, dan moeten we de best functionerende accountants aantreffen in landen als Duitsland en Frankrijk. Valt dat zelfs maar aannemelijk te maken? Ik vrees dat de wijsheid die stelt dat accountants niet passen in het angelsaksische model wel leuk klinkt, maar helemaal niet zo wijs is. De accountant past in een economie gebaseerd op liberaal kapitalisme, scheiding van bezit en bestuur, en eigenaren die gerechtigd zijn tot een verantwoording door "hun" bestuurders. In het "Rijnlandse" model hebben accountants nauwelijks een rol. Zij functioneren dan eerder als belastingambtenaren zonder ambtenarenstatus. In economieën waar gebrek aan transparantie eerder fundament onder de economie is, dan hinderlijke uitwas, hebben accountants nauwelijks een serieuze rol. Is het toeval dat de Fransman Barnier zich keert tegen het op transparantie, level playing field, liberaal kapitalistische en wezenlijk democratische (!) gefundeerde systeem keert? In een land waar men iedere vijf jaar een nieuwe koning kiest zal dat wel passen. Dat we in Nederland ons vijandig gaan opstellen tegen het liberaal-kapitalistische democratische systeem zou ik zorgelijk vinden.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.