NBA als klant
Ook de NBA heeft een accountant. Op dit moment zelfs twee, die de audit uitvoeren voor NOvAA én NIVRA. Het gaat zoals bij de meeste klanten: ze komen met de bekende tassen op wieltjes, sluiten zich op in een kamer, bezorgen de financiële afdeling veel werk met hun karrevracht aan vragen en zijn op een bepaald moment klaar met de opdracht, waarna de gebruikelijke gesprekken volgen. So far, so good.
Nu heeft de NBA vanaf 2012 weer één accountant. Om tot een keuze te komen, hebben we een selectie gemaakt uit de achttien accountantsorganisaties die zich naar aanleiding van de oproep in NBA-nieuws op 15 juni 2011 ingeschreven hebben en die zich vervolgens na een informatiebijeenkomst op 18 augustus met een voorstel hebben gemeld.
Interessant is de vraag hoe we de aanpak door de accountantsorganisaties die een offerte hebben uitgebracht, als NBA hebben ervaren.
Wat opviel was, dat veel kantoren kwamen met een redelijk standaardofferte, terwijl wij geen standaard commerciële organisatie zijn. In sommige offertes viel op dat het kantoor wel erg veel over zichzelf te vertellen had, maar zich niet of nauwelijks had verdiept in de NBA als klant. De prijzen ontliepen elkaar niet zo veel.
Niet alleen de offerte, maar ook de aanpak van de accountants van het kantoor dat uiteindelijk de opdracht heeft gekregen, viel op omdat:
- het kantoor zich goed had voorbereid alvorens de offerte uit te brengen. De voorlichtingsbijeenkomst was bezocht, men had ook nog separaat contact gehad met de financiële afdeling van de NBA om zich een beter beeld te kunnen vormen;
- in één A4 heeft het kantoor zich voorgesteld;
- vervolgens behandelt de offerte de NBA, haar interne organisatie, de controleaanpak en de controle van de jaarrekening en dat al behoorlijk gericht op de situatie van de NBA;
- tevens wordt beschreven hoe de communicatie zal lopen en hoe het team dat de opdracht zal uitvoeren is samengesteld;
- er wordt een heldere toelichting op de prijs gegeven en
- in een toelichting worden de door de NBA gestelde eisen aan de te benoemen accountant specifiek bevestigd.
Dus niet de prijs, en ook niet de informatie over het kantoor zelf, maar de kwaliteit van de voorbereiding en de interesse in de NBA als klant heeft tot een winnende offerte geleid. Deze betrokkenheid van de accountant was voor ons als klant doorslaggevend.
Hoe zit dat bij uw klanten?